MTB i södra frankrike. Var,hur när?

Oggler

Aktiv medlem
Jag skissar på att sticka ner till södra frankrike och hoja MTB (XC) några dagar. Troligtvis i närheten av nice.

Kravlista:
1) Inte för dyrt
2) Lättillgängligt. Om jag kunde hoja till boendet direkt från flygplatsen så vore det superbra. Men troligtvis måste jag väl ta tåg tex.
3) Lagom stort ställe. Jag vill inte behöva cykla i urban miljö i 1h innan jag kommer till bergen

Finns det någon som har erfarenhet från den här regionen. Och hur är vädret i april? Finns det risk för regn och lera?

Senast redigerad av en moderator:
Åk till Sospel, en timmes resa med lokaltåg norr om Nice. Otroligt bra stigar som är väl uppmärkta. Själva byn Sospel är en riktig håla men det finns hotell där om du ska sova över.

R skrev:
-------------------------------------------------------
> Åk till Sospel, en timmes resa med lokaltåg
> norr om Nice.

Tåg till Sospel? Är det säkert det?Buss kanske..? Bra cykling och fin miljö men en riktig håla...

När du landar i Nice kan du hoppa direkt på pendeltåget, inga problem att ta med sig cykeln där, så du kan enkelt bosätta dig var du vill mellan Cannes och Monaco; eller längre bort.

Norr om Nice finns massor av cykling I tex Colomars, Levens.
Esterel Väster om Cannes är ett stort fint omräde som dessutom ligger vid havet så det är lite vädersäkrare. Finns hur mycket cykling som helst här.
Ett tips kunde ju vara att leta upp en XC tävling och köra lite snitslad bana och träffa lite folk.

Tack för tipsen. Det är inte någon som kan rekommendera ett specifikt boende som skulle kunna passa? Jag är tacksam för alla tips.

Jag kan rekommendera Digne-les-Bains som ligger ca 100 km nordost om Marseille eller 100 km nordväst om Nice. Jag var där 2005 och cyklade en hel del. Det finns en bra mtb-kultur med flera utsatta leder som man kan få tips om på turistbyrån. Staden har också varit mål i Touren och omgivningarna passar även bra för lvg. Bergen runt om är upp emot 1500m men det flesta vägarna har lite mindre stigningar som är perfekta. Det finns ett tåg från Nice upp till Digne: Train des Pignes (se bild). Är man i Frankrike i Juni måste man göra en kombo med "Fete de la Musique" som är en musikfest som varje stad anordnar med lokala band (gratis) en hel helg. I digne körs i Juni en mtb-rando som heter "Les terres noire", fantastisk fin och jobbig genom ett unikt geologiskt landskap.

Office de Tourisme
Tel (CDT): 04 92 36 62 62; Fax: 04 92 32 27 24
Web: www.ot-dignelesbains.fr
Email: info-digne.les.bains@wanadoo.fr

Bilagor

• pignes.gif
    pignes.gif
    25.3 KB · Besök: 110
Stealth Black skrev:
> R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åk till Sospel, en timmes resa med lokaltåg
> > norr om Nice.
>
> Tåg till Sospel? Är det säkert det?Buss
> kanske..?

Jag är ganska säker på att det var ett tåg jag satt på när jag reste den sträckan. Det hade alla de för mig tydliga attributen som tyder på ett tåg: färdades på räls, gubbe i keps som blåste i visselpipa och viftade med någon typ av spade vid hållplatserna med mera. Jag har åkt mellan Sospel och Nice med buss också, men då utan cykel, och jag är tveksam om man får eller kan ta med sig cykel med det färdsättet.

Shit fel av mig går ju ett tåg faktiskt.

Hursomhelst skulle jag rekommendera att hålla sig till kusten för säkerhets skull vädermässigt om man nu vill ha det varmt å gött.

Här finns massa info och bilder.... http://www.1001sentiers.fr allt på den sidan är för bara 06 området så det är bara att välja.

Jag har läst på om sospel lite. Det verkar vara ett bra tillhåll för MTB. Men precis som det näms ovan i den här tråden så blir det lite kallare så fort man kommer upp på lite höjd från kusten. Sospel verkar konsekvent ligga ca 4 grader under tex Nice i temperatur. Det är ju trist. Det är ju delvis värmen, eller avsaknad av kyla som man åker ner för. 12 eller 16 grader. Det är ganska stor skilnad. Sedan ökar väl risken för regn också.

Mycket intressant info i länken. Tack Stalle! Var bodde ni? Kan ni rekommendera något ställe? vilken årstid var ni där? Nu så här års verkar det ju vara skitkallt där.

Vi var där i början av Juni och det var rätt lagom varmt då. Jag tror inte man har där att göra förrän i Maj.

