MTB-köp närmar sig nog äntligen! :-)

EyeSpy01

Ny medlem
Nu har jag spenderat lite tid hos olika handlare och pratat och testat cyklar så det står härliga till. Fastnade för ett par olika modeller som kändes bra (är newb), framför allt Scott Scale är av intresse. Testade Scale 735 då det för tillfället var enda varianten med "min" ramstorlek. Skön som tusan, men ack för dyr för min plånbok. Lutar ganska mycket åt Scale 760 eftersom den i princip hamnar på min toppbudget. Vore den cykeln ett bra val för en newbie? Möjligtvis kan jag med slit, släp och tålamod spara några månader till för att nå upp till Scale 750. Men där går också den absoluta gränsen. Vinner jag mycket på att spara längre till förmån för 750an? Frun dödar mig om jag går högre än så. Scalen kändes så förbaskat skön så jag har nog snurrat in mig ordentligt på den.

Lägg inte alla pengar på cykel. Tänk på att hjälm, knäskydd, pedaler, kläder, skor, reservdelar och vattenrygga samt lampor och däck kostar en slant. Börja med något hyggligt enkelt och köp det du verkligen vill ha när du cyklat ett år eller så.

Det är helt klart ett bra val, det är ju trots allt känslan DU får när DU sitter på cykeln som är viktigast.

Dock vill jag påpeka att det Bengt-re säger inte nödvändigtvis är något du måste köpa direkt, till en början funkar det med mjukisbyxor t.ex. det är inget krav med cykelkläder om man är nybörjare. Inte vattenrygga eller skor/pedal kombo heller, det är utgifter du kan ta senare.

Lysen och dubbdäck däremot är nog ett krav om du köper cykeln nu och vill trampa dig igenom den svenska vintern.

Och bara för att göra det lite värre för dig kan jag nämna att jag är jättenöjd med min Scott Scale 735. Har gått från 26" FS till 27.5" HT och det har blivit kul att cykla igen :-)

Tillbaka
Topp