MTB Köpråd nybörjare

Purchaser

Aktiv medlem
MTB Köpråd nybörjare
Då var det ännu en av dessa trådar. Har sökt ganska mycket efter äldre inlägg men känner ändå att jag inte finner svar på mina frågor (kanske söker dåligt iofs!).

Sugen på att skaffa en MTB och önskar något dom passar bra för motion/träning (komplement till löpning) samt att ha skoj med i skog och mark. Skulle gärna ställa upp i Vättern eller cykelvasan också framöver.

Ämnar lägga helst kring max 6.000 och kan tänka mig köpa begagnat.
Men då undrar man:
1. Vilken typ av mtb är att rekomendera HT, XC eller allt vad det heter
2. Hjul 26, 27.5 eller 29"?
3. Vilken nivå på växlar bör man hålla sig till för att få vettiga grejer?
4. Tips på vad man bör tänka på vid köp
5. Vilja tillverkare ska man titta på och vad utöver växlar bör man prioritera?

Hoppas på lite hjälp och stöd i dessa funderingar så man kan komma vidare :)

Senast ändrad:
MTB Köpråd nybörjare
Hej,

Jag skulle börja med att satsa på en HT (endast dämpad framgaffel).
Det låter som att du är ute efter en XC (Cross country), dvs stigar i skogen, grusväg etc.
Jag skulle definiera satsa på 27,5 alt 29".
Titta inte bara på växlar, tex dämpare och hjul är viktigare samt dyrare att uppgradera. Dämparen bör vara en luftdämpare.
Länka gärna till några cyklar du kikat på så blir det lättare att ge råd :)

Jonas

MTB Köpråd nybörjare
Purchaser sa:
Reflektioner om denna. Det är iofs en 26" och saknar dämpad framgaffel men kan man köpa en sådan separat och för ungefär vilka pengar?

Men övriga synpunkter tas gärna emot!
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=23747

En vintercykel känns inte rätt som instegscykel till nybörjare.

Jag skulle köra på en ny HT 29 tills du kommit in i cyklingen och vet vad du tycker är roligt och vill satsa mer på. Roligare att cykla än lägga massa tid på att meka med en begagnad cykeln och åtgärda fel.

T ex (finns andra märken också...);

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-3-9.html

MTB Köpråd nybörjare
Tack för input, att det var en vintercykel hade jag inte koll på :)

Jo helt sant att ny så klart är enklast, dock verkar man behöva koma upp i 12 000 kronors klassen eller I varje fall 10 för att få något någorlunda vettigt som nytt. Men kanske värt det i slutänden.

MTB Köpråd nybörjare
MTB Köpråd nybörjare
Planetx hojjen är verkligen inte alls samma typ som dom två andra.
Den är gjord för att köra i riktigt stökig terräng.
De första två är lite racigare. Klarar av mycket stök också men det ställer mycket högre krav på cyklisten när det blir riktigt stökigt.

Jag hade kört på Rosen för långlopp och vasan. Tyckte den var snyggast och så gillar jag dt swiss som hjultillverkare.

Du kommer få en fin hoj.

Tillbaka
Topp