(MTB) När är en mtb för dyr, enligt Dig?

Jag kanske skulle tänka mig att betala 17 000 för nästa mtb. Fast då får jag spara i 1- 2 år och nöja mig med gamla Nishikin ett tag till. Mycket glädje med den också sedan den blev med Reba.

Kanske lite OT, men en parameter för vad en hoj får kosta är ju hur länge man tänkt leva med den.
Själv är jag inne på femte året med min nuvarande hoj, hade jag inte trivits så bra med den så hade jag slantat upp för denna: http://www.cykellagret.se/product/10209/kona-process-111-2015 (40Tkr). Men mervärdet för denna hoj är helt enkelt inte värt dessa 40Tkr (ännu...)

Så den kompletterande frågeställningen till rubriken är helt enkelt, hur ofta byter ni hoj?

// Larsa

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske lite OT, men en parameter för vad en hoj
> får kosta är ju hur länge man tänkt leva med
> den.
> Själv är jag inne på femte året med min
> nuvarande hoj, hade jag inte trivits så bra med
> den så hade jag slantat upp för denna:
> http://www.cykellagret.se/product/10209/kona-proce
> ss-111-2015 (40Tkr). Men mervärdet för denna hoj
> är helt enkelt inte värt dessa 40Tkr (ännu...)
>
> Så den kompletterande frågeställningen till
> rubriken är helt enkelt, hur ofta byter ni hoj?
>
> // Larsa

En bra poäng! Eftersom jag sålde min gamla efter bara två år så behöver jag bara hosta upp lite nya slantar, hälften kommer från försäljning av gammal cykel.

rularn skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här ser jag det:
>
> 10-15 k = ok instegs-HT
>
> 15-20 k = ok instegs-FS
>
> 20-25 k = Bra HT
>
> 25-30 k = Bra FS
>
> 30-35 k = Absolut smärtgräns för HT
>
> 35-40 k = Absolut smärtgräns för FS

+1, jag kan inte motivera behovet av finare/dyrare komponenter än som så, samma gäller för min LVG, jag är inte duktig nog till att ha ett behov för en 70K+ hoj. Visst är den snygg o fin och har ett stort habegär, och om jag fick en i handen, så tackar jag inte nej. Men att köpa den själv på normal löneslavsnivå som jag är, nej.
Blir jag miljonär, så ändrar det sig 100%, men då behöver jag ju inte rättfärdiga utgiften på samma sätt längre :)

4k max och helst begagnad, menar tillkommer ju en hel del kostnader i form av uppgraderingar, däck och slitdelar och så ska man kunna ställa den i stan utan att den försvinner efter en kvart också.

Scale60 träffade mitt huvud på spiken: "För mig är en mtb för dyr när det inte går snabbare trots dyrare cykel eller att jag är så rädd att den blir stulen så så det hämmar min vardag :D. "

Jag köpte en Schwinn Sierra -95, efter att ha fått jobb att pendla till. Den fick verkligen göra rätt för sig, innan den upprenoverad såldes med inte allt för stor förlust. (effektiv bokföring igen..). Men sedan har jag hållits med polisens hittegods och överflyttat skrot. De flesta ointresserade ser inte att man har begagnat i alla fall, utan kommer med avundsjuka kommentarer.
De insatta tjuvarna låter dock bli hopplocket. Tvi, tvi, tvi!

Min gräns för vad en cykel får kosta hamnar nog på runt 50-55 000,-.
Jag åker på en cykel under den gränsen idag.

Köpte en billig cykel initialt. Sålde lägenhet och brände en del av vinsten på ny dyrare cykel. 40K i inköp, runt 10K i uppgraderingar och driftskostnad på 2 år.

gränsen går väll när man inte har råd längre? :D
men som nämnts, när man hållit på med denna sport ett tag så flyttas gränserna fram. när man började va 10k dyrt, det är det även för många vänner jag känner som inte håller på med samma sport. själv lyfter man ju inte på ögonbrynen längre om någon köpt en hoj för 30k+ . helt normalt!

Rattnalle sa:
Inte dyrare än att man har råd att använda och ha sönder den.

Ungefär när det börjar kännas som att man måste försäkra prylarna för att våga lägga ut köpesumman, så är det för dyrt för min del. Finns inte på kartan att köpa nåt som man absolut inte kan bli av med (oavsett om det sker genom stöld, krasch eller annat).

Edit: Eller om man måste räkna på värdeminskning för att få ihop det över tid.

Senast ändrad:
Jag kan tycka att det är problematiskt att börja med att sätta en budget, en godtycklig siffra gripen ur luften.

Jag börjar istället med att definiera vad cykeln skall ha för egenskaper. Sedan letar jag möjliga ramar/cyklar ganska brett. Jämför, räknar, värderar egenskaper mot pris etc. I slutändan kostar det vad det kostar. Bara att betala och se glad ut.

Med tanke på hur många fina begagnade cyklar som säljs så ser jag inte framför mig att jag köper helt nytt inom överskådlig framtid. tittar jag en del på nypris (åtminstone det som betalades på förmodad rea, inte listpris) samt uppgraderingar. Känns som att det regelbundet säljs cyklar för runt 10-15 tkr som kostat åtminstone det dubbla. Så om mitt nyprismax är säg 20 tkr så kan jag tänka mig betala 15 tkr för en riktigt fin begagnad cykel.

Tillbaka
Topp