Vi bodde i Sospel hos nån privatperson. Eftersom frankrike är så fantastiskt ointernetfierat så fick jag ringa turistbyrån i Sospel och sen fick jag ringa runt för att kolla vilket som var ledigt.

Stalle

Hittade den här videon
bland Stalles länkar. Visar en del av specialsträckorna i Rallye de Sospel som gick i helgen.
Ovankigt bra kvalitet för att vara hjälmkamera och gör mig sjukt sugen på torra o långa stigar, mmm...
Nico V vann på en Lapierre proto i alu med 180mm slag bak o en Bos Deville 160mm fram.

/S

C-dale skrev:
> Hittade den här videon
>
> =player_embedded bland Stalles länkar. Visar en
> del av specialsträckorna i Rallye de Sospel som
> gick i helgen.
> Ovankigt bra kvalitet för att vara hjälmkamera
> och gör mig sjukt sugen på torra o långa
> stigar, mmm...
> Nico V vann på en Lapierre proto i alu med 180mm
> slag bak o en Bos Deville 160mm fram.
>
> /S

Sjukt att de spelar Dr Alban....

Vi bestämde oss för Sospel. Dessvärre ser det ut att vara väldigt kallt där såhär års. Ungefär som här hemma. Lika så i Menton som ligger ett stenkast därifrån. Det märkliga är att Menton är frankrikes varmaste stad enl statistiken.

Sospel ligger på 800 meters höjd vill ja minnas.

Jo, jag har hört att det dröjjer länge innan det är snöfritt i Sospel jag åxå. Vet inte vad det beror på. Men början av maj kan inte vara några problem.

Stalle

Sospel ligger på 350m höjd. Menton som ligger vid havet 20km från Nice har också skitväder. Ungefär som här. Nice däremot, där är det sommar. Skitkonstigt.

350... Sorry.

Jo. Det är keff. En bekant, låt oss kalla honom da PEF, var i Nice och skulle testköra på nåt Trek-event. De var där typ nu fast för några år sen (kanske lite tidigare) men de fick rådet att inte åka till Sospel för det fanns risk för snö på stigarna.

Men maila Sospel VTT, de lär väl kunna svara.

Stalle

Nja, så mycket snö är det inte kvar; filmen från Rally de sospel var ju från stigarna där och det var ju ett tag sen nu.

Om man bara vill cykla så funkar det nog bra. Blir det riktigt skitväder får ni väl byta plan och hålla er till kusten. Det var 20+ på kusten igår så det är alldeles för varmt redan.

När är det ni åker?

Någon snö tror jag inte att det är i Sospel. Då ska man nog upp på betydligt högre höjd. det låter som en bra reservplan att söka sig mot kusten om det blir taskigt väder. Är det någon som hojat mellan tex Nice och Sospel? Det är ju inte så långt. Men jag misstänker att det inte är som på upplandsslätten. Hojar man från sospel till nice tur och retur på en dag. Inkl lite semiurban utforskning i nice? Eller är det att ta sig vatten över huvudet? Tågen verkar ju inte gå så tätt till sospel. Annars så hade ju det varit ett alternativ.

I övrigt kan man väl tillägga för dom som inte varit i Frankrike att MTB (VTT) är ganska stort och på många eller de flesta turistbyråer (iallafall i bergsregioner) kan man tipsa om turer och leder. Man slipper alltså att tjejen bakom disken på turistbyrån ser ut som om man luktar skit utan istället frenetiskt plockar fram en massa bra cykelrelaterad information (såvida det inte är storstad).

jag ska ner till Antibes på Fredag för att cykla lvg i trakterna en dryg vecka. Kan rapporteraom förhållandena när jag kommer tillbaka, Sospel kommer troligen passeras. Har vart där förr ett par ggr, både vår och sensommar höst och har inte sett snö i Sospel då, men det kan ju vara annrolunda år från år.

Cykelvägar till och från Sospel är annars utmärkta, framförallt för lvg men harva runt på mtb går nog bra också om det är för transport.

//A

Då var vi åter hemma efter 5 cykeldagar i Sospel. Suverän cykling men lite tråkig håla att bo i i långa loppet. Speciellt när man har medelhavet i närheten och inte tar sig dit på något vettigt sätt.

Kung Stalle: Jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning av cyklingen i sospel. Vi tycks ha cyklat samma leder. Men de branta, ibland tokbranta nedstigningarna skriver du inget om? Ibland cykelbart med livet som insats, ibland rena rama ravinerna där man med nöd och näppe lyckades bära ner hojen. Rötter varvat med stenskravel. Cykelskor är ju inte direkt optimala för sådana äventyr. En DH hade varit på sin plats känner jag. Men dessa nerfarter påverkade inte helhetsintrycket speciellt mkt. Jag ycker det fortfarande var väldigt bra cykling.

