MTB Nybörjareutrustning

marvidss

Ny medlem
MTB Nybörjareutrustning
Hej,

Jag behöver en hobby och eftersom jag bor vid Romeleåsen i skåne (för mer information se Genarp Happyride i forumet) så tänkte jag att mtbcykling kan vara något för mig. Ni som vet, vad ska jag köpa för utrustning (cykel, pedaler, skor, byxor, handskar...) för att komma igång och för att inte tröttna på att cykla. Det värsta jag vet är "made in china" skit som går sönder bara man tittar på det. Självklart kommer jag utföra den service och det underhåll som krävs för att komponenter inte ska ta slut i förtid.

Budget, cirka 20.000kr totalt för alltihopa
Cykel: En framdämpad borde räcka, kolfiberram är en bonus. Komponenter och hjul som håller måttet i terräng är ett måste (Måste man ha Shimano XT eller motsvarande för att det ska hålla i terrängen?) Jag är 180cm och normalt byggd.

Handlar hellre färdigmonterad från en lokal handlare som ger support och efterservice än från postorder. Att spara ett par tusen för att handla på postorder är därför inte aktuellt. Är också skeptisk mot begagnat då jag som sagt är nybörjare och kan få svårt att bedömma skicket på begagnade saker.

Tacksam för svar på intressanta kombinationer som kan passa mig.

MTB Nybörjareutrustning
Shimano XT är absolut inget måste, dock är det väldigt bra grejer.
Med den budget du har borde du kunna skaffa dig en bra XT-utrustad cykel.

Tycker du har lagt en bra budget, dom flesta lägger sig på 10000:- för första cykeln.
Chansen att du tröttnar blir mindre och du kommer få en cykel som håller i flera år.

Vet inte var ni har för cykelbutiker där nere men Sportson har ju Scott Scale 40 för runt 17000:-

Åk till närmaste cykelbutik och fråga och testa flera cyklar, känslan i cykeln är minst lika viktig som komponenterna.

Lycka till!

MTB Nybörjareutrustning
Jag skulle föreslå följande:

Kläder (byxor/Tröja/Handskar): 1500 - 2000 kr
Skor: 700 - 1000 kr.
Hjälm: 500 - 1000 kr.
Vattenrygga: 1000 kr, alt flaska + flaskställ + sadelväska: 300-500 kr
Multiverktyg + pump: 500 - 1000 kr
Pedaler (Shimano 540):500 kr
Reservslangar, kedjelås och ett extra växelöra: 500 kr

Alltså runt 4000 - 7000 kr för utrustning, beroende på lite vägval initialt.

Resterande lägger du på en cykel, där jag i alla fall tycker att hellre en bra ram och gaffel för pengarna än dyra komponenter. Enklare att undan för undan byta komponenterna än att byta ram.
Det borde betyda att du nog ska sikta in dej på en hardtail (endast dämpare fram) med aluminiumram.

MTB Nybörjareutrustning
Hade jag denna budget skulle jag satsa på följande.

Cykel: Scott Scale 50. Ca 12-13000 kr.
Sped pedaler inkluderas i cykeln.
Skor ca 1000 kr.
Hjälm 700-1000 kr
Kläder ca 1500 kr.

Du bör kunna få lite rabatt på personlig utrustning om du köper en cykel.

MTB Nybörjareutrustning
Bumpar en gammal tråd, men jag har precis köpt ny mtb och behöver skaffa lite kringutrustning. Hjälm, pump och plastverktyg för däckborttagning har jag redan. Vad gäller standardverktyg (insex etc) har jag nog allt.

Handlelistan hittills lyder som följande
*SPD pedaler http://bike.shimano.com/publish/con.../mountain/product.-code-PD-M520-L.-type-.html
*skor
*Camelbak rygga med vattenficka (skippar därmed flaskan)
*2st slangar
*Multiverktyg http://www.crankbrothers.com/tools_multi19.php
*Växelöra
*Glasögon

Det jag funderar på att skaffa ytterligare är
*Extra uppsättning däck
*Kedja och kedjelås

Missar jag något? Bör jag köpa extra däck, kedja och kedjelås?

Hemskt tacksam för svar. Har ingen fälterfarenhet vad gäller cykel:)

MTB Nybörjareutrustning
Ekernyckel kan jag rekommendera dock är det en liten tröskel innan man kan hantera den men det finns många youtube videos om detta. Obs!!! köp inget billigt skit utan en av hög kvalitet tex parktools.

MTB Nybörjareutrustning
johanhej skrev:
-------------------------------------------------------
> Missar jag något? Bör jag köpa extra däck,
> kedja och kedjelås?

Det kan vara bra att ha lite reservdelar hemma i lådan.
Kedjor, lås, bromsbelägg, en billig skiva eller två om de blir för skeva, några växelöron och kanske en billig bakväxel. En reservstorklinga kan vara bra om den inte är för dyr - om man skulle råka slå sönder den. Däck kan man ha en snabb uppsättning för torra sommardagar och en lite grövre för lerfesterna.
Vajrar, höljen, vevlager, pedalcleats och kassetter kan också vara bra att köpa på sig på förhand för att undvika dyra panikköp eller väntetider senare.

Och en liten verktygsats med det nödvändigaste för att kunna byta slitdelar och göra justeringar. Typ kedjepiska, kassettavdragare, pedalavdragare, vevlagerverktyg och ekernyckel som nämnts. Jag tror att den här verktygssatsen är samma verktyg som Rose säljer som Xtreme. I så fall är det klart habila verktyg och ett bra pris.

30m växelhölje i bulkförpackning för 150kr kommer räcka en livstid.

Tillbaka
Topp