[MTB i media] Insändare mot MTB i Änggårdsbergen i GP

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, lokala föreskrifter kan åsidosätta
> allemansrätten, vilket är något jag hela tiden
> hävdat, så även i insändaren. Men då måste
> särskilda skäl uppges så jag har rätt jag
> också, så det så

Det jävliga är att de inte behöver det. I princip ja, i praktiken behövs det inte.

Också sant tyvärr. Är beslutet väl taget kan grunderna till beslutet vara minst sagt svaga, men så länge förslaget är under behandling finns goda chanser att förhala det i alla fall. Och skulle beslutet ändå fattas är det faktiskt ärligt talat bara att strunta i det.

Jag ska fanimej pallra mitt feta arsle från Tjockhult och cykla me min MTB och agressiva lösspringande pitbullriesenschnauser genom hela djävla Götelaborg leksom... kan du fethajjja!

Eller kanske inte.... Bigmollo gör det där så mycket bättre. :)

Vad jag egentligen tänkte säga var att det känns som att det blivit fler konflikter mellan stigcyklister och andra brukare av naturen på senare i tid. Är detta en trend som uppstått? Beror det på fler utövare eller ett sämre beteende från oss cyklister som grupp (större andel som missköter sig) eller snarstucknare personer som möter oss? Eller har vi fått större uppmärksamhet av någon anledning? Är det vi som blivit mindre toleranta för kritik från omgivningen eller är mer nogräknade nu?

Det började? med konflikten i Hellas och jag och en del andra befarade att detta skulle sprida sig i landet. Det verkar ju (helt ovetenskpligt) som tendensen är sådan.

Detta oroar mig och säkert många av er andra också.

Vilka nätverk finns där ute i landet? Det kansek är dags att försöka göra någon större instas? SAMS var väl något sådant. Fast det kanske är enklast att verka på lokal nivå? Eller skall man blunda tills det händer något enligt principen väck ej den björn som sover....

Svåra frågor och jag vet att många av er där ute varit och fortfarande är inblandade i sådant som främjar stigcykling. Ni som har koll på vad som gjorts och vad som görs vad fanken gör vi nu??

// R

Undrar ganska exakt samma saker som cerberos. =)

Svårt att säga i Änggårdsbergsfallet om det är en slump eller inte. Det finns alltid en hel del otrevliga ansikten där, dock en hel del trevliga också. Kanske bara dom otrevliga som fått lufta sina åsikter lite mer på senare tid?

Gäller bara att det inte drar iväg och blir förbud etc. Vet inte riktigt vart jag skulle ta vägen i så fall, Änggårdsbergen är för mig det närmsta bra mtb-stället där jag brukar köra. Hade också skrivit en insändare tillbaks om jag inte legat med influensan och är snurrig i bollen, men bra ni som skrev att ni gjorde det!

cerberos skrev:
> Vad jag egentligen tänkte säga var att det
> känns som att det blivit fler konflikter mellan
> stigcyklister och andra brukare av naturen på
> senare i tid. Är detta en trend som uppstått?

Jag tror att det är precis samma sak som när joggare och cyklister blir upprörda över hundar, något nytt/ovanligt som de inte är vana vid rubbar deras cirklar och då är ryggmärgsreflexen hos många att skrika på förbud.

Det där gnället om att vi inte får plats i skogen pga det och det andra, måste vara ett bevis för curlinguppfostran. Folk är helt inte vana vid att det populärt att vara i skogen. Jämfört med motsvarande område i mellaneuropa så är det folktomt i Änggården.
De är slut på sossefasonerna nu.
ANPASSA ER OCH STÅ UT!

När jag ligger på tidtagning har jag MINDRE lust att bromsa ner å sabba min runda pga en okopplad hund.

Ringklocka jämställer jag med "andra ur störningssynpunkt jämförbara anordningar" från punkt 5 ovan å vem vill störa de häckande fåglarna??

Kram alla ängårdsbor, joggare, hästar, barnvagnar och hundägare. Skogen e till för alla :)

Senast redigerad av en moderator:
Insändaren är klart relevant. På vissa ställen ser det ut som kattskitt efter vi har cyklat. Det kör för många som kör på sidorna för att inte smutsa ner sig och en hel del som bränner förbi folk för snabbt och för nära. Tråkigt att det förstör bara, tråkigt om det blir dålig stämning i änggården då det är ett fantastiskt mysigt ställe att hoja på. Plumses i skogen taktik är bra, sakta ner, sök ögonkontakt, hälsa vänligt och tacka om dom går åt sidan eller håller i sin hund. Så enkelt och trevligt.

Svara inte på insändaren.

