MTB i Halmstad?

Doominator1

Aktiv medlem
MTB i Halmstad?
Jag och min flickvän ska under sommaren flytta till Halmstad. Som glad och aspirerande cyklist i XCO/XCM-lopp och träningar i staden där det alltid regnar och alltid är uppförsbacke Borås undrar jag nu hur bra det går, hur kul det är och hur nära centrum i Halmstad man kan hitta vettiga stigar.

Backträning med en boråsares mått har jag redan gett upp på, typ.

MTB i Halmstad?
För cykling på Hallandsåsen håll utkik här i Happys kalender.
Vi brukar köra lite turer på och omkring åsen. (sökord i kalendern: Hallandsås, Bjäre, Båstad)
Sen får ni ju "nära" till både X-cup Skåne och X-cup Småland om ni vill tävla.
Välkomna till cykelparadiset :-)

MTB i Halmstad?
Halmstad MTB's uppmärkta klubbslinga ligger i Grötvik några km utanför stan (cykelbana i stort sett hela vägen fram). Skedalaskogarna i riktning mot Ljunby bjuder på fin stigcykling, är några km även dit. Sen ska jag slå ett slag för Biskopstorps Naturreservat i Kvibille. Är ca 15km dit men helt fantastiskt fint att cykla i!

Gå in på det länkade forumet ovan och skriv några rader, brukar inte vara allt för svårt att rodda ihop lite turer, kika gärna på Halmstad MTB på facebook också, oftast snabbare svar den vägen.

MTB i Halmstad?
Du har flera bra naturområden med uppmärkta leder innåt landet runt Toftasjöarna och Simlången. Ordnade träningsläger där på 90-t för Spårvägen och vi märkte då upp ett MTB-spår men osäkert om den finns kvar.

MTB i Halmstad?
Doominator1 sa:

Riktigt så backigt som Borås är det inte men om man bara cyklar inåt landet någon mil istället för långs kusten finns det gott om backar att cykla i! Skedala och Biskopstorp förlagsvis. Men titta in på halmstadmtb för mer tips. En vacker dag kanske jag skall snida ihop en karta för MTB-Halmstad, det är många som frågar efter tips.

/A

MTB i Halmstad?
Välkommen till Halmstad! Finns många områden att upptäcka. Några har nämnts innan men de områden jag brukar cykla i är:
- Skedala
- Nyårsåsen
- Haverdal
- Steninge/Skipås
- Vesslunda/Ugglarp
- Biskopstorp
- Grötvik

Varje torsdag har vi mtb-träning i Haverdal, läs mer här och se under events: https://www.facebook.com/teamcyklamera

Klubb att gå med i (som jag själv tävlar för) , samt om ni vill ha tävlingslicens till XCO/långlopp MTB är Halmstad MTB: https://www.halmstadmtb.se/

Välkommen att höra av er om ni vill veta mer!

MTB i Halmstad?
Några

Finns några slingor och stigar beskrivna på https://mountainbikinginhalmstad.com/. Tyvärr i stort sett inget på Trailforks, har precis börjat använda detta själv med förhoppningen att lägga ut slingor där.
Topp. Jag har bara reggat en ny rutt på trailforks men det var väldigt enkelt. Bara att spela in på GPSen, därefter regga rutten på hemsidan och få 2st kompisar att "godkänna rutten" digitalt på trailforks.

MTB i Halmstad?
Klubbslingan är väl mer en testrunda. Och bra för en hardtailnybörjare som vill få lite lite MTB-känsla på en i övrigt helt grusvägsbetonad snabbrunda efter jobbet. Man ger sig inte gärna iväg till Skedala flera timmar klockan fyra i januari.
Är inte Trailforks sjukt oanvändarvänligt jämfört med tex Strava, som å andra sidan är aska för att följa spår (och inte bara logga sin runda a’ la Runkeeper)?
Vad skall man förresten börja med i Skedala på sin instegshardtail? Blåa och vita slingan, kanske prova försiktigt på gröna?

MTB i Halmstad?
Klubbslingan är väl mer en testrunda. Och bra för en hardtailnybörjare som vill få lite lite MTB-känsla på en i övrigt helt grusvägsbetonad snabbrunda efter jobbet. Man ger sig inte gärna iväg till Skedala flera timmar klockan fyra i januari.
Är inte Trailforks sjukt oanvändarvänligt jämfört med tex Strava, som å andra sidan är aska för att följa spår (och inte bara logga sin runda a’ la Runkeeper)?
Vad skall man förresten börja med i Skedala på sin instegshardtail? Blåa och vita slingan, kanske prova försiktigt på gröna?
Röd-grön-blå i den ordningen i Skedala skog är en sjukt bra slinga med 60-90 min konstant stigcykling. Röd är tuffast med branta upp- och nerförsbackar och mest teknisk stig med mkt rötter. Grön är den lerigaste slingan men mer flowig än röd.

Senast ändrad:
MTB i Halmstad?
Jag och min flickvän ska under sommaren flytta till Halmstad. Som glad och aspirerande cyklist i XCO/XCM-lopp och träningar i staden där det alltid regnar och alltid är uppförsbacke Borås undrar jag nu hur bra det går, hur kul det är och hur nära centrum i Halmstad man kan hitta vettiga stigar.