Hehe! Ja nog är det brant från och till. R klev av några gånger fler än jag. Men även jag fick kliva av. Men jag körde helstel hojj och det mesta gick bra. Men svårt ere ju bitvis.

Sospel är ingen partystad :-)

Stalle

Oggler skrev:
> Någon snö tror jag inte att det är i Sospel.
> Då ska man nog upp på betydligt högre höjd.

Passerade Sospel den 13:e på vår väg från Menton via Col de castellion, (Sospel) Col de Braus och till sist Col de Turini på 1620 möh och där var det ett annat klimat, inte alls anpassat för 23 mm slicks :)

Tur413.04.2010.jpg ht=453
Tur413.04.2010Elevation-Distance.jpg ht=435
Col de castellion
DSCN3336.JPG_x.JPG ht=544
Col de castellion
DSCN3326.JPG_x.JPG ht=544
Col de Braus
DSCN3356.JPG_x.JPG ht=544
Fredrik L vid snögränsen
DSCN3408.JPG_x.JPG ht=544
Col de Turini
DSCN3426.JPG_x.JPG ht=544
Col de Turini, påklädning
DSCN3448.JPG_x.JPG ht=544

jag har aldrig vart mer rädd och aldrig mer kall än då vid cyklade ned från Turini. Tror vi stannade säkert tio ggr för att veva tillbaka värmen i armar och händer. Snöstorm och hagel hela vägen ned till 400 möh, huga.....Vi fick till sist komma in på rådhuset i byn La Bollene Vesubie för att värma våra nedfrusna rövar mot deras element. Det var nice :)
DSCN3460.JPG_x.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Vi åkte hem från sospell på morgonen den 13de. Ifrån bussfönstret så såg vi att det låg snö i bergspassen där vi dagen innan hojat i bästa sommarväder. Uppenbarligen kan vädret växla snabbt´.

jag skall ner till diano marina som e en liten stad som kommer efter san remo längst ut på kartan. bra dh åkning samt fina xc turer! www.freeriders.com

Jag och min wing-man Johan har pratat om att åka ner dit nästa år igen. Men vi bedömmer att vi bör senarelägga vistelsen några veckor för att få lite säkrare väder. I början på Man kanske? Förhoppningsvis har de då också fått ordning på tåget så man kan ta sig ner till nice om andan faller på. Eller ta tåget till andra ställer för att hoja.

Nu är det dags att bumpa den här tråden eftersom vi håller på att skissa på årets cykling i området runt sospel.

Är det någon som har pejl på möjligheterna att ta med cyklar på buss där nere. På tågen verkar det ju gå bra. Tåget mellan Nice och sospel tex. Men låt oss säga att man bor i Menton. Skulle det då funka att ta bussen upp till Sospel och hoja?

Förra året bodde vi i sospel. Dessutom så var ju järnvägen avstängd så jag kände mig lite isolerad i den där hålan. Det var inte mkt att göra där.

AxelSthlm skrev:
> Passerade Sospel den 13:e på vår väg från
> Menton via Col de castellion, (Sospel) Col de
> Braus och till sist Col de Turini på 1620 möh
> och där var det ett annat klimat, inte alls
> anpassat för 23 mm slicks :)
>
> Col de castellionCol de castellionCol de
> BrausFredrik L vid snögränsenCol de TuriniCol de
> Turini, påklädning
>
> jag har aldrig vart mer rädd och aldrig mer kall
> än då vid cyklade ned från Turini. Tror vi
> stannade säkert tio ggr för att veva tillbaka
> värmen i armar och händer. Snöstorm och hagel
> hela vägen ned till 400 möh, huga.....Vi fick
> till sist komma in på rådhuset i byn La Bollene
> Vesubie för att värma våra nedfrusna rövar mot
> deras element. Det var nice :)
>

Detta inlägg har jag missat helt

Jag och sambon var ju inte långt därifrån vid samma tid. Vi skulle ha åkt till Mallorca men flyget blev "in-askat", så vi tog bilen och brassade ner dit i stället.
Vi bodde i Tavernes ca 50km NO om Marseille ( strax söder om sjön längst ner till vänster i kartan i femte inlägget i denna tråd ) mellan den 19 och 29 april, där vi hyrde en lägenhet som vi hittade när vi passerade förbi.
Massvis med fina ödsliga vägar som gjorda för landsvägscyklister.
Vi hade riktigt behagligt väder, aningen svalt direkt på mornarna, men det var bara en morgon som krävde armvärmare, annars var det kortärmat och bara ben :-)

Här är en del bilder
http://www.pixbox.se/alb_show_id1180557_page0.html

Tillbaka
Topp