MTB oas i Budapest!!

Friskis

Aktiv medlem
MTB oas i Budapest!!
Jag befinner mig just nu i Ungern/Budapest (mitt hemland)...jag har inte varit hemma har pa 3 ar.
Jag ar helt paff för att det krullar av MTB cyklister överallt, dom skuttar och hoppar ÖVERALLT pa stan och mot skogar som finns lite överallt. Pa en halv timme raknade jag 56 st(!!) som cyklade kors och tvars pa gatan pa cyklar som KONA, Scott och allt annat som jag aldrig sett men ser helt feta ut!
Jag stoppade tva mtb cyklister pa stan och stallde lite fragor...det ar tydligen ett super land att mtb cykla, massor av berg och stigar(inga stenar men massor av lera och rötter som typ regnskogen) HÖGA berg! Det arrangeras en massa turer och tavlingar och det finns en hel del prylar för battre priser an i Sverige!
Tank om man skulle arrangera mtb resor hit, billigare helt sakert an Alperna...

Det anda jag angrar nu ar att jag inte tog med mig min cykel......20 C, sol och massor av berg utan stenar :o).

Inhandlade idag i mtb butik: Fox racing radius knee pads för 260:- :o)

Friskis

MTB oas i Budapest!!
Hmm, låter ju nästan lite intressant :D Vad kostar det att bo där en vecka eller 2 på något "lagomt bra" hotell?

Hur reser man lämpligast dit när man ska ha cykel/cyklar med sig? Flyg eller buss?

MTB oas i Budapest!!
En flygbiljett kan kosta allt mellan 1400-3000, tor.en vecka pa typ vandrarhem/pansio 1500:- /vecka med frukkost och da bor du precis vid skogen men anda 30 minuter fran stan/centrum.
Finns bra stallen fõr DH och en bra DH mtb kostar ca 17-18 000 kr. Typ KONA stinky.

MTB oas i Budapest!!
Friskis skrev:
-------------------------------------------------------
> En flygbiljett kan kosta allt mellan 1400-3000,
> tor.en vecka pa typ vandrarhem/pansio 1500:-
> /vecka med frukkost och da bor du precis vid
> skogen men anda 30 minuter fran stan/centrum.

Hmm, låter ju intressant. Kan till o med passa min plånbok :D
Den här sommaren o vintern är inbokat till annat, men det kommer ju fler tillfällen. Kanske kan man lura med dig som tolk om vi får ihop ett Happygäng?

MTB oas i Budapest!!
Jag åkte runt några veckor i Ungern förra sommaren. Visserligen utan cykel, men med ständiga är det bra att cykla här-tankar. Det ställe som jag tyckte var allra finast och själv skulle vilja åka tillbaka till med en cykel någon gång är Bükk, som ligger i nordöstra delen av Ungern (norr om Eger och väster om Miskolc). Med tåg från Budapest är man där på ca 3 timmar. Det är ett område med ganska låga berg och oerhört trevlig bokskog. En vacker dag så...

http://www.specialtours.hu/tours/walkingtours/walkmatrabukk.html

MTB oas i Budapest!!
...bara för mycket Gulash soppa och "pask bevattning" av alla galna pojkar har.Och sa alla verser dom sager först, sen kommer vattnet! och sa ska dom ha ett egg med, malade.
Battre att komma till sommaren eller hösten.
Jag lamnar min kara Ungern imorgon...
Bükk bergen ar nog super fina att cykla i!! Men det finns gott om skog och berg i Budapest med om man vill koppla pa storstadsliv. Kanske organiserar en resa till hösten.
Hej da Budapest..

MTB oas i Budapest!!
Jag väcker denna tråd igen. Var där i ca 2 veckor för några dagar sedan och lyckades få tag i en lokal MTB guide. Fick ut 48 km xc/trail på buda sidan(otroligt varmt 43 grader), helt otroligt vacker bana/stig trail. Passar både XC cyklister som trail. Banorna är uppbyggda av naturliga leder som vandrarleder. Man kan inte tro att man är i en storstad. Man var helt själv i skogen, mycket uppför och nedför med otroligt vackra vyer över skog och långa vackra dalar.

