MTB kring Löddeköpinge, är det lönt?

• Trådstartare Trådstartare dr7
  • Start datum Start datum

dr7

Medlem
Hej västskåningar!

Finns det någon skog värd att cykla MTB i kring Löddeköpinge? Att det är platt går väl inte att komma ifrån, men går det att få ihop en runda på nån mil fina stigar? Kan/får man (och är det lönt) att cykla vid Järavallen, t ex?

Bor i Lund, men funderar på att flytta ut till någon av "byarna".

Klart att det finns bra cykling i Löddeköpinge, jag bor i Ålstorp och satsar ganska seriöst på att bli en duktig mtb cyklist.
Skall vi ta en runda tillsammans så kan jag visa vart jag brukar bege mig!

/Jerka

rekrej: det låter ju bra, och det skulle vara fint med lite stigvisning, om du står ut med att jag nog är långsammare än du... Du har inte någon karta eller GPS-spår liggande?

genarparn: Genarp står också på listan. Lite tråkig/livsfarlig cykelpendlingsväg till Lund, bara.

genarp är väll bäst in test rent av, mycket backar och annat kul man kan slå ihjäl sig på.

bokskogen utanför malmö är ok, eller närmare bestämt bökeberg. Bosrup utanför Mörarp är fint för intervaller runt sjön.

kapar tråden litegrann... jag har precis köpt hus söder om vallåkra som ju inte ligger så långt från löddeköpinge, finns det ngn bra mtb-cykling därikring?

peter b: Vad jag känner till är det landsväg mellan Genarp och Dalby (och sen cykelväg) eller över Kyrkheddinge och Bjällerup som gäller. Det funkar fint för träningsrundor på landsväg eller transport till skogen, men jag skulle inte vilja ha det som pendlingsväg under den mörka och regniga delen av året.

Finns det någon cykelväg jag missat? Cykelpendlar du till Lund? I så fall: vilken väg cyklar du?

captain: jo, jag vet, men cykelterräng är inte det enda kriteriet när vi letar bostad...

Senast redigerad av en moderator:
dr7 skrev:
-------------------------------------------------------
> captain: jo, jag vet, men cykelterräng är inte
> det enda kriteriet när vi letar bostad...

Hur tänkte du nu...? ;-)

HP skrev:
> dr7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > captain: jo, jag vet, men cykelterräng är
> inte
> > det enda kriteriet när vi letar bostad...
>
>
> Hur tänkte du nu...? ;-)

hängde inte heller riktigt med...

Men jag kan ju konstatera att du inte har någon respekt för sporten eller har jävligt skev livssyn.

Klart att det hade varit grymt att bo i Genarp el Bara /klågerup med tanke på mtb möjligheterna. Men jag får faktiskt säga att det är helt ok cykling i Sandskogen, saxtorpsskogen, järavallen också. sen är det inte jättelångt till Söderåsen med alla fina slingor som finns där.

Vill du har guidning på mina hemmamarker så lägg ett PM.

/Jerka

jag brukar också cykelpendla mellan genarp och lund och då brukar jag köra:

Genarp-Gödelöv-Björnstorp-Över 11:an-förbi Dalbystenbrott-Dalby och sedan är det cykelbana.

Fungerar klockrent. nästan inga bilar alls som kör det hållet. Blir kanske 3 km längre men det gör väl ingen skada misstänker jag.

Ca 50 minuter.

skier skrev:
> kapar tråden litegrann... jag har precis köpt
> hus söder om vallåkra som ju inte ligger så
> långt från löddeköpinge, finns det ngn bra
> mtb-cykling därikring?

Tror att det bästa för Vallåkra är Söderåsen. Eventuellt kan man cykla lite i Rååådalen och natureservatet Borgen. Men ur ett mtbperspektiv har du bytt ner dig :)

Tillbaka
Topp