[MTB] Istället för Racing Ralph 29"

HenkeN

Aktiv medlem
Hej på er

Har kört med Racing Ralph ett par år nu, både med slang och nu Tubeless. Har varit kanonnöjd men sedan jag gick över till Tubeless-varianten har jag fått åtskilliga punkor, senast idag med dubbel punka på Engelbrektsturen. Funderar nu att byta till något mer hållbart men helst med liknande egenskaper.

Vad rekommenderar ni?

Eveningstar skrev:
-------------------------------------------------------
> Av nyfiken het, hur punkade du idag? Burp eller
> revor?

Vad är burp? Det har varit typ hål rakt igenom i alla fall, samt att det läckt luft vid "sömmen" i sidoväggen.

Om det funkade bättre med slang varför byter du inte tillbaka då ?
Annars är jag själv nöjd med mina Specialized Ground Control.

Plissken skrev:
> Om det funkade bättre med slang varför byter du
> inte tillbaka då ?
> Annars är jag själv nöjd med mina Specialized
> Ground Control.

Vet inte om det funkar bättre med slang direkt, punkade ju en hel del då också. Trodde att slanglöst skulle lösa det problemet till stor del. Min känsla är mest att Racing Ralph kanske inte är det mest optimala däcket när det gäller punkteringsskydd därav min fundering.

Bara dubbelkoll. Om det är TubelessReady-däcken så bör man ha tubelessvätska i däcket för att få det att hålla tätt, de är ju bara "ready" och inte 100% Tubeless. Och emellanåt oxå fylla på ny vätska, kolla så det finns nåt kvar. Jag kör själv tubeless med RacingRalph (tubelessready) o med vätska, det har funkat klockrent förra säsongen och den här.

Ykkinen skrev:
> Bara dubbelkoll. Om det är TubelessReady-däcken
> så bör man ha tubelessvätska i däcket för att
> få det att hålla tätt, de är ju bara "ready"
> och inte 100% Tubeless. Och emellanåt oxå fylla
> på ny vätska, kolla så det finns nåt kvar.
> Jag kör själv tubeless med RacingRalph
> (tubelessready) o med vätska, det har funkat
> klockrent förra säsongen och den här.

Vätska har jag i,dock har jag inte fyllt på förrän det blivit punka, lagom för att det ska täta. Min nästa fundering är hur mycket vätska kan man verkligen ha i, låt säga att man punkterat 4-5 gånger och varje gång pytsat i en skvätt för att täta?

Jag har i ca 80-90ml i ett 29" däck första gången, sen beror det på hur mycket "som går åt" till att täta däcket direkt, olika däck är olika täta i sidorna. Men det ligger nog en hel del vätska och "skvalpar runt" i mina däck när jag kör. Min känsla är att vätskan ska klara av mindre punkteringar, men inte större eller revor. Och skaka flaskan med vätskan rejält innan du kör i det i däcket så att vätskan är okej, den kan ha stått på hyllan i butiken ett bra tag.

Precis som Rompa säger: Använd Snakeskin-varianten som har tjockare sidoväggar (men väger 70 gram mer). Jag fick en del punkor av revor i sidoväggen när jag använde den vanliga EVO-varianten av RoRo och RaRa men sen jag bytte till Snakeskin av RoRo och RaRa har det varit bättre.

HenkeN skrev:
> Hej på er
>
> Har kört med Racing Ralph ett par år nu, både
> med slang och nu Tubeless. Har varit kanonnöjd
> men sedan jag gick över till Tubeless-varianten
> har jag fått åtskilliga punkor, senast idag med
> dubbel punka på Engelbrektsturen. Funderar nu att
> byta till något mer hållbart men helst med
> liknande egenskaper.
>
> Vad rekommenderar ni?

Ja det var många som punkade på engelbrekt igår. Så fort vi lämnade grusvägen stod flera o lagade punka. Det är helt ofattbart för mig. När vi trampade över ett parti med Sprängsten eller vad det kallas var jag lite orolig. När man ser någon stå bredvid o fixa punka.

Jag klarade mig trots 110kg o thunder burt. Men jag har snakeskin.

Så jag tror inte det beror på däckmodellen om det inte är trasig däcksida då hjälper ju snakeskin.

Senast ändrad:
Måste man börja märka trådar med [MTB] nu på HappyMTB?

=)

Tänk om alla trådar med LVG skulle bli det också, vad smidigt det hade varit!

Bytte från Race King Race Sport som jag fick punka med ofta till Racing Ralph Evo Snakeskin TLR. Fick punka redan första turen, slängde väck slangen och tubeless konverterade. Ingen punka sen dess. Tycker dessutom att dom verkar hyffsat tåliga i däcksidorna, speciellt jämfört med Race King Race Sport som är gjorda av smörpapper.

42Hz skrev:
> Måste man börja märka trådar med [MTB] nu på
> HappyMTB?
>
> =)
>
> Tänk om alla trådar med LVG skulle bli det
> också, vad smidigt det hade varit!

+1!!

Men det kommer väl aldrig att hända, enligt många forummedlemmars vittnesmål och kommentarer... :-(

;-)

Kastar också in ett + för ormskinnen.

Har lyckats med en enda punka (en pyspunka som guckan tog hand om efter ett tag) på ett drygt år som jag har vart aktiv mtb'ist.
en liten smal sylvass stenflisa gick rakt in genom en av mitt-nabbarna på mitt RoRo bakdäck för ett tag sedan, menar vad är oddsen för det egentligen?

