MTB i Slovenien!?

• Trådstartare Trådstartare PH.
  • Start datum Start datum

PH.

Aktiv medlem
MTB i Slovenien!?
God kväll!

Ska åka till Slovenien en vecka i slutet av maj och skulle vara mycket tacksam för tips på mtb-cykling. Jag tänker så här:

● Vi kommer främst hålla till i de nordvästra delarna av landet, runt Triglav national park, t ex Kranjska gora och Bovec (men även lite i de sydvästra delarna)

● Önskar stigcykling/singletrack på berg och i skog

● Inga bike parks (men shuttle/lift upp på berget, om möjligt, är inte uteslutet om vi kan nå stigar därifrån)

● Minimera antalet kilometer på grusväg

● Gärna cykling direkt från där vi hyr (cyklarna går nog inte in i bilen vi hyrt)

● Mitt sällskap är ganska ny på mtb (men en av de bättre nybörjarna jag stött på), så inte för brant eller för tekniskt.

● I övrigt får det gärna vara en blandad kompott, uppför, nedför, flow, gärna lite stök, bitvis iaf ?

● Tips på utgångspunkter och cykeluthyrare är också av intresse

Tack!

MTB i Slovenien!?
Inga tips för det du efterfrågar, men lite annan input som ev kan vara intressant.

Om ni kan tänka er att cykla gravel eller racer så är Mangart Saddle absolut värt att cykla uppför. Det går så klart även med MTB, men med en FS är det knappast njutbart. Första gången vi cyklade uppför blåste det enormt på toppen. Vi bokstavligen kröp fram till bergskanten som stupar rakt ner, då vi helt enkelt var rädda snubbla till i blåsten. Missa inte heller kanjonerna runt Bovec, fantastisk färg på vattnet.

Det var ganska dyrt att bo i Bovec när vi var där i augusti förra året. Det var mkt varmt när vi kom dit. Två dagarna regnade enormt (det var i och för sig ett massivt regnområde som rörde sig över hela Alperna).

MTB i Slovenien!?
Inga tips för det du efterfrågar, men lite annan input som ev kan vara intressant.

Om ni kan tänka er att cykla gravel eller racer så är Mangart Saddle absolut värt att cykla uppför. Det går så klart även med MTB, men med en FS är det knappast njutbart. Första gången vi cyklade uppför blåste det enormt på toppen. Vi bokstavligen kröp fram till bergskanten som stupar rakt ner, då vi helt enkelt var rädda snubbla till i blåsten. Missa inte heller kanjonerna runt Bovec, fantastisk färg på vattnet.

Det var ganska dyrt att bo i Bovec när vi var där i augusti förra året. Det var mkt varmt när vi kom dit. Två dagarna regnade enormt (det var i och för sig ett massivt regnområde som rörde sig över hela Alperna).
Låter spännande! Det kommer dock inte bli nåt annat än mtb. Läste också att Mangart saddle är avstängd sista biten, så det vore ju snopet om man hade gett sig på den.

Om du råkar ha nåt annat missa-inte-det-här-tips, så är jag idel öra ?

Tillbaka
Topp