Mtb i Dolomiterna och Gardasjön

adam78

Ny medlem
Jag och min sambo tänkte cykla lite i norditalien. Vi gillar aktiva semestrar men är egentligen dåligt tränade. Cyklarna är Scott Scale 30 och passar bättre uppför än utför.

Vi tänkte börja i val Gardena området och cykla Sellaronda. Sen har jag hittat en sida med beskrivningar på rundor man kan cykla. Jag får intrycket att det är lätt att cykla vilse utan gps.

http://www.mtb-dolomites.com/eng/dolomiten.htm

Tips på hur man kommer billigt undan med linbanor och lunch på fjället?

Vid Garda tänkte vi cykla upp till Termalzo och sedan ta turen ner från Monte Baldo.

Tips på cykling kring Cortina?

Kan man förvara cyklarna på taket nattetid i låsta Thule 561 stativ? Vi ska bo i tält hela resan, kanske nån hotellnatt om vi behöver det.

Tack

Cortina är grymt, fanns flera bra rundor på den tiden jag var dit cirkus 1995. Dock ganska krävande med långa klättringar och rejäla utförslöpor nerför skidbackarna, gick dock fint på dåtidens scott compracing med v-bromsar ;-) har tyvärr inga konkreta turtips men ni kommer säkert bli nöjd med er tripp

Var nere och körde "Sella Ronda Hero" förra året och kan rekommendera turen. Ifall man inte vill cykla så mkt uppför kan man ta liftar uppför de toppar man tycker verkar jobbigast. Området kring norra Garda sjön bjuder på en del fina turer, valde att köra 2 guidade halvdagarsturer där men Dolomiterna är både roligare, vackrare och har mer att välja på.

Senast ändrad:
adam78 skrev:
-------------------------------------------------------

> Vi tänkte börja i val Gardena området och cykla
> Sellaronda. Sen har jag hittat en sida med
> beskrivningar på rundor man kan cykla. Jag får
> intrycket att det är lätt att cykla vilse utan
> gps.

Köp vandringskarta, Kompass tror jag förlaget heter. De är utmärkta för cykling.

> Tips på hur man kommer billigt undan med linbanor
> och lunch på fjället?

Linbanor är dyra för enstaka turer. Billigaste lunchen är egen medhavd.

>
> Vid Garda tänkte vi cykla upp till Termalzo och
> sedan ta turen ner från Monte Baldo.

Tremalzo och Monte Baldo är två olika berg. Rutten från Baldo är bitvis ytterst teknisk, massor av "baby heads". Tremalzo är egentligen bara singletrack efter Baita Segalla. Baldo tar man sig upp på med lift och sedan för egen maskin till toppen. Till Tremalzo går det ett par shuttles varje dag.

> Tips på cykling kring Cortina?

Köp dagskort för liftsystemet. Det finns ett särskilt för MTB, och åk runt systemet, vi har gjort det både förra och förrförra sommaren, valde att börja på Faloria

http://www.dolomiti.org/ita/Cortina/bike_resort/images/mtb_2011.pdf

Finns f ö en hel del om MTB i Dolomiterna här, http://www.lowdin.nu/MTB/singletrack2000/SingleTrack2000.htm fast 11 år gammalt nu.

>
> Kan man förvara cyklarna på taket nattetid i
> låsta Thule 561 stativ? Vi ska bo i tält hela
> resan, kanske nån hotellnatt om vi behöver det.

Det borde vara helt OK, särskilt om ni bor på tältplatser och tältar bredvid bilen. Vid Garda har en del campingplatser särskilda cykelburar som man kan låsa in hojarna i.

Hoppas det var till någon hjälp, have fun :)

Senast ändrad:
Tack till alla som har svarat.

Pär> Jag hittade till din hemsida för några veckor sedan. Är väldigt imponerad av alla äventyr ni har varit ute på. Har du tips på via ferrata som inte är alltför exponerad, jag är aningen höjdrädd, men det blir bättre för varje gång vi är och vandrar.

Det blev lite tvetydligt med Tremalzo och Mt Baldo, jag vet att de är på motsatt sida av sjön. Vi får höra oss för vad lokalbefolkningen rekommenderar. Tremalzo är enda turen där vi har tänkt ta oss till toppen för egen maskin, annars blir det linbanor.

adam78 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du tips på via ferrata som inte är alltför exponerad,

Öster om Tre Cime Lavaredo finns en Via ferrata Croda Passaporto som är jättefin och man kan gå till Locatellihyttan. Finns lite olika varianter där, men de är inte särskilt utsatta (jag gick dem med mina föräldrar som sjuåring) och omgivningarna är fantastiskt vackra. Även på Cristallo och Tofana finns fina via ferrata som är lätta men ändå ytterst lönande eftersom det är så otroligt vackert.

Jag ska kolla upp de alternativen, så får vi se om jag vågar testa :-) Min sambo är skeptisk.

Nu har vi en dryg vecka på oss att välja lämpliga kläder och ryggsäckar. Planeringen är halva njutningen med resan. Sen när man kommer fram, inser man att förutsättningarna är inte helt som man har tänkt sig.

Planeringen är halva nöjet, och sedan gör man som det faller sig. Ska lägga till, att Cortina blivit mycket mer MTB-vänligt, än det var när vi var där 2000. De senaste semestrarna har vi varit där och kört med liftkort och det har varit jättekul. Men om man inte är en fullmunderad DH-freak räcker det nog bra med en dag eller två innan det blir enahanda.

Nej, vi har bara xc cyklar med karbonramar och vanliga däck, så ingen downhill. Dessutom är min sambo helt ovan vid att cykla. Hon har dock bra balans och är orädd, rider 650 kilos hästar varje dag, så en karbonhäst på 10kg ska nog gå bra.

Hittade på Cortinas hemsida förslag på via ferrata:

http://www.dolomiti.org/dengl/cortina/ce/ferrate/index.html

Det ser ut att finnas lättare turer kring toppen på Cristallo. Resten av bergen har jag inte hunnit kika på.

Nu ska jag ut och cykla:-)

Japp, vi ska köra ner: Oslo-Trelleborg-Sassnitz och sedan A9 mot Innsbruck och rätt in i Italien. Vi behöver bilen där nere för att ta oss runt, så flyg var aldrig ett alternativ. Tänkte även åka en runda till rivieran och bada lite.

Tillbaka
Topp