MTB i trakterna kring Kungsbacka?

fyrbåk

Aktiv medlem
Ska med sonen på aktivitet i Kungsbacka om några veckor och måste ha något att sysselsätta gubben med under tiden. Förstår jag saken rätt att det finns en typ 1,5 mil slinga från Sandsjöbacka? Finns det något annat kul i Hellasstil som gubben kan roa sig med? Inte superstökigt, men som tar lite tid och inte är överjävligt att hitta. Jag kör inte med GPS på styret, utan måste hala upp luren ur fickan varje gång.

Hej! Bor själv i Kungsbacka.
Sandsjöbackaleden finns, går från södra Sandsjöbacka upp till Sisjön är ca 2,2 mil lång. Vissa partier är blöta året om och lite tekniska, andra är lättare. Finns fler stigar i Sandsjöbacka att välja på som är kortare om man vill inte vara ute för länge. Har du tillgång till bil finns även Rigortorpet ca 1.5 mil utanför Kungsbacka som också har lite stigar att välja på. Finns även lite hopp och drop som är byggda som man kan träna på.

Det finns en grupp som heter typ mountainbike i Kungsbacka eller motsvarande.

Rigortorpet har en egen cykelklubb, dom kör klubbträningar i olika fartgrupper och även barn.

Det finns även hallandsleden som är mycket blandad, tyvärr kan jag inte rekommendera den för att jag vandrade den för 10 årsedan.

Finns lite youtubeklipp på Cykling vid Rigortorpet.
Ser kul ut.

Finns möjligtvis någon representant för klubben på forumet?

Mvh

kievY sa:
akt1 sa:
Ser kul ut.

Mvh
Jag är medlem i Rigor och cyklar ofta på deras träningar.

Ok :)
Ni har träningar inkl fika har jag läst nånstans.
Skulle du rekommendera dessa :)?
Låter trevligt att åka ut dit, ta en tur och fika i någon stuga.

Mvh

akt1 sa:
kievY sa:
akt1 sa:
Ser kul ut.

Mvh
Jag är medlem i Rigor och cyklar ofta på deras träningar.

Ok :)
Ni har träningar inkl fika har jag läst nånstans.
Skulle du rekommendera dessa :)?
Låter trevligt att åka ut dit, ta en tur och fika i någon stuga.

Mvh
Vi har träningar varje torsdag kl 18-20 med start från 19/1 efter juluppehållet. Finns 3 olika grupper beroende på hur snabb och stark man är. Det finns fika och bastu/dusch på plats. Fikan har vi i stor stugan. Har varit med i ett år och rekommenderar att komma och testa. Man kan vara med 2-3 ggr gratis för att prova på sen vill de att man ska betala medlemsavgift.

kievY sa:
När ska ni hit? Kanske kan hänga på och visa lite, antingen Sandsjöbacka eller Rigortorpet.

Det är under helgen 21-22, men väldigt mycket hänger på hur sonens dagar ser ut och dessutom väderleken. Är det flera minusgrader och/eller snö så skiter jag i att cykla utan sätter mig med datorn och jobbar. Vägrar både dubb och fatbike och det bredaste/bettigaste är mina 2,4 Chunky Monkey.

Kan du hålla öppet?

Tja, har inget planerat de kommande helgerna. Du kan skriva här eller skicka PM så kan vi bestämma när det närmar sig så kan vi se.

Skriv gärna här vad ni kommer fram till. Inte omöjligt att jag hänger på om det är okej. Hittar i alla fall hyfsat i Sandsjöbacka.

Tack för trevligt sällskap och utmanande stigar! Kul trots val av fel hjul. Och framför allt tack för att en utsocknes fick hänga på.

Har ni lust att dela med er av vart ni körde? Bor själv i Onsala/Kungsbacka och har precis börjat köra MTB och letar bra ställen att köra. Rigortorpet och Kungsbackaskogen avklarade.

Jag hakar på här, jag är sugen på att börja trampa. Började lära mig lite förra året men sen kom det annat ivägen så jag kom aldrig igång.

Problemet är att jag inte har någon cykel än och har läst och läst men jag blir inte klok på alla råd och tips. HT eller inte?
Om jag vevar runt mest i Kungsbacka, Sandsjöbacka vad tror ni är bäst då? Ni vet ju bättre hur terrängen ser ut.

Jag får för mig med noll kunskap att lite goa stigar upp å ner är roligast där man kan ha lite fart.

Jag bor i Kungsbacka och cyklar i och kring området. Antingen på rigortorpet eller Sandsjöbacka. Med en HT klarar du att cykla i Sandsjöbacka, visst blir det svårare på vissa partier med stenar och rötter men det är inget krav.

Vilket spår tog du?

