Mtb i Österikiska alperna 2013

Scoride

Medlem
Hej alla!

Jag skulle vilja ha lite tips på bra ställen i Österrike för cykling i bergen.

Bra boenden (kostnad/natt)
Bra områden (Salzburg/ Kitzbühel)
Egna erfarenheter?

Vi är ett gäng på 5 personer som tänkt åka ner i slutet på Juni 2013 (minibuss)

drygt 4 nätter.

Runt Zell am See finns det en hel del cykling och det är lätt att ta sig till dom platserna som du nämner.

Jag har bara varit på vägarna där runt så jag har lite dålig koll men vi såg en del MTB-cyklister vid Kaprun tex.

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Runt Zell am See finns det en hel del cykling och
> det är lätt att ta sig till dom platserna som du
> nämner.
>
> Jag har bara varit på vägarna där runt så jag
> har lite dålig koll men vi såg en del
> MTB-cyklister vid Kaprun tex.

Jag övernattade i Zell am See för några år sedan. Det är en utmärkt stad att bo i under sommaren, jämfört med Salzburg, om du inte är ute efter borgen. Det finns gott om trevliga matställen.

Då såg jag på en karta att gående och cyklister höll till på olika ställen. Det fanns några papperskartor men tyvärr har jag inga kvar.
http://www.zellamsee-kaprun.com/en/activities/bike

Bilade från Garda till Sölden i somras, och båda ställena har väl utvecklad verksamhet för cykling. Mtb, liftburen AM och dessutom perfekta omgivningar för racer. Uthyrning, butiker etc..

Boendemöjligheter i överflöd, alltifrån camping till lyxhotell. Vi campade i Sölden, förmodligen bästa campingen jag varit på :)

Åker du från Salzburg så är det ju inte långt till Saalbach/Hinterglemm (95 km) och Leogang. Har bara åkt skidor i området, men även cyklingen ska vara bra i området. Mellan Saalbach och Zell am See är det inte heller långt, cirka 18 km. Skulle ni dessutom vara intresserad av lite glaciärskidåkning så har ni Kaprun bara 8 km från Zell am See. Kaprun är dessutom en väldigt mysig och lugn by på sommaren.

Var i Flachau och cyklade både mtb /lvg, vägar och berg kanon, bäst var Hochalpenstrasse (stavning?)på lvg, det är en bra utmaning, rekomenderar kompakt då snitt ligger på ca 12% och max ibland över 20%.

Tillbaka
Topp