1. Vissa människor gillar att gnälla på allt och alla, ge dem inte uppmärksamhet de inte förtjänar.
2. Genom att svara så tar man på sig skuld för problemet (vilket man inte har) och bekräftar att problemet existerar (vilket det knappt gör) oavsett hur bra svar man än författar ihop.

Istället bör man som wilier med flera skrev "sakta ner, sök ögonkontakt, hälsa vänligt och tacka om dom går åt sidan eller håller i sin hund. Så enkelt och trevligt." Gjorde det på en korttur idag hör i Alingsås, alla jag mötte uppskattade ett leende.

Vill vi påverka opinionen så bör vi dra ihop en happy-easyride och få med någon journalist och prata om hur vi alltid stannar/saktar ner för gående, ger skjutton i att köra runt blöthålen, håller oss borta från känsliga marker när det är blött, låter vem som vill/kan hänga med på turerna etc. osv.

Fredrik Larsson skrev:
> Vill vi påverka opinionen så bör vi dra ihop en
> happy-easyride och få med någon journalist och
> prata om hur vi alltid stannar/saktar ner för
> gående, ger skjutton i att köra runt
> blöthålen, håller oss borta från känsliga
> marker när det är blött, låter vem som
> vill/kan hänga med på turerna etc. osv.

Grymt bra förslag!

Oscar skrev:
> När jag ligger på tidtagning har jag MINDRE lust
> att bromsa ner å sabba min runda pga en okopplad
> hund.
det är på grund av er med den inställningen som vandrare blir förbannade och det införs förbud. xc-svetton som jagar sekunder är rent livsfarliga. jag har själv varit milimeter från att bli påkörd av er flera gånger när jag vandrar. om du stöter på en okopplad hund tror du inte att det även finns människor i närheten då ? du är faktiskt skyldig att anpassa körsätt efter det och visa hänsyn. tack för att ni jobbar på att få bort oss andra cyklister ur skogen.

ej hemma skrev:
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När jag ligger på tidtagning har jag MINDRE
> lust
> > att bromsa ner å sabba min runda pga en
> okopplad
> > hund.
> det är på grund av er med den inställningen
> som vandrare blir förbannade och det införs
> förbud. xc-svetton som jagar sekunder är rent
> livsfarliga. jag har själv varit milimeter från
> att bli påkörd av er flera gånger när jag
> vandrar. om du stöter på en okopplad hund tror
> du inte att det även finns människor i närheten
> då ? du är faktiskt skyldig att anpassa
> körsätt efter det och visa hänsyn. tack för
> att ni jobbar på att få bort oss andra cyklister
> ur skogen.

Horribelt! Men kanske ett förbud mot raka styren, och slaglängder under 125mm kan vara en lösning... :)

Av en del av inläggen här att döma så kan man förvänta sig fler konflikter och framtida förbud för cykling på stig. Mycket ledsamt men en del av er verkar inte förstå att det inte är någon självklarhet att få kunna stigcykla. Visa hänsyn det tjänar vi alla på. Förbud mot stigcykling är ingen skrämselpropaganda utan en kanske inte allt för avlägsen realitet.

Fredrik Larsson skrev:
> Svara inte på insändaren.
>

Är inte det en konstig uppmaning? Det är väl vedertaget att bemöta insändare för att belysa sin egen (avvikande) syn på situationen. Det behöver ju inte alls betyda att man tar på sig någon skuld, snarare tvärtom. Tiger man så att den ursprungliga insändaren får stå oemotsagd blir den ju "sanning" för de som tidigare inte reflekterat över ämnet.

Naturligtvis går ett eller flera bra svar att kombinera med de andra utmärkta förslagen. MTB behöver lite bra PR, inte bara som semesteraktivitet på avlägsna resmål.

Min erfarenhet av att träffa folk i skogen är att om man saktar ner/stannar och lyfter cykeln till sidan är folk positiva och nyfikna.

/Johan

JojjeM skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> -----
> > Svara inte på insändaren.
> >
>
> Är inte det en konstig uppmaning?

Avvikande, just därför skrev jag den istället för att bara instämma i det andras åsikter :).

Det är väl
> vedertaget att bemöta insändare för att belysa
> sin egen (avvikande) syn på situationen. Det
> behöver ju inte alls betyda att man tar på sig
> någon skuld, snarare tvärtom. Tiger man så att
> den ursprungliga insändaren får stå oemotsagd
> blir den ju "sanning" för de som tidigare inte
> reflekterat över ämnet.