Kombon ormskinn & gucka får 5 tummar upp av mig :)

Supernöjd med mina Fast Trak, både vad gäller grepp, tålighet och rullmotstånd. Kört dem både med och utan slang. /Danne

Samma här, inte en enda punka med Snakeskin! Förstår inte varför man vill chansa för att komma undan med 50g lättare per hjul, dessutom enklare att stansa då inget läcker genom sidoväggarna.

Lyckades ta mig igenom Engelbrekt med lätta varianten av Thunder Burt så inget punkaskydd och det med slang i. Körde Snakeskin Racing Ralph innan med stans och aldrig punkat på de trots många försök.

Jag skulle köpa nya Racing Ralph om jag var du Henke och sen ha i mera vätska

Också sjukt nöjd med Räserralf, kör nu kombon RR och Mking, men profilen på RR är skönare, liksom greppet.

Edit tjocka fingrar

Senast ändrad:
42Hz skrev:
> Måste man börja märka trådar med nu på
> HappyMTB?
>
> =)
>
> Tänk om alla trådar med LVG skulle bli det
> också, vad smidigt det hade varit!

Kan ha att göra med att detta däck knappt tål skog då var ju en förtydligande bara bra ;-) kunde ju handla om mtb cyklar som körs på grus.

Efter att ha slängt ut alldeles för mycket pengar på däck som inte är gjorda för riktig MTB, har
jag också skaffat Snakeskin, och vips så håller dom hur bra som helst! Lätta att få täta med
vätska och hittills inga rispor i sidoväggarna efter över 4 månaders körning i tuff terräng,
bl.a. Sellaronda Hero i Dolomiterna. Om ett däck som RaceKing RaceSport ska hålla, får man köra med högt tryck och väldigt försiktigt. Det är nog skitenkelt att göra ett lätt däck, men det
ska ju funka också!

Undra om jag fått en andra sortering på mina Racing Ralf Snakeskin däcket wobblar i sida med 3,5 - 4 mm. (har mailat Schwalbe men de har semester)
Samt två punkor på en månad stansvätskan klarade inte att täta det första hålet. Jag fick laga från insidan.
Andra gg ett snakebite och det tätade extremt långsamt fyllde på med luft flera gånger för att ta mig hem.

Någon mer som haft problem med att däcket är så ojämt?

Går nog tillbaka till Race King fast med Protection.

Ebbelee skrev:
> Undra om jag fått en andra sortering på mina
> Racing Ralf Snakeskin däcket wobblar i sida med
> 3,5 - 4 mm. (har mailat Schwalbe men de har
> semester)
> Samt två punkor på en månad stansvätskan
> klarade inte att täta det första hålet. Jag
> fick laga från insidan.
> Andra gg ett snakebite och det tätade extremt
> långsamt fyllde på med luft flera gånger för
> att ta mig hem.
>
> Någon mer som haft problem med att däcket är
> så ojämt?
>
> Går nog tillbaka till Race King fast med
> Protection.

När du säger det så hade Dirty_Rider sin hoj inne på koll för vobbel hos Shimanos tekniker under Transalp. Nu är det här tredjehandsinfo, men jag vill minnas att D_R sa att Shimanosnuben hade sagt att uppåt 5% av alla Schwalbedäck var felgjutna.

Mycketvillhamer skrev:
> Ebbelee skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Undra om jag fått en andra sortering på mina
> > Racing Ralf Snakeskin däcket wobblar i sida
> med
> > 3,5 - 4 mm. (har mailat Schwalbe men de har
> > semester)
> > Samt två punkor på en månad stansvätskan
> > klarade inte att täta det första hålet. Jag
> > fick laga från insidan.
> > Andra gg ett snakebite och det tätade extremt
> > långsamt fyllde på med luft flera gånger
> för
> > att ta mig hem.
> >
> > Någon mer som haft problem med att däcket är
> > så ojämt?
> >
> > Går nog tillbaka till Race King fast med
> > Protection.
>
> När du säger det så hade Dirty_Rider sin hoj
> inne på koll för vobbel hos Shimanos tekniker
> under Transalp. Nu är det här tredjehandsinfo,
> men jag vill minnas att D_R sa att Shimanosnuben
> hade sagt att uppåt 5% av alla Schwalbedäck var
> felgjutna.

OK då har jag nog fått 5%arn.
Byter ändå gillar inte att de nya RR har mindre nabbar på kanterna, de har lite sämre grepp än gamla varianten RR.

Jag slår ett slag för Maxxis, kör Ikon pä mina cyklar i väldigt blandad terräng men med ganska mycket sten o rötter. Klistrig gummiblandning, bra rull o mycket tåligare sidoväggar än conti/schwalbe. Bra erfarenheter av crossmark också, aspen blir nästa testobjekt. Gällande RaRa och RK har jag skurit upp sidoväggar på båda, de håller helt enkelt inte utan snakeskin/protection, och har man det så är de tunga.

Mistänkte det o de däcket du länka till är inte TLR

Synd. Har läst mycket gott om maxxis o skulle va kul o trsta.

Hur är hålbarheten ? Med tanke på att dom kostar 1/3 mer än en rara eller roro med ss

Tillbaka
Topp