Det finns en del att välja på och nu kan det vara torrt och fint på de flesta, milen som är det längsta är väl blöt på sina ställen.. krävs väldigt länge att det ska vara varmt för att vara torrt men den är vacker och bra att köra. Bor du i Kungsbacka så kan du hänga med på en träning på torsdag och se lite mer utav stigarna.
Gordon Gekko sa:
Jag cyklade vid Rigortorpet idag och blev glatt överraskad. Fina stigar! Cyklar gärna mer där.

Ah du körde den som är markerad med 4.7 km röda märkningar på stolpar. Den är go på slutet när man närmar sig torpet med lite tuffa stigningar.

Sen har du milen, den är dock blöt alltid på sina ställen året om men väldigt cykelvärd. Finns en del stigar man kan cykla på. Vi kan mötas någon dag och cykla så kan jag visa lite?

Även Kungsbackaskogen är fin att köra, väldigt teknisk på sina ställen för mig iaf. Sedan finns en del fina slingor ute på Onsala, de jag har kört hittills är i krokarna runt Skällared/Forsbäck.

Tänkte istället för starta ny tråd kan jag kanske väcka liv i denna :)

Är de lite folk där ute som cyklar lite svårare stig och skog? :)

Bor i Onsala så söker gärna lite tips häromkring men hade vart kul att dra en runda i Sandsjöbacka med någon, var där idag och följde alla röda stigar och det var roligt ?

Vågar man cykla i Onsala med tanke på alla vildsvin??
Jag har börjat köra Sandsjöbacka lite mer då jag bor i Lindome och du är självklart välkommen att hänga med om du har lust. Vi körde bl.a Ljungheden igår men så gick vajern till droppern vilket kortade ner turen en del.
Kör även Whitetrail, Horsikan, Slickrocks och Kraftledningen i Kållered/Mölndal som är en av favoriterna om du inte testat dom.

Robbban77 sa:

Bor i Onsala så söker gärna lite tips häromkring men hade vart kul att dra en runda i Sandsjöbacka med någon, var där idag och följde alla röda stigar och det var roligt ?

Tjena.

Jag bor i Askim nu och cyklar mycket i norra delen av Sandsjöbacka och Änggårdsbergen. Har cyklat en del i Sandsjöbacka så kan reservatet relativt bra. Men givetvis kan jag cykla på fler ställen om det finns intresse :)

Goddamn72 sa:
Vågar man cykla i Onsala med tanke på alla vildsvin??
Jag har börjat köra Sandsjöbacka lite mer då jag bor i Lindome och du är självklart välkommen att hänga med om du har lust. Vi körde bl.a Ljungheden igår men så gick vajern till droppern vilket kortade ner turen en del.
Kör även Whitetrail, Horsikan, Slickrocks och Kraftledningen i Kållered/Mölndal som är en av favoriterna om du inte testat dom.

Robbban77 sa:

Cykling i Onsala skogar på dagarna går bra men på kvällarna bör man nog ha bra ljus och vara beredd på trampa ?

Jag har kört 3,5 gånger nu röda slingan i Sandsjöbacka (med start kyrkby dala) för jag kommer från Onsala hållet :)
Den halva gången blev mer lite teknik träning ner för berg så blev lite fram och tillbaka.

Jag hänger gärna med snarast om det går bra?
Hade vart grymt kul att hänga på och se lite nya spår.
Cykla själv på nya spår blir oftast ganska långsamma och mycket letande..
Jag är ganska "grön" inom cyklingen efter kommit igång nyligen igen både efter långt uppehåll samt slev av en sena i armen förra året ?

Hur ofta är du / ni ute?
Kommer kolla denna tråden allt mer ofta nu samt finns på mailen!
robin.dahlsjo@hotmail.com

kievY sa:
Tjena.

Jag bor i Askim nu och cyklar mycket i norra delen av Sandsjöbacka och Änggårdsbergen. Har cyklat en del i Sandsjöbacka så kan reservatet relativt bra. Men givetvis kan jag cykla på fler ställen om det finns intresse :)

Vilket tycker du är roligast av änggårdsbergen eller Sandsjöbacka?
Jag har velat flera gånger åka till änggårdsbergen men det tar emot lite att åka dit själv.

Hur ofta brukar du cykla och är du intresserad av att visa mig några slingor snart ? ?

Tjena !

Finns mycket fint i Sandsjöbacka och änggårdsbergen. Jag kan säkert visa dig lite stigar på båda ställena nån gång nästa vecka eller till helgen.
Själv föredrar jag änggårdsbergen framför Sandsjöbacka (även om jag bor i kba) men det är ju en smaksak av vad man gillar för cykling..

Finns nån Facebook grupp som heter mountainbike kba eller nåt liknande också.

Pma så kan vi försöka styra upp nåt ?

RogerA sa:
Tjena !