Visst är det naturligtvis vedertaget att sakligt bemöta insändaren men propagandamässigt är det förkastligt,

1. Svarar man på den så får man igång en debatt om man skall förbjuda cyckling eller ej, det vill vi inte ha,
2. Svarar man på den så ger man rätt till gnälltanten/gubben att skriva ännu en insändare/svar, gör man det inte så är det inte så troligt att GP tar in en insändare till på samma tema.
3. Få läser alla insändare, färre bryr sig om dem. Blir det flera insändare på samma tema så kan det bli en artikeln med en arg tant och en stackars liten hund på bild brevid någon söndergådd/cyklad stig vilket vi inte gynnar vår sak.
4. Insändaren var inte riktat specifik mot plumse/mig etc. utan bara till mountainbikecyklister, varför skall vi svara för vad andra gör? Skulle någon ha skrivit "idag så blev jag jätterädd när en cyklist på en titanhoj nästan körde på min hund" så kan jag lämpligtvis besvara det med "förlåt, jag hade dock god uppsikt och har bra bromsar, din byracka var inte kopplad vilken den enligt lag skall vara etc, i fortsättningen så skall jag ha ännu bättre uppmärksamhet och du ska se till att följa lagen etc."

Återigen, vill vi vinna propaganda"kriget" så ska vi peka på hur trevligt det är med mountainbike, bra för folkhälsan, hur hänsynsfulla vi är etc. via media eller bjuda in makthavare istället för att ge uppmärksamhet till gnälliga människor.

> [...]
> /Johan

Ja, ibland är det bättre att inte väcka den (okopplade) hund som sover. Kommer det fler insändare negativa till cyklister kan man fundera på om man ska svara. Gemene man kommer alltid vara motståndare till "extremsporter" så vi kommer alltid att få gå i motvind i en sådan debatt.

Fredrik Larsson skrev:
> Avvikande, just därför skrev jag den istället
> för att bara instämma i det andras åsikter :).

OK, det är sant

>
> Visst är det naturligtvis vedertaget att sakligt
> bemöta insändaren men propagandamässigt är det
> förkastligt,

Hmm, det finns ju logik i det du säger men det känns som att vi redan erkänner slaget förlorat. Det behöver väl inte leda till en förbudsdebatt att bemöta insändaren.

>
> Återigen, vill vi vinna propaganda"kriget" så
> ska vi peka på hur trevligt det är med
> mountainbike, bra för folkhälsan, hur
> hänsynsfulla vi är etc. via media eller bjuda in
> makthavare

Är inte ett bra svar på insändarplats en del av detta?

> istället för att ge uppmärksamhet
> till gnälliga människor.

Fast det är ju förstås risken :)

/Johan

Det är inte första gången jag läst en insändare i Göteborgstidningar där mtb cyklister blivit utpekade som roten till alltings jävlighet. Som tur är så är det ett fåtal som skriver såna insändare och som tur är så möter de till säkert 90%(?) trevliga cyklister i skogen som hälsar glatt och hejar, saktar ner och tackar. Det är de resterande 10%(?) som ställer till det och så skriver man en arg insändare och förbannar "alla" cyklister.

Exponering i media kanske skulle fungera, men troligtvis skrämmer det upp ännu fler än vad det skulle lugna en del. Om det i sin tur leder till att tant Agda eller farbror Sven inte ens vågar ut i skogen med rädsla för att bli påkörda av mtb cyklister är ju värre än om att de faktiskt vågar sig ut i skogen och där möts av 90% trevliga och glada cyklister.

/Leo

Timothy skrev:
> -Klipp från naturvårdsverket om
> allemansrätten-
> Under tiden 1 mars – 20 augusti får inga hundar
> springa lösa i naturen. ”Hindras från att
> löpa lösa i marker där det finns vilt” är
> Jaktlagens formulering. Många tolkar det som
> fritt fram att ha hunden lös med argumentet
> ”Det står inte kopplad i lagen!” Men om en
> hund ska hindras från att löpa lös måste den
> hållas i koppel. Det är Naturvårdsverkets
> tolkning. Lagens syfte är att skydda viltet under
> den mest känsliga tiden när djuren har sina
> ungar. Då är till och med snälla hundar
> farliga. De marker som lagen syftar på är
> praktiskt taget all naturmark, även större
> parker och liknande.

Naturvårdsverkets tolkning stämmer bra överens med domstolarnas. Det var en mycket intressant diskussion på http://www.utsidan.se/ om "lösa hundar" för 2-3 år sedan.
Klart är att hundägare har ett mycket mer långtgående ansvar än vad merparten av dem är medvetna om.
Det skulle nog underlätta om det stod kopplad i lagen så att den blev tydligare vad som krävs. Det är nämligen ytterst få som har så'n pli på hundarna att de kan ha hunden utan koppel och ändå uppfylla lagen. Bisarrt nog så är det ungefär samma personer som har koll på vilket ansvar de har...

