MTB leder/stigar runt Sunne?

Zipp

Ny medlem
Hallå!
kommer spendera en del tid i/runt Sunne (värmland)i sommar och skulle bli lycklig över några tips på bra stigar. Är främst fan av tekniska single tracks men i brist på Nirvana kan även annat funka...

//Zipp

Jag har bara kört i Sundsberget, Tyckte inte MTB banan var så bra där, så jag körde vandringslederna och dom funkade, ganska tekniskt ialla fall. Du kan ju köra runt runt där och utforska. Men jag har hört att dom har bra bana runt Torsby, vid någon stugby som heter ABBAS men jag vet inte vart det ligger, bara att dom hade en tävling där förra året som jag är lite sugen att testa i sommar.

/Bill

Är bördig från Kil, men har inte kört mycket MTB i Värmland. Ski Sunne har ju downhill på sommaren, så där kanske det finns lite spår också? Har du även lvg så måste jag tipsa om två sköna och kuperade vägar. Mellan Sunne och Munkfors (väg 241) samt vägen från V:a Ämtervik mot väg 61 (väg 238). Duktiga stigningar att ta sig an.

/K

Hej!
har varit ute och rest en del (utan internet...). Tack för tips, åker dit om en vecka så jag ska ta och spana in dom tips jag fått.

Om det blir en tur runt Arvika kanske jag kan höra av mig!

//Zipp

Ingen? Kommer gästa nån vecka framöver och skulle gärna få lite guidning... Annars kommer jag säkert bli uppäten av en varg eller älg.

Vi kanske kan slå våra kloka huvuden ihop Mårten! Jag brukar vara i Lysvik, ska försöka komma på några intressanta ställen värda att reka. Jag är rädd att det bara blir traktorvägar och grusväg. I all oändlighet visserligen...

Gordon Gekko: Ja, det verkar inte bättre! Ska höra med svärföräldrarna om stigar... Misstänker dock att det ser bättre ut runt Sunne. Det har körts ett sm i downhill vid skidbacken (om jag minns rätt var konsensus att det var en rätt snäll dh-bana). Så nog måste det finnas lite mer i omgivningarna där... Säkert igenvuxet nu x antal år senare förstås...

Vi är rätt många som kör i Karlstad. Även Arvika har många som cyklar (och grymt fina berg) men i Sunne har jag dålig koll. Kom ner till Karlstad så kan vi guida här. :)

AddeN sa:
Vi är rätt många som kör i Karlstad. Även Arvika har många som cyklar (och grymt fina berg) men i Sunne har jag dålig koll. Kom ner till Karlstad så kan vi guida här. :)

För att gå lite halvt OT, har du varit med i Arvika nångång och vet du när de brukar köra? När kör ni i Karlstad förresten? :)

Har varit i Arvika ett gäng gånger. Men bara på helgturer. Kolla metäd Tiki här på Happy om när de kör. Dom har grym cykling där iaf så det rekomenderas.

Här i Karlstad kör vi fasta tider onsdagar kl 18 med start vid KMTI oftast. Facebookgrupp som säger om vi startar någon annan stans.

AddeN sa:
Har varit i Arvika ett gäng gånger. Men bara på helgturer. Kolla metäd Tiki här på Happy om när de kör. Dom har grym cykling där iaf så det rekomenderas.

Här i Karlstad kör vi fasta tider onsdagar kl 18 med start vid KMTI oftast. Facebookgrupp som säger om vi startar någon annan stans.

Tack för tipset, det ska jag absolut göra! Har föräldrahemmet i Arvika så närmaste veckan ska spenderas här faktiskt. Det är ju en bit till Karlstad men det är inte omöjligt att jag hakar på om jag har vägarna förbi.

I Sunne finna det lite slingor på Sundsberget. Det mesta är vanliga motionsslingor men jag tror det finns någon uppmärkt för mtb. Sen finns det en hel del väl uppmärkta mtb-leder (med olika svårighetsgrad) kring Nötöns camping i Vägsjöfors ovan för Torsby. Testade den rosa leden här om veckan och den var riktigt bra om än något av en utmaning haha!! I Lysvik finns det inga leder utan man får helt enkelt nöja sig med traktorvägar. De bästa jag hittat ligger runt och på berget ovan för fotbolsplanen och sedan vidare mot Ransbysäter.

