MTB i OS

MTB i OS
Det är förjävligt att xc-lopp inte körs på stökiga hellas-stigar, verkligen. Skitlöjlig bana, de där stenarna såg ju jättesmå ut på tv:n. Och det såg ju inte alls brant ut heller.

MTB i OS
captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> XC är väll ingen publiksport, så varför ska
> man maxa för tv tittarna?

Ta dig en funderare på varför professionell idrott överhuvudtaget existerar. Om inte XC har någon publik, så har det heller inga sponsorer, och finns det inga sponsorer, så finns det inga XC-cyklister som kan leva på sporten och då finns det plötsligt ingen sport längre mer än på hobbynivå.
Mängden publik, eller snarare hur mycket den publik som finns är villig att betala för att se idrotten, är direkt avgörande för vilka idrotter som finns där utövarna kan leva på sin idrott.

MTB i OS
Tyckte nog spontant att banan såg svår ut. Inte supermycket rötter, men vem vill/kan köra tävlingstempo i två timmar om det bara är en massa bröt.

Och om ni tyckte den såg lätt ut så såg den nog lätt ut för att vinnaren gjorde den löjligt lätt. Det var mycket upponer, fin singletrack, lagom branta och svåra utförslöpor osv osv. Jag är heeelt säker på att jag aldrig skulle komma i närheten av att köra ett varv på den banan utan att sätta ner en fot här och där. Kanske efter lite träning, men inte så där bara. Dessutom var det brant, knixigt och gick i 18 km/h i medel. Är det verkligen vad ni kallar för "lätt"?

Bmx-banan var däremot enkel - där var det ju asfalterat i kurvorna!

MTB i OS
Angående fartkänsla så hade de ju en utförslöpa (var det där det var dubbelspår?) med en railmonterad kamera på sidan. Ungefär en gång under hela loppet tror jag att jag såg bilder från den, och då var det sjukt mycket fartkänsla! I övrigt var det mediokert på den fronten.
Slingan som sådan var väl knappast tvärenkel? Även om det nu saknades naturliga rötter :)

MTB i OS
Inte en publiksport?
Över 20000 åskådare på världscuperna runt om i världen kan väl inte ha fel? =D
Själv tyckte jag att det var spännande att se loppen, även om jag tyckte att det var tråkigt för några år sedan. Men det tyckte jag om lvg-cykling också och har ändrat mig där också. Har man lite koll på åkarna är det hur intressant som helst.

MTB i OS
JT skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > XC är väll ingen publiksport, så varför ska
> > man maxa för tv tittarna?
>
> Ta dig en funderare på varför professionell
> idrott överhuvudtaget existerar. Om inte XC har
> någon publik, så har det heller inga sponsorer,
> och finns det inga sponsorer, så finns det inga
> XC-cyklister som kan leva på sporten och då
> finns det plötsligt ingen sport längre mer än
> på hobbynivå.
> Mängden publik, eller snarare hur mycket den
> publik som finns är villig att betala för att se
> idrotten, är direkt avgörande för vilka
> idrotter som finns där utövarna kan leva på sin
> idrott.

Eftersom LVG inte tar inträde så borde den sporten inte existera.

MTB i OS
Miss Lycka skrev:
> Eftersom LVG inte tar inträde så borde den
> sporten inte existera.

Det räcker ju att titta i tråden "Visa din Cervélo" så förstår du nog varför den sporten existerar.

MTB i OS
hur många XC filmer görs det jämfört med DH filmer?

XC är ju en konditions sport, hur spektakulärt kan det bli? är ju rätt meningslöst och ha hinder som ser häftiga på tv, när all publicitet mountainbike får är när nån åkt fast i doping kontroll, eller tippas vinna en medalj. Som sagt det går ju rätt okej för skidåkarna, hur action späckat är vasaloppet?

MTB i OS
Och Kessiakoff funderar tydligen på att byta till lvg nu. Det kan ju bli grymt. Finns ju en hel drös med föredetta MTB-cyklister som *nästan* vunnit Tour de France. Cadel Evans, Mickael Rasmussen, Floyd Landis... :-/

Men det är ju det som alla vet, men en del inte vill erkänna, lvg är liksom riktig cykling... :-)

MTB i OS
Jag tyckte att det var en rätt bra sändning. Det var 100ggr bättre tv än förra OS. Minst lika bra tv som längskidåkning. Dock uteblev ju spänningen eftersom absalon var så överlägset. Tänk vilken häftig TV det hade varit med en tätt toppstrid...

MTB i OS
JT skrev:

>
> Men det är ju det som alla vet, men en del inte
> vill erkänna, lvg är liksom riktig cykling...
> :-)

Äntligen! Pang på. Jag känner samförstånd och lättnad.