Finns mycket fint i Sandsjöbacka och änggårdsbergen. Jag kan säkert visa dig lite stigar på båda ställena nån gång nästa vecka eller till helgen.
Själv föredrar jag änggårdsbergen framför Sandsjöbacka (även om jag bor i kba) men det är ju en smaksak av vad man gillar för cykling..

Finns nån Facebook grupp som heter mountainbike kba eller nåt liknande också.

Pma så kan vi försöka styra upp nåt ?

Hört många som talat gott om änggårdsbergen. Gillar när det går nedför med sten och rötter ?

Jag är med i mountainbike Kungsbacka men den verkar vara rätt.. död?

Till helgen kan kanske fungera för mig!

Kanon. Vi siktar på Änggården till helgen då ? vi kan ju höras här i slutet på veckan så kan vi se hur landet ligger. Finns gott om rötter och sten i Änggården så vi kan nog hitta på en rolig runda.

Ha det gott så länge !

RogerA sa:
Kanon. Vi siktar på Änggården till helgen då ? vi kan ju höras här i slutet på veckan så kan vi se hur landet ligger. Finns gott om rötter och sten i Änggården så vi kan nog hitta på en rolig runda.

Ha det gott så länge !

Då hörs vi av slutet av veckan! ?

Tjena, jag bor närmare Sandsjöbacka så cyklar mycket på Torrekullaleden men har blivit en del Änggårdsbergen. Änggårdsbergen är stort och de flesta stigar är ju "korta" dvs man får åka upp till toppen och sen köra neråt, och sen upp igen. Jag föredrar hellre Sandsjöbacka där man kanske har en slinga på 1-2 mil och trampar på. Givetvis kan man prata ihop sig och cykla, vad för typ av cykling gillar du?
Robbban77 sa:
kievY sa:
Tjena.

Jag har velat flera gånger åka till änggårdsbergen men det tar emot lite att åka dit själv.

Hur ofta brukar du cykla och är du intresserad av att visa mig några slingor snart ? ?

kievY sa:
Tjena, jag bor närmare Sandsjöbacka så cyklar mycket på Torrekullaleden men har blivit en del Änggårdsbergen. Änggårdsbergen är stort och de flesta stigar är ju "korta" dvs man får åka upp till toppen och sen köra neråt, och sen upp igen. Jag föredrar hellre Sandsjöbacka där man kanske har en slinga på 1-2 mil och trampar på. Givetvis kan man prata ihop sig och cykla, vad för typ av cykling gillar du?
Robbban77 sa:
kievY sa:
Tjena.

Jag gillar egentligen mest det du beskriver om änggårdbergen, upp till toppen och åk ner :)

Men gillar dock ändå Sandsjöbacka då de är lite gott och blandat, mycket trampande för få upp flåset som jag behöver träna upp och en hel del teknik ?

Tänkte dra ut imorgon onsdag, har aldrig kört änggårdsbergen, är det krångligt och mycket folk där? Eller är det skyltat bra med de olika lederna ?

Det är i stort sett ingenting som är uppmärkt i Änggården. Inte så krångligt om man vet var man skall cykla, har du trailforks appen? Den kan vara bra att ha om du skall irra runt.
När hade du tänkt cykla ?

RogerA sa:
Det är i stort sett ingenting som är uppmärkt i Änggården. Inte så krångligt om man vet var man skall cykla, har du trailforks appen? Den kan vara bra att ha om du skall irra runt.
När hade du tänkt cykla ?

Hade nästan behövt köpa mig en sån hållare att sätta på styrstammen till telefonen för kunna följa trailforks bra :)

Jag tänkte dra ut på lördag, ev eftermiddagen om jag inte får barnpassning tidigare

Ok så inte idag då ?
Jag guidar gärna lite på lördag som jag sa innan. Det kommer inte gå fort och det kommer inte bli en jättelång (12-15km) runda, men jag kan visa en del av det som jag tycker är roligt. Och det är ju som ovan nämnde, mycket upp och ner och ner och upp.

RogerA sa:
Ok så inte idag då ?
Jag guidar gärna lite på lördag som jag sa innan. Det kommer inte gå fort och det kommer inte bli en jättelång (12-15km) runda, men jag kan visa en del av det som jag tycker är roligt. Och det är ju som ovan nämnde, mycket upp och ner och ner och upp.

Hej! Löser tyvärr inte barnpassning tidigare så kommer åka från Onsala strax innan 17 och åker till änggårdsbergen. Hade funderingar på Lackarebäck men känns som fler tycker om änggårdsbergen ?

Bra på båda ställena.
Dock hittar jag inte så bra i lackarebäck ännu, men jag visar gärna runt lite i Änggården.
Jag skall bara stämma av hemma så kan jag säkert köra runt en vända med dig.

Tillbaka
Topp