Får tacka för komplimangen AddeN! :-) Alltid kul att cykla med gästande stiggillare. Just nu är det lite tajt med tiden för egen del men vi har lagt ned oss rätt så bra i Trailforks-appen där i princip alla roliga stigar i Arvika syns. Ladda ned den så är det bara att ge sig ut och offline-navigera.

Ställ gärna frågor här men jag kan bara svara för Arvikas territorie. :-)

Tack för tipset om trailforks Tiki! Har inte hunnit PMa dig idag, men kör ni generellt nånting nu under sommaren i Arvika? Jag kommer vara här av och till under hela sommaren som det ser ut nu.

Vi är en liten skara på 5 personer som brukar cykla "enduro" i Rackstad på söndagkvällar. Det har varit lite paus nu under sommaren men kommer säkert igång snart igen. Det finns en Facebookgrupp "Arvika Endurocyklister" som man är välkommen i om man gillar sånt.

Vad gäller vuxen svettocykling finns det nog ingen organiserad i nuläget och inget jag ägnar mig åt om detta handlar om det? ☺. Barncyklingen får jag annars ge reklam för då vi har över 80 deltagare mellan 4-15 år och den drar igång igen en bit in i augusti om man har barn som kan vara intresserade.

Prova gärna våra maskinbyggda banor på Vik. En flowig utförslöpa på 700-800 meter med berms och mindre hopp. En pumpbana för vuxna och en bana för knattar mellan 4-6 år med gupp och doseringar. Finns grill och picknickbord så det blir en trevlig familjeutflykt.

Skicka gärna ett PM så får vi se om vi kan få till något eller om det blir med någon annan härifrån.

Kan meddela att Norra Värmlands MTB:s banor vid Abbas Stugby och Camping i Vägsjöfors/Torsby är helt ok! Grymt med vad som faktiskt kan kallas trail center!

Fler höjdmeter på 1,5 km än vad jag knåpar ihop på 2,5 mil hemma i Uppsala var trevligt! :)

Man kan hoppa på Norra Värmlands MTB-banor vid skidtunneln i Torsby.

Tiki, cyklade du inte någon slinga i Sunne? Har för mig att du skrev om det men kan inte hitta något.

Ja Abbas center är helt klart värt ett besök om man gillar att cykla stig. Där finns många märkta cykelleder och det vidareutvecklas hela tiden. Kanske inte direkt "enduro" men fina stigar.

Sunne är bra på många sätt och vis men det har varit knäpptyst inom stigcykling sedan downhillens fall för några år sedan.

Jansson99 jag tror du tänker på ett RR med Bosse och AddeN där vi körde på vandringsleden med start vid Fryksta (heter det väl?), södra spetsen på Fryken? Det är nära Sunne men i Kil om rätt ska vara rätt. Kan det stämma tro?

Bumpelibump, ser att Abbas stugby fått ny ägare i år. Finns MTB-slingorna fortfarande kvar? Är lite sugen på att köra den rosa på fredag nämligen... :)

Jajemen, Abbas har bara flyttat butiken inom kommunen men stigarna driftar han vidare och utvecklar undan för undan.

Jag har länge tänkt mig att jag skulle cykla Ängenleden, jag har sprang den förra sommaren och tyckte den verkade riktigt lovande. Man får kanske lyfta/dra cykeln lite på några ställen, men annars är den nog riktigt kul :)

"För att vandra denna led behöver du gott om tid och tycka om utmaningar, då det är en relativt svår och lång led i kuperad terräng."
http://www.sunneturism.se/vandring/ängenleden

theBrand sa:
Jag har länge tänkt mig att jag skulle cykla Ängenleden, jag har sprang den förra sommaren och tyckte den verkade riktigt lovande. Man får kanske lyfta/dra cykeln lite på några ställen, men annars är den nog riktigt kul :)

"För att vandra denna led behöver du gott om tid och tycka om utmaningar, då det är en relativt svår och lång led i kuperad terräng."