MTB i OS
JT skrev:
> Och Kessiakoff funderar tydligen på att byta till
> lvg nu. Det kan ju bli grymt. Finns ju en hel
> drös med föredetta MTB-cyklister som *nästan*
> vunnit Tour de France. Cadel Evans, Mickael
> Rasmussen, Floyd Landis... :-/
>
> Men det är ju det som alla vet, men en del inte
> vill erkänna, lvg är liksom riktig cykling...
> :-)

Eller så är det för jobbigt med MTB, och pinsamt o komma 17e när nationen väntar medalj!

MTB i OS
captain8track skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Men det är ju det som alla vet, men en del inte
> > vill erkänna, lvg är liksom riktig cykling...
>
> Eller så är det för jobbigt med MTB,

Ja, du har förstås rätt. Lvg-cykling är ju inte jobbigt.

MTB i OS
Tyckte det var riktigt roligt att se på även om Kessiakoff inte körde så bra som vi hoppats på. Grymt att se hur sjukt fort Absalon kan köra när han är i form igen, verkar inte ha varit så överlägsen i år som innan. Tyckte även det gjorde sig bra på tv och tycker även det är riktigt roligt att se i verkligheten om man har koll på lite åkare. Har man inte kollen och kanske inte någon man hejjar direkt på så blir det inte lika roligt.

MTB i OS
Men var detta slutet på eran Kessiakoff inom MTB-sporten? Ska han köra lvg nu så hoppas jag att någon ny kliver fram som kan axla hans mantel. Förslagsvis Emil eller Wetterhall...

MTB i OS
captain8track skrev:
> kanske vi kan få en happyit till os nästa gång!

kom med lite fler glada tillrop så kanske det kallar fram någon som är intresserad?

MTB i OS
Hoppas verkligen inte Kessiakoff går över till lvg. Inte efter artikeln om honom och nyckeln till framgång i Kadens förra året. Jag hoppas han fortsätter med mtb och xc.

captain8track: Emil Lindgren är medlem här.

MTB i OS
Det var första gången jag sett en MTB-tävling i nån form, och bara andra gången jag sett nån överhuvudtaget köra MTB annat än korta Youtube-snuttar med galna downhillare och freerajdare.

MTB i OS
Tyckte nog inte att han gnällde så mycket på andra. Men det är ju inte första gången någon går från ett topplag där allt funkar (Cannondale) till ett nytt lag som lockar med pengar (Full Dynamix)... Det snackades ju om saken här ifjol och det är inte utan att man tänker "vad var det jag sa..."

Men synd att han lämnar mtb:n, om han gör det. Lvg kan i och för sig funka och han har ju åldern för sig...

MTB i OS
Påstås att Kessiakoff tränar ca 70-80% landsväg...verkar ju smart...lite anti-doping över det..heder åt honom:) På måndag ska jag snyta mig i chefens gardin..tror det är bra för min karriär...

MTB i OS
castrello skrev:
> Tyckte nog inte att han gnällde så mycket på
> andra. Men det är ju inte första gången någon
> går från ett topplag där allt funkar
> (Cannondale) till ett nytt lag som lockar med
> pengar (Full Dynamix)... Det snackades ju om saken
> här ifjol och det är inte utan att man tänker
> "vad var det jag sa..."
>
> Men synd att han lämnar mtb:n, om han gör det.
> Lvg kan i och för sig funka och han har ju
> åldern för sig...

Jo, fast det roliga är att han stod o höjde detta mindre team till skyarna för ett tag sen i nån intervju vill jag minnas. Vi får väll bara acceptera att vi aldrig kommer få några medaljer igen!

> geologen - Jag vet inte om dom slutat med mountainbike på eurosport men när jag växte upp gick alla tävlingar o kolla på där, hade ett helt videotek med världscups tävlingar från början av 90 talet tills jag tröttna. För att inte tala om alla tidningar som slängdes för några år sen. Detta har gett massa onödig kunskap, T ex var ju Allison Sydor/ cannondale förmodligen först med att köra Riser styre på xc hoj i världscupen. Vilket jag provade och blev utskrattad av bl a ett gammalt mtb os hopp...

MTB i OS
castrello skrev:
> Tyckte nog inte att han gnällde så mycket på
> andra. Men det är ju inte första gången någon
> går från ett topplag där allt funkar
> (Cannondale) till ett nytt lag som lockar med
> pengar (Full Dynamix)... Det snackades ju om saken
> här ifjol och det är inte utan att man tänker
> "vad var det jag sa..."
>
> Men synd att han lämnar mtb:n, om han gör det.
> Lvg kan i och för sig funka och han har ju
> åldern för sig...

Jag håller med, jag var väl en som kritiserade hans beslut att byta lag inför en OS-säsong, synd att jag fick rätt. En sak om han hade varit riktigt etablerad eller gått till ett riktigt stabilt lag, men nu hade ju de riktigt bra resultaten precis börjat komma.
Det absolut underligaste är ju att han flyttade från Italien till Schweiz för att allt var så struligt i Italien. Och så går han till ett italienskt lag... Då borde han ju inse hur det skulle gå.

