MTB kläder

911012

Medlem
MTB kläder
Hallådär, sitter och kikar på kläder som ska användas vid montionscykling i första hand stigcykling. Som helt ny inom mtb, med många år av skateboardåkning bakom mig(som jag nu lessnat på) har jag väääldigt svårt för att tänka mig själv i thigta kläder i lycra osv.

Har varit till min LBS och dom hade bara små thighta saker..

Känns som det är antingen thigta lycra eller tjocka DH kläder med skydd i (vilket känns som att det blir väldigt varmt?), finns det inget mellanting..?

Frågar av ren nyfikenhet, inte menat att provocera er som gillar lycra ;)

Senast ändrad:
MTB kläder
Skönt att höra att man inte är ensam iallafall :) sitter med köpknappen på CRC nu tänkte dessa skulle passa, inte för thight men ändå så pass smala att dom slipper kladda i kedjan.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=85240

Eller är det att föredra shortsen istället ?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=70570

Eller kanske både och...

Sen skulle jag ha haft någonting upptill också, kör med "vindjacka" nu men det börjar kännas för varmt..

Fler tips.. ? :)

MTB kläder
Köp ett par baggyshorts. Förstärkta shorts med löstagar innerdel som en cykelbyxa.
Endura är prisvärda och snygga, sen kan du köra en valfri cykeltröja lång eller kortärmad efter terräng eller väder. Kör nån större storlek om du tycker det ser bättre ut, ryggfickorna är bra att ha..

Många kör med nån camelbak, en rygga med vätskeblåsa i som ger möjlighet att dricka genom en slang utan att ta av den.
Dom brukar rymma 2-3 liter och utöver det får du plats med mini-pump, nån macka, slang, multiverktyg, överdragsväst/regnjacka, telefon o småpryttlar..

Edit: Baggy-shorts heter det.

Senast ändrad:
MTB kläder
Shortsen.

Upptill brukar jag ha kort eller lång funktions-tee alternativt jacka. Finns från en hunka på ex Stadium till riktigt sköna merinovarianter från fina outdoormärken.

MTB kläder
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör dessa, funkar helt OK. Hygglig "blöja"
> medföljer.

I skogen behövs väl ingen "blöja". Bara att leta upp lämpligt buskage eller en tät gran och gömma sig bakom...

MTB kläder
911012 skrev:
> Skönt att höra att man inte är ensam iallafall
> :) sitter med köpknappen på CRC nu tänkte dessa
> skulle passa, inte för thight men ändå så pass
> smala att dom slipper kladda i kedjan.
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=85240
>
> Eller är det att föredra shortsen istället ?
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=70570
>
> Eller kanske både och...
>
> Sen skulle jag ha haft någonting upptill också,
> kör med "vindjacka" nu men det börjar kännas
> för varmt..
>
> Fler tips.. ? :)

Här är ett exempel på en prisvärd långärmad Endura-tröja: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9344

MTB kläder
Se själva då....

Utan blöja - tokfel
il_fullxfull.196957036.jpg

Med blöja - helrätt
Etxeondo+Eder+Bib+Short_alt.jpg

MTB kläder
Singular skrev:
> Om du blir för varm i vindjacka blir du
> definitivt för varm i shorts.

Men vad ska jag ha då.. :O nånting måste jag ju ha ;)

MTB kläder
Är knäskydd att föredra vid stigcykling? Har nyss börjat med spd och det har ju blivit en del "spd vurpor" och blå märken på knän men det kanske bara är för att jag är orutinerad..

MTB kläder
911012 skrev:
> Singular skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du blir för varm i vindjacka blir du
> > definitivt för varm i shorts.
>
> Men vad ska jag ha då.. :O nånting måste jag ju
> ha ;)

för varm i långbyxor, sorry.

MTB kläder
Knäskydd har du inte för att slippa blåmärken utan för att slippa såna roliga saker som det jag gjorde för sex veckor sedan. Knäet i en sten och kunde inte ens nå ner till foten för att ta på mig själv en strumpa på två veckor för att knät inte gick att böja, än mindre sitta på en stol. Och då hade jag ändå en jävla tur och slapp allt vad frakturer hette.

MTB kläder
911012 skrev:
> så byxor rekomenderas ej? bara shorts?
> Varför isf..

Klart man kan ha långbyxor även fast det är milt och varmt väder, allt är ju en smaksak.

Själv har jag Endura Singletrack långa byxor, fast gamla modellen från ca 2011, och är mycket nöjd med dom. Skönt att ha långbent när det är blött och kladdigt på stigen. Fast när det blir sol och uppemot 15 - 20 grader så har t.om. jag shorts. Även i regn :)

Enduras byxor brukar även vara anpassade för att få plats med knäskydd under om jag inte minns fel. Slitstarka och bra material brukar dom ha i sina byxor och shorts.

MTB kläder
Jag tror jag nämnt det förut här på happy.
Till den varma sommaren har jag använt mig av hockeytröjor från Intersport.
Tröjorna har små hål och ger en extremt bra ventilation, samtidigt skyddar ärmarna från kattklösliknande revor på armarna från grenar och kvistar. De skyddar hyggligt från mygg när man får punka eller står still.
Tröjorna jag köpte kostar ca 150 sek men det kan vara rea innan sommaren.

