MTB i Göteborg

freddep

Medlem
MTB i Göteborg
Tjenare! Jag och min sambo som för nuvarande bor i Östersund ska flytta ner till Göteborg i April.
Jag är gammal downhill-cyklist som för tillfället mest kör enduro. Just i Östersund finns det ju överflöd med ställen att köra på så som Åre, Järvsö för att inte tala om alla andra fjäll vi har runt om oss här uppe men min fråga är hur det ser ut i Göteborg området? Finns det några fina och lite mer adcancerade slingor?
Mina andra fråga är lite mer inriktad till underlaget. Är det väldigt stenigt eller finns det möjlighet att kanske gräva en egen slinga? Jag förstår att det är väldigt specifikt men alla svar uppskattas.
Tack på förhand

MTB i Göteborg
För att sluta med OT så kan vi i vart fall säga att gräva ska man nog inte utan en massa tillstånd...
Men Ale och Bollebygd är ju inte så långt bort.

MTB i Göteborg
Finns mycket kul mtb stigar i gbg men begränsad fallhöjd, så det blir korta åk utför.
Gräva å bygga brukar inte uppskattas av alla. Det är ju mer folk som rör sig i skogarna än i norrland. :)

MTB i Göteborg
Hela Änggården är full av bra stigar både brant och flackt, sen finns ale bikepark som är av de lite brötigare slaget. Kolla trailforks.

MTB i Göteborg
Tjena och välkommen till götet
Det finns väll tyvärr inte så mycket som kan jämföra sig med dina nuvarande möjligheter till utförsåkning

Men det finns helt ok utförsorienterad även här, bästa tipset att börja i ängårdsbergen (kolla trailforks)
Det är någon som sagt att hälften av Sveriges cykelstigar ligger där ;-) så det är ett gytter av stigar och inte helt lätt att lära sig hitta

Enklast är att åka till Eklandas parkering (söder om ängården) och vänta på att det kommer någon som ser ut att gilla samma cykling som du (du kanske får vänta ett tag kanske 10-15 min) och då bara frågar du om du får haka på, så brukar jag göra när jag vill komma ifrån mina vanliga favorit stigar :-)

Det finns även ordnade gruppcyklingar, men det blir lätt köåkning när det blir lite mer teknisk utför

Håll även koll på ess första deltävling som går i Lackarebäck i år

Gräva egna spår här är just nu väldigt mycket nej nej just nu

MTB i Göteborg
MTB i Göteborg
D i U sa:
emmer sa:
D i U sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Ramberget borde ha lite fallhöjd.
Finns de stigar där?
Ja, men för gångare.
Aok, När vi ändå e inne på Jämtland/Göteborg så känner du till nån stig liknandes ripbranten i Åre att träna på i våra trakter? Tänkte besegra den där jädra leden i sommar då jag hade problem me de första 150 metrarna förra året.
Inte en susning, men vid lackarebäck (från "fjället" ner til järnvägen) finns det många intressanta vägar ner (även om jag bara gått där på promenad). edit: men de är inte vida :-)

Senast ändrad:
MTB i Göteborg
emmer sa:
D i U sa:
emmer sa:
D i U sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Ramberget borde ha lite fallhöjd.
Finns de stigar där?
Ja, men för gångare.
Aok, När vi ändå e inne på Jämtland/Göteborg så känner du till nån stig liknandes ripbranten i Åre att träna på i våra trakter? Tänkte besegra den där jädra leden i sommar då jag hade problem me de första 150 metrarna förra året.
Inte en susning, men vid lackarebäck (från "fjället" ner til järnvägen) finns det många intressanta vägar ner (även om jag bara gått där på promenad). edit: men de är inte vida :-)

Nä jag kommer heller inte på nåt bra alternativ. Tinnertrasan i Änggården e rätt tight men letar främst något brant med sand och sten.

MTB i Göteborg
Men é du helt go eller?? I Göteborg cyklar vi bara #enduro serru.
Inget jäkla fjös med DH här änna...

Vi är arbetarklass och hatar lift ?

Senast ändrad:
MTB i Göteborg
Bifogar en 3d-karta från google så att man enkelt kan se de stora höjdskillnaderna. På sportlovet startar skidsäsongen på brudaremossens skidbacke. Just namnet "brudaremossen" ger en viss föraning om utförslöpan. Den är dock omdöpt till "brudarebacken" för att locka kidsen. Det är en gammal soptipp.

Annars har vi placerat tv-masten på typ högsta punkten.

Men stigarna är fina!

Bilagor

• Gbg finest.PNG
    Gbg finest.PNG
    595.9 KB · Besök: 94
Tillbaka
Topp