Svara inte på insändaren den är inte skriven till happycýklister!

Det som skrivs är uppfattningen hos många fler än vad vi vill tro. De som stör vandrare i omrädet är cyklister som inte tar hänsyn till andra vare sig cyklister, vandrare eller folk till häst.
Men alla happyiter tar ju hänsyn. Vi till och med hejar på folk som vi möter i skog och mark.
Det räcker med att ett antal galningar far runt alldeles för fort i Änggården för att förstöra för alla andra. De är dom som vi bör få lugn på. Der fins alldeles för många snabba stigar i området som inte lämpar sig att cykla i tävlingstempo på värsta vårsöndagen när alla fått för sig att gå en sväng i skogen. På kvällen mitt i vintern stör man ingen, jag lovar.

Ta det lugnt och välj att cykla Änggården när inte hela Göteborg är där.

Varför inte vinkla till en eventuell insändare så som IGGE antyder? Skriv under med "vi andra som cyklar" och påtala att problemet existerar men att det stora flertalet inte står för det beteendet? Jag säger inte att det är rätt väg att gå men kanske en tanke. Då ges inte riktigt tillfället till genmäle och ändå får man berätta lite för de få som läser insändare hur andra än sura gubben ser på det hela.

En annan variant, om man nu ska göra en insändare, är kanske att vara ännu mer generell. Svara på insändaren utan ange att man tillhör gruppen mountainbikecyklister och istället gå på temat "allas rätt att vistas i naturen", "tolerans och samförstånd" osv och ge en bild utifrån någon som gillar att vistas i naturen. Det kan nog vara lättare för ickecyklister att relatera till.

bra idé att faktiskt som mtb cyklist inse problemet med idotcyklister och stigbreddare och skriva en insändare som uppmanar kollegor att visa hänsyn mot alla stigbrukare.

iMats skrev:
> Jo, som sagt, oxr har rätt men han skriver även
> lokala föreskrifter och jag tolkar det som han
> menar kommunala föreskrifter. Kommunen kan
> alltså göra lokala föreskrifter där man
> förbjuder till exempel ridning och cykling i
> motionsspår och det har inte med naturreservat
> och göra.

Hmm... nu hänger jag inte riktigt med längre. I ett naturreservat har väl knappast kommunen någon rätt att förbjuda cykling (eller ridning) i motionsspår? Ett sådant förbud måste väl i så fall stå med i reservatsföreskrifterna? Och de tas inte av kommunen utan av länsstyrelsen. Har jag fått något om bakfoten?

f

Wilier skrev:
> bra idé att faktiskt som mtb cyklist inse
> problemet med idotcyklister och stigbreddare och
> skriva en insändare som uppmanar kollegor att
> visa hänsyn mot alla stigbrukare.

Ja, att be om ursäkt för sin existens, stå och skrapa med foten med mössan ihand och säga att det kan vara dumt med cykling verkar smart. Om man vill spä på orginalinsändarens fördommar.

feffemannen skrev:
> iMats skrev:
> -----
> > Jo, som sagt, oxr har rätt men han skriver
> även
> > lokala föreskrifter och jag tolkar det som han
> > menar kommunala föreskrifter. Kommunen kan
> > alltså göra lokala föreskrifter där man
> > förbjuder till exempel ridning och cykling i
> > motionsspår och det har inte med naturreservat
> > och göra.
>
> Hmm... nu hänger jag inte riktigt med längre. I
> ett naturreservat har väl knappast kommunen
> någon rätt att förbjuda cykling (eller ridning)
> i motionsspår? Ett sådant förbud måste väl i
> så fall stå med i reservatsföreskrifterna? Och
> de tas inte av kommunen utan av länsstyrelsen.
> Har jag fått något om bakfoten?
>
> f

Nu finns det iofs både kommunala och statliga reservat men det är ju inte det det handlar om här. Jag var kanske lite oklar men kommunen kan göra lokala föreskrifter för andra områden än naturreservat, exempelvis förbjuda hundar på badplatser osv. När det gäller naturreservat är det givetvis så att den som gjort reservatet (kommun eller stat) är den som kan skriva in ev. förbud i reservatföreskrifterna.
Du har inte fått något om bakfoten utan det var nog jag som förvirrade lite då jag försökte förklara
om lokala föreskrifter som oxr skrev om. Allt är alltså oxr's fel...

mngacyklister.JPG ht=725
plumses.JPG ht=725

Dagens insändare.