PS tröjan döljer även en eventuell tempomage väl :-)

MTB kläder
Jo jag vet, tack för tipset :) men har varit väldigt nöjd med CRC de gånger jag beställt, och de har alltid gått smidigt har haft sakerna hemma på 2 dagar från beställing, sen har jag 200 kr rabatt där som jag tänkte använda :)

MTB kläder
Kan tillägga att jag även har svårt för de där vanliga cykel hjälmarna. Kan inte tycka de är snygga hur mycket jag än försöker..

Har nyss fått hem en sånnhär TSG Evo
TSGEvo.png

Blir man tagen av stilpolisen nu när man åker mtb med bmx hjälm...

MTB kläder
911012 skrev:
> blöja.. ? :O

Mäh, "blöja"... Begrepp som pad, liner, stoppning, vaddering förekommer också. :)

Du får köra potta i skogen (jag fortsätter på temat) men det blir svårt att hålla huvet kallt...!

Stilpolisen står inte i skogen, men det finns nog några regler jag missat

MTB kläder
skogscyklisten skrev:
> 911012 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > så byxor rekomenderas ej? bara shorts?
> > Varför isf..
>
> Klart man kan ha långbyxor även fast det är
> milt och varmt väder, allt är ju en smaksak.
>
> Själv har jag Endura Singletrack långa byxor,
> fast gamla modellen från ca 2011, och är mycket
> nöjd med dom. Skönt att ha långbent när det
> är blött och kladdigt på stigen. Fast när det
> blir sol och uppemot 15 - 20 grader så har t.om.
> jag shorts. Även i regn :)
>
> Enduras byxor brukar även vara anpassade för att
> få plats med knäskydd under om jag inte minns
> fel. Slitstarka och bra material brukar dom ha i
> sina byxor och shorts.

Samma här, har den gamla modellen av byxorna och så länge det inte är varmare än 25*C så fungerar det med att öppna ventilations dragkedjan på låret.

För egen del så är det dels att jag inte vill cykla med lycra. Men även att jag inte vill/kan ha shorts pga allergi och högt gräs=fästingar. Samma har ett par av enduras cairn långarmade jerseys som jag använder på sommaren. Är det varmt och öppet så dra bara upp armarna, men på stig med gran/tall som rispar huden bara dra ner desamma. Samma där fungerar upp till ca 25*.

Dock det som jag mest kan störa mig på när det är varmt är hjälmen, byxor eller tröjor känns inte när det är varmt pga fartvinden men hjälmen ligger hela tiden mot huvudet, och då har jag ändå en som har mer vent hål än den du ger exempel på.

Dock när jag cyklar i skogen så skulle jag hellre cykla naken än utan hjälm oavsett hur hjälmen ser ut av den enkla anledningen att vurpar jag i skogen så kanske ingen ser mig på "sett in tid". Men vurpar jag i stan så ser oftast någon mig inom rimlig tid och ringer ambulans om det behövs. hm hoppas jag...Riskbedömning!. Var precis som du cykelhjälmar är fula vill inte ha en själv... tillslut så bryr man sig inte vem ser en ändå där ute i skogen, en och annan surgubbe med hund och om man har tur en söt tjej på häst ;)

MTB kläder
No offense men jag tycker att både tröjan och hjälmen ser jäkligt varma ut för att cykla i skogen på sommaren. Har en hjälm jag hade till inlines innan i samma stil och den var alldeles för varm. Har nu en SCOTT-nånting som är extremt luftig. Ser ut såhär fast vit: http://cyclingmagazine.ca/2012/07/sections/news/scotts-new-taal-and-lin-helmets/ Inte snyggast i stan men jag tror den skyddar skallen och den ventilerar bra.

MTB kläder
Kan bara instämma, körde också med skate-hjälm ett par gånger men det var omöjligt pga värmen. Vad jag också insåg - rent stilmässigt var att glasögon ser hemska ut med skatehjälm. Och glasögon måste jag ha för skydd mot sol, fartvind, insekter och trädgrenar. Mycket bättre då med en schysst MTB-hjälm. För övrigt gör ju POC och Norröna rätt snygga cykelgrejer även om det kanske kan uppfattas som lite over priced...

MTB kläder
gothia skrev:
> Dock när jag cyklar i skogen så skulle jag
> hellre cykla naken än utan hjälm oavsett hur
> hjälmen ser ut av den enkla anledningen att
> vurpar jag i skogen så kanske ingen ser mig på
> "sett in tid". Men vurpar jag i stan så ser
> oftast någon mig inom rimlig tid och ringer
> ambulans om det behövs. hm hoppas
> jag...Riskbedömning!. Var precis som du
> cykelhjälmar är fula vill inte ha en själv...
> tillslut så bryr man sig inte vem ser en ändå
> där ute i skogen, en och annan surgubbe med hund
> och om man har tur en söt tjej på häst ;)

Du har just öppnat Pandoras ask.
http://eriksandblom.blogspot.se/2009/06/hjalmdiskussioner-sa-svetten-lackar.html
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1166477

Senast ändrad:
MTB kläder
Lyfter tråden.

Letar efter några vettiga inte allt för varma långa byxor som funkar till skogshoja i svensk vår/sommarvärme. Gärna med möjlighet att zippa av till shorts. Materialet ska gärna vara tunt & lätt samt med bra inbyggd ventilation. Finns detta???
Har kollat på Endura, FOX, Norröna & några till men hittar inte riktigt det jag söker.

Tacksam för alla tips!

Tillbaka
Topp