Strava heatmap är bra. Kombinerar man med strava segment explorer får man rätt bra överblick över bra rundor. Det finns bra backar också strax utanför Halmstad, både på grus, stig och väg.

MTB i Halmstad?
Men den biten av röd som går längs bäcken ner mot Toftasjön är väl inte cykelvänlig vad man än har för hoj?
Man får bära cykeln några meter på ett ställe där det är klippor, annars går det att cykla. Mountainbikinginhalmstad.com är bra! Den röda slingan är här:https://mountainbikinginhalmstad.com/2019/08/11/skedala-red-loop-clockwise/
Det bästa är att fortsätta på grön slinga när man kommer ner till grusvägen efter "Kapten Haddock DH" segmentet.

Senast ändrad:
MTB i Halmstad?
Man får bära cykeln några meter på ett ställe där det är klippor, annars går det att cykla. Mountainbikinginhalmstad.com är bra! Den röda slingan är här:https://mountainbikinginhalmstad.com/2019/08/11/skedala-red-loop-clockwise/
Var inne där och kikade. Bra beskrivningar. Men jag tror jag börjar med blåa slingan (från infarten efter den till Ön och badplatsen, för där är väl också en parkering och en karta?). Och sen får jag utöka vartefter. Var börjar du när du kör röd? Eller, vartifrån utgår du över huvud taget när du kör färgmarkerade slingor i Skedala? Och är alla bäst motsols?

MTB i Halmstad?
Bäst är att köra slingorna "clock wise", högervarv. Jag brukar parkera vid västra kanten av torvsjön. Finns en parkering där. Men även badplatsen vid Toftasjön funkar bra då man passerar där också. https://www.google.se/maps/search/tofta+sjön/@56.6916464,12.9808581,14z
Får man inte röda slingan upp längs bäcken från Toftasjön då? Provade den snutten av röda i våras, men den kändes hopplös - iaf på det hållet, uppförs från sjön.

MTB i Halmstad?
Trailforks kan göra allt som Strava kan förutom topplistor på segment. Det är mycket lättare att hitta spår som finns inlagda i enbart Trailforks jämfört med enbart Strava. Det enda bra med Strava är att alla använder det.

MTB i Halmstad?
Det där kan vara det tråkigaste jag någonsin cyklat på mtb. Den banan är väldigt platt och hade säkert funkat med helstel hoj.

Ja det är inte den mest upphetsande slingan men det är stigar förhållandevis nära stan ? Stelt går utmärkt då det är den cykeln som gått där oftast för mig och då utan växlar så det stärker väl påståendet att det är både relativt slät mark och lite stigning ??

MTB i Halmstad?
Men då börjar jag med blåa (uppvärmning, orientering) och sen får jag succesivt ge mig på röda och gröna. Samtliga medsols.

Låter det som en plan för att börja jobba sig in i vad Skedala har att erbjuda, sett till min hardtail och att jag är relativt ny på MTB?

MTB i Halmstad?
Ingen som har någon mer uppdatering på mtb-spår i eller nära Halmstad? (Ingen bil här så pendling med cykel som gäller)
Har cyklat spåret vid Halmstad mtb klubb i grötvik, Något spår vid Vallås, nyårsåsen samt Skedala (röd slinga):giggle:

MTB i Halmstad?
Ingen som har någon mer uppdatering på mtb-spår i eller nära Halmstad? (Ingen bil här så pendling med cykel som gäller)
Har cyklat spåret vid Halmstad mtb klubb i grötvik, Något spår vid Vallås, nyårsåsen samt Skedala (röd slinga):giggle:
Undrar jag också. Kommer bo nära MTB-klubbens slinga men den är så sjukt tråkig att det inte känns värt att ta med sig hojen för den slingan.

MTB i Halmstad?
Undrar jag också. Kommer bo nära MTB-klubbens slinga men den är så sjukt tråkig att det inte känns värt att ta med sig hojen för den slingan.

Tjena!

Bara den slingan är tråkig, men den skogen är full av stigar, sen kan man binda ihop det med skogen i Frösakull om man tar sig över vi Karlstorps Camping.
Skedala är väldigt bra också. Men det är ju en rätt bra bit ifrån. Nyårsåsen är fin men det är ju också bilavstånd först.

MTB i Halmstad?

Även Biskopstorp och Steninge har en del, men även dit är det bilavstånd.

I Ringenäs finns det en del bra stigar, detta hänger nästan ihop med Nyårsåsen och Frösakull. Hit kan man ta sig från stan via Eketånga skogen, Karlstorp och Möllegård som nämnts ovan, sedan vidare över Gullbranstorp.

Lite förslag på stigar finns markerat hos Mountain Biking in Halmstad.

MTB i Halmstad?
Skedala ser ju kul ut (från 1:30 in i filmen)! Tveksamt om jag hinner dock. Ni får börja använda Trailforks! Är ju ett helsike att hitta om man inte varit där tidigare.

Tillbaka
Topp