"Väl mött i skogen" var en insändare med den ton som jag hade på näthinnan. Han/hon kanske har hjälmen i handen och sliter spd kloss mot gruset men tonen är tillmötesgående och inbjudande till dialog.
Tycker det är dumt att förneka problemet för det finns.

Min var lite avkortad men det väsentliga kom med. "Väl mött i skogen" har skrivit riktigt bra tycker jag =)

Timothy skrev:
> Fina insändare, synd bara att bigmollos
> insändare inte kom med också.

Jag får helt enkelt skicka min igen. :)

De insändarna som kom med var riktigt bra. Hoppas det får stopp på förbudssnurren.
/J

iMats skrev:

> Nu finns det iofs både kommunala och statliga
> reservat men det är ju inte det det handlar om
> här. Jag var kanske lite oklar men kommunen kan
> göra lokala föreskrifter för andra områden än
> naturreservat, exempelvis förbjuda hundar på
> badplatser osv.

Ja, om jag förstått saken rätt (vilket är långt ifrån säkert!) är det den lokala trafikstadgan som är instrumentet och att det måste skyltas ganska duktigt. Däremot tror jag att man inte kan införa generalförbud utan skyltning.

F ö mkt bra insändare ;)

ej hemma skrev:
> Oscar skrev:
> -----
> > När jag ligger på tidtagning har jag MINDRE
> lust
> > att bromsa ner å sabba min runda pga en
> okopplad
> > hund.
> det är på grund av er med den inställningen
> som vandrare blir förbannade och det införs
> förbud. xc-svetton som jagar sekunder är rent
> livsfarliga. jag har själv varit milimeter från
> att bli påkörd av er flera gånger när jag
> vandrar. om du stöter på en okopplad hund tror
> du inte att det även finns människor i närheten
> då ? du är faktiskt skyldig att anpassa
> körsätt efter det och visa hänsyn. tack för
> att ni jobbar på att få bort oss andra cyklister
> ur skogen.

Kära ej hemma:
Om jag vill träna hur tycker du jag ska göra då? Om ja inte kan dundra ner för en smal rådjursstig vad tycker du jag ska göra? MTB banan i skatås varv efter varv?

Senast redigerad av en moderator:
Grr ALF! lösa hundar skev ja ju...älskar ju hundar mer än människor men inget stör mig mer än lösa som JAG ska ta hänsyn till

Bra där Oscar!...med din inställning så är det ju verkligen jättekonstigt att insändare likt denna skrivs. Men i göteborg har ni ingen kontsnär att skylla allt på en va?

cerberos skrev:

> Vad jag egentligen tänkte säga var att det
> känns som att det blivit fler konflikter mellan
> stigcyklister och andra brukare av naturen på
> senare i tid. Är detta en trend som uppstått?

Ja, och det är en produkt av att vi blir alltfler stigcyklister. Samtidigt finns en del som är omedvetna om vilken effekt otrevligt beteende mot andra i skogen har på längre sikt.

> Det började? med konflikten i Hellas och jag och
> en del andra befarade att detta skulle sprida sig
> i landet. Det verkar ju (helt ovetenskpligt) som
> tendensen är sådan.

Absolut. Samtidigt tycker jag er göteborgska reaktion varit alldeles utmärkt.

> Vilka nätverk finns där ute i landet? Det kansek
> är dags att försöka göra någon större
> instas? SAMS var väl något sådant. Fast det
> kanske är enklast att verka på lokal nivå?
> Eller skall man blunda tills det händer något
> enligt principen väck ej den björn som
> sover....

Min uppfattning är att SAMS borde väckas till liv omgående.

> Min uppfattning är att SAMS borde väckas till
> liv omgående.

Tyvärr var ju inte de lokala organisationer som bildades intresserade av SAMS. Rätt döfött att försöka driva en paraplyorganisation då.

Oscar skrev:
> Kära ej hemma:
> Om jag vill träna hur tycker du jag ska göra
> då? Om ja inte kan dundra ner för en smal
> rådjursstig vad tycker du jag ska göra? MTB
> banan i statås varv efter varv?

Det låter som en bra ide att hålla sig till en utmärkt mtb-led om man inte kan tänka sig att visa hänsyn till andra, även om de är ägare till otillåtet okopplade hundar.
Fast även på en utmärkt men ej inhängnad mtb-bana verkar det urbota korkat att tycka att ens sekundjakt under träning är viktigare än allmänhetens syn på företeelsen mtb.
Seriöst, cykla upp för nån j*vla backe en extra gång istället för att tro att det spelar nån roll för din träning om du klarar din runda 10 sekunder snabbare...

Tillbaka
Topp