Ängenleden är kul men är bitvis svårforcerad på cykel. Har man inget emot avsnitt med push-bike så är den värd ett besök.

"Abbas" trailcenter innehåller många fina sträckningar.

Har cyklat en del mellan västra ämtervik och mangskog. Mest skogsbilvägar men ändå rolig cykling.

theBrand sa:

Har du vägarna förbi vecka 28 är jag i Ängen och gör dig sällskap.

Gordon Gekko sa:
Abbas trail center måste provas nu till sommaren! Någon annan som varit där och kan beskriva stigarna lite mer?

Har bara kört den rosa leden. Senast i fredags. Helvetisk grusklättring (200 höjdmeter) upp till en hyfsat trevlig stig som slingrar sig uppe på kullen och avslutas med en schysst utförslöpa. Lite för tight bitvis och stigen kunde ha dragits på ett bättre sätt på flera ställen. Skulle också behöva köras upp mer - men det kan man själv bidra till.

Värt ett besök om man är i området, absolut!

Ska prova övriga stigar framöver...

Rattnalle sa:
theBrand sa:

Har du vägarna förbi vecka 28 är jag i Ängen och gör dig sällskap.

Det borde vi kunna ordna tycker jag, vi får höras av när det närmar sig. Det var ett tag sen vi sågs :)

Tiki sa:
Herr Rundberget och undertecknad gjorde en okulär besiktning av Ängenleden för några år sedan och hade blandade upplevelser. RR går att läsa här: http://www.rundberget.com/vacker-berg-och-dalbana-i-sunne/

Själv vill jag slå ett slag för södra loopen på Gunnarskogs vandringsleder som nära gränsar till Sunne. Finns på Trailforks och bilder på Youtube:
Kan en utsocknes hitta och följa leden?? I filmklippet ser den ut att vara nästan helt igenvuxen på sina ställen. Att stå mitt på ett kalhygge och undra vart stigen tog vägen har jag gjort allt för många gånger.

Och nu är det 2018, har det hänt nåt mer i Sunneområdet?
Familjen ska dit då dottern spelar fotbollscup kommande helg, och pappa (dvs jag) suktar efter alternativ sysselsättning på två hjul. Antingen MTB eller också på landsväg.

Mycket sugen på MTB-tips jag också! Har större delen av släkten längs vägen Karlstad / Västra Ämtervik / Rottneros / Sunne och ska till området i mitten av juli. Guidning tas extremt tacksamt emot då jag inte cyklat seriöst i området över huvud taget.

@Frippegubben, en fin landsväg jag cyklat är från Sunne till Gräsmark. Då cyklar du delvis längs vackra sjön Rottnen. Det borde gå att cykla Rottnen runt utan större problem. Om du kör Google Maps så ser du.

frippegubben sa:
Och nu är det 2018, har det hänt nåt mer i Sunneområdet?
Familjen ska dit då dottern spelar fotbollscup kommande helg, och pappa (dvs jag) suktar efter alternativ sysselsättning på två hjul. Antingen MTB eller också på landsväg.
Landsväg finns hur mkt väg som helst .

45an norrut till Tossebergsklätten om du gillar backar . Över höjden till Munkfors ...
Eller Söder ut mot Kil alternativt sväng vänster mot Olsäter efter nån mil .
Runda från ishallen norrut , höger mot Mallbacken och fortsätt högervarv tillbaka är linjebanan för Fryksdalen 3-dagars .

M

Låter som om det får bli smalhjulingen då, hade hoppats på roliga stigtips, men det får väl bli en annan gång.
(Kollade på trailforks, men det var soprent runt Sunne tyvärr)

Sunne har precis i dagarna invigt sin nya pumptrack som ska återfinnas i centrala Sunne någonstans (bifogar GDPR-säkrad bild :-) ). Den kanske kan vara kul att prova? Vid Selma Spa ska det finnas någon/några XC-leder men kanske inget för en person som gillar bra stigcykling? Annars är det nog Vägsjöfors i Torsby som gäller eller våra fina stigar i Arvika som finns på Trailforks.

PumpbanaSunne.jpg

Tillbaka
Topp