MTB i OS
fischer89 skrev:
> Tomas Kristoffersson
>
> Kom ihåg vem som skrev det och vart ni läste det
> om några år.
>
> // Fischer

Kommer han vinna OS 2016??

MTB i OS
Hurvida han kommer vinna OS eller ej låter jag vara osagt. Men han kommer nog vara med och leka med Sverige-eliten helt klart. Han har en jäkla talang och han är väl nästan lika tjurig som mig. Svensk mästare är han redan, dock på någon form av linjelopp.

// Fischer

MTB i OS
synd på svensken dock att han inte tog medalj få se om nån av de svenksar som har vart här kommer till London vore synd om några av de inte gör det

Senast redigerad av en moderator:
MTB i OS
hej vad kan hans (svenskens) MTb kostat? 50000kr+?

funderade på om man skulle slänga på en hyfsad framgaffel utöver den som sitter på cykeln nu, för lite elljus spår/skogs körning för det ska väl Merida GIant vara gjord för?

men kul o se MTB i OS för första gången. Men till en annan gren som gjorde mig upprörd var Kubanen i Taekwondo sporten jag utövade innan jag började med cykling, man gör inte som han gjorde sparka domaren man bara inte gör det. Men dum som han var så är det färdig tävlat för honom,om jag förstod det rätt får han inte tävla alls nå mer. Rätt åt han, nu tebaks till MTB en Rock shox reba 300 nånting är väl ganska bra bättre kanske än de som medföljer vanligtvis?

detta är namnet på min framgaffel

SR XCM-H-D-RL 80 Remote Lockout

mig säger det inte mycket men det är kanske en standard. därför har jag velat ha en bättre rock shox gaffel men vet inte vilekn behöver inte vara en värsting bara lite bättre än den ajg har.
:)

MTB i OS
castrello skrev:
> Absalson krackar i värmen. Går sönder alltså,
> inte knarkar.

Dagens självkränkning :)

-----------------------------------------------------
"Vatt yo do in dis tornamant, it vill gå to itörnity"

Senast redigerad av en moderator:
MTB i OS
Julien Absalon
Nationalité Français
Naissance 16 aout 1980

Fredrik Kessiakoff, född den 17 maj 1980

Det är ju både dryga 20 och nästan 30 på samma gång.

MTB i OS
skaparn skrev:

> Ja, och kanske är det så enkelt att skidor var
> (är?) en mycket större nationell angelägenhet.
> Om det sedan berodde på framgångar, eller att
> framgångarna berodde på sportens status är en
> annan diskussion.

Sant.

MTB i OS
Petri skrev:
> hej vad kan hans (svenskens) MTb kostat?
> 50000kr+?
>
> funderade på om man skulle slänga på en hyfsad
> framgaffel utöver den som sitter på cykeln nu,
> för lite elljus spår/skogs körning för det ska
> väl Merida GIant vara gjord för?
>
> men kul o se MTB i OS för första gången. Men
> till en annan gren som gjorde mig upprörd var
> Kubanen i Taekwondo sporten jag utövade innan jag
> började med cykling, man gör inte som han gjorde
> sparka domaren man bara inte gör det. Men dum som
> han var så är det färdig tävlat för honom,om
> jag förstod det rätt får han inte tävla alls
> nå mer. Rätt åt han, nu tebaks till MTB en Rock
> shox reba 300 nånting är väl ganska bra bättre
> kanske än de som medföljer vanligtvis?
>
> detta är namnet på min framgaffel
>
> SR XCM-H-D-RL 80 Remote Lockout
>
> mig säger det inte mycket men det är kanske en
> standard. därför har jag velat ha en bättre
> rock shox gaffel men vet inte vilekn behöver inte
> vara en värsting bara lite bättre än den ajg
> har.
> :)

>FULL LIKE A KASTRULL!

va fan dillar du om?

MTB i OS
Mjölner skrev:
> Påstås att Kessiakoff tränar ca 70-80%
> landsväg...verkar ju smart...lite anti-doping
> över det..heder åt honom:) På måndag ska jag
> snyta mig i chefens gardin..tror det är bra för
> min karriär...

Räcker troligtvis inte med 70-80% på LVG.
Sedan gick Kessiakoff efter pengarna och går till LVG för att kunna få än mer gryn innan ridån går ned.

MTB i OS
Aron: I vanliga fall är de internationella XC-banorna mycket mer kuperade. Men självklart finns det undantag, världscupbanan i Offenburg, Tyskland, är inte alls så där jättekuperad, men bjuder istället på spektakulära dropp som publiken uppskattar högt.

Tillbaka
Topp