Man ser inga hus, ej heller människor eller bilar på flera mil efter mil och det i en storstad. Helt tyst med endast fågelkvitter och växlar som låter. Kan varmt rekommenderas. P.s finns även downhill på samma sida för den som vågar. De som körde downhill där var helt galna på rätt sätt. Var kul att se när de flög förbi. Det är fler som kör downhill där än trail och xc. Finns mängder av banor. Är värt varenda krona om man gillar MTB. Cyklar går att låsa in så länge man väljer rätt hotell. Om man vill köra MTB där välj hotel på Buda sidan, då det är närmast till MTB banorna. Hotel på pest sidan innehåller bara party, restauranger mat shopping och inget annat. Dessutom är det långt som tusan från Pest till MTB banorna som är på Buda sidan.

Mountainbike turism är relativt nytt i Budapest, där folk trodde jag var dum
i huvudet, de tog mig inte på allvar förrän de såg mig och min cykel på plats. Ifall man behöver reservdelar går detta att köpa i affären Probike som ligger på Budasidan. Hoppas detta hjälper någon som också vill prova på detta. ?

Bilagor

• IMG_5226.jpeg
    IMG_5226.jpeg
    106.3 KB · Besök: 74
  • IMG_5146.jpeg
    IMG_5146.jpeg
    592.1 KB · Besök: 59
  • IMG_5143.jpeg
    IMG_5143.jpeg
    246.4 KB · Besök: 78
  • IMG_5132.jpeg
    IMG_5132.jpeg
    852.9 KB · Besök: 64
  • IMG_5120.jpeg
    IMG_5120.jpeg
    489.5 KB · Besök: 81
  • IMG_5118.jpeg
    IMG_5118.jpeg
    764.7 KB · Besök: 77
  • IMG_5119.jpeg
    IMG_5119.jpeg
    792.7 KB · Besök: 74
  • IMG_5116.jpeg
    IMG_5116.jpeg
    290.5 KB · Besök: 78
  • IMG_5135.jpeg
    IMG_5135.jpeg
    347.3 KB · Besök: 62
  • IMG_5136.jpeg
    IMG_5136.jpeg
    457.2 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
MTB oas i Budapest!!
Jag lyckades inte hinna stigcykla när jag besökte Budapest för ett par år sedan. Men jag promenerade genom skogen på Buda-sidan; möjligheterna att ha det kul på cykel fanns verkligen där.

Tämligen stora höjdmeter att utnyttja, tydliga spår av aktiva cyklister i området och en del spår ritade i Trailforks som bevis.

MTB oas i Budapest!!
Jag lyckades inte hinna stigcykla när jag besökte Budapest för ett par år sedan. Men jag promenerade genom skogen på Buda-sidan; möjligheterna att ha det kul på cykel fanns verkligen där.

Tämligen stora höjdmeter att utnyttja, tydliga spår av aktiva cyklister i området och en del spår ritade i Trailforks som bevis.
jag såg också dessa på trailforks men att köra efter karta, gps och kompass likt cykelorientering är verkligen inte min grej. Speciellt inte i 43 grader som det var. Jag vill bara ha flyt och mängder av vatten. Jag vill inte stå mitt i skogen och leta stig i extrem
värme. Bättre med en lokal MTB guide = flyt.?

Japp höjdmeter är det verkligen. Enligt strava var det 1147 meter på Elev Gain så
det vat tufft och roligt rätt upp, mycket
klättrande. På ett ställe där vi körde var det single track precis vid ett stup rätt ner i ett par km. Just där blev jag också
rädd, för jag ramlade åt vänster som tur var. Därefter gick jag av cykeln och ledde cykeln någon km och guiden bad om ursäkt, som drog in mig på den farliga delen. Men det var också det enda som var hemskt. Man kände att man levde. ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp