Mtb kring Arvidsjaur, Arjeplog, Vouggatjolme, mfl?

Stojje

Aktiv medlem
Hejsan. Jag skulle behöva lite hjälp med att inventera möjligheterna för bra cykling längs silvervägen med omnejd. Själv bor jag i Skellefteå och har förstått att det finns rätt schysst cykling på norska sidan i närheten av Bodö men jag skulle vilja hitta några cykelspots däremellan också. När jag skriver bra cykling menar jag i huvudsak stigar, singeltracks. Varken inslag av mindre vägar eller teknisk cykling är något hinder men det är stigarna jag är mest intresserad av. Skulle det finnas något freerideaktigt så skulle det inte heller skada. Finns det någon på forumet som har cyklat i dessa trakter eller vet vart an kan vända sig om man vill ha information?

Jag har på kartan kollat in någon vandringsled i närheten av Vittjokk men jag vet inte hur den skulle funka i praktiken

Vid Arjeplog borde det ju finnas fiske stigar runt Hornavan, kan de gå att cykla på.

Sen har jag en kompis som cyklat vid Vouggatjolme men han pajade växelörat efter 30 min så han kan inte göra någon utförligare beskrivning av cykelmöjligheterna därikring. Det lilla han hann se så dock bra ut.

Hoppas det finns någon som kan bidra med lite utförligre information.

Tacksam för alla svar / Stefan

Jag hade hoppats att det i alla fall skulle finnas någon som hade någon liten erfarenhet från området men det verkar tyvärr inte så. Då kanske man blir först då.

Jag har sett några freerideaktiga klipp på youtube från Arjeplog så det måste nån som cyklar där. Annars så får jag väl ta och bumpa upp tråden igen i juni och hoppas att det är fler som är ute på forumet då / Stefan

Enda erfarenheten jag har från området är en vandring i området syd/väst om Silvervägen. Gick från rastplatsen som ligger en knapp mil innan norska gränsen och söderut till Guijaure och sen ner till Camp polcirkeln. Hade inte riktigt "cykelglasögonen" på mig när jag gick, men det finns vissa sträckor som vore helt underbara att cykla och andra sträckor med sumpmarker och/eller videsnår som vore bökigare att forcera.
Sträckan längs med Guijaure vore nog rätt fin cykla.

120124+arjeplogsfj%25C3%25A4llen.jpg

Har du pratat med de som har stuguthyrningen i Vuoggatjålme - de borde känna till om någon/några cyklat i området? Allt hamnar inte på nätet.

Tackar Quid. Jag ska försöka ta mig en rekogniseringstur i området framåt sommaren. Detta var ett nytt uppslag

Blev det lite mountain bike i Arvidsjaur till slut? Jag brukar vara där då och då för familjbesök och tänkte ta min MTB nästa gång.

Förslag på leder eller bra ställen att ta sig till för lite stigcykling?

Är också intresserad av att veta om du hittade några bra cykelområden i dom nämnda trakterna?
Kul att veta ifall det vore värt att ta med cykeln dit nångång.

Bump! Jag har vägarna förbi dessa områden i sommar och försöker lista ut om det är värt att stanna och stigcykla någonstans? Helst kalfjäll förstås.

Bump! Jag har vägarna förbi dessa områden i sommar och försöker lista ut om det är värt att stanna och stigcykla någonstans? Helst kalfjäll förstås.
Stigarna/leden som går från parkeringen just innan gränsen /Merkenes och norrut mot Ikkesjaur har jag vandrat men som jag minns var de också rätt vältrampade och öppna. De borde gå att hoja? Som så ofta med fjällcykling kan det bli mycket pushbike uppför men när man vänder om går det att få fin utförskörning.

Arvidsjaur har tyvärr inte mycket att erbjuda i form av bra stigcykling. Finns ett par rundor av XC-karaktär som funkar, en stenig utförsrepa på baksidan av vår slalombacke Prästberget och man kan cykla på vårt lokala lågfjäll Vittjåkk, men det är mest fin utsikt, cyklingen är inget jag hade skrivit om i en bok ;)

Så länge man inte har brist på resmål annorstädes hade jag nog passerat Arvidsjaur utan att plocka ner hojen.

Youtubern Erik Normark har ju en hel del (magiska) filmer från Arjeplogsfjällen. Här är en där han vandrar längs Ruonek (han utgår väl från Vuoggatjålme) och bl.a. påpekar att stigen håller på att försvinna, så här skulle du kunna göra en insats! ;-)

Tillbaka
Topp