MTB och GPS

Kung Stalle

Aktiv medlem
MTB och GPS
Är det någon här som använder GPS för att hitta när man är ute och cykla? Hur använder du den?

1. Har du kartplotter på GPSen och förlitar dig på den?
2. Eller har du karta som bas och använder GPSen som en "avancerad kompass"?
3. Lägger du ut waypoints (och skapar routes) när du skall hitta nya stigar (eller vägar)?
4. Eller använder du bara för att hitta åter till dina stigar (tracks)?
5. Använder du digitala kartor eller gammeldags papperskartor?
6. När du lägger ut en waypoint för tex en stigförgrening... lägger du den lite innan så att du är förberedd när den kommer eller precis på? (Eller finns det andra heta funktioner?)
6. Döper du waypoints till tex "Ta höger" eller finns det nån annan vettig funktion?
7. Har du GPSen monterad på styret eller hur gör du?

Nån som brukar använda GPS får gärna komma med en beskrivning hur ni använder den för jag är lite nyfiken.

(Och som vanligt, ni som INTE använt/använder GPS kanske kan skriva av er i nåt annat forum. Tack!)

Tack på förhand!

Stalle

MTB och GPS
Nej då, det är inte så farligt. Det är bara det att det brukar bli så många "va f-n skall man med GPS till när det finns tandborste"-inlägg. Och ber man om lite "disiplin" så brukar det bli lite mer substans i tråden. Men folk med åsikter är givetvis välkommna att höra av sig. Bara de är genomtänkta... ;-)

Stalle

MTB och GPS
Kul med lite digital teknik i forumet! Håller precis på att få iordning min handdator med GPS för att just ha med mig när jag är ute och cyklar. Jag har en Dell Axim 5 med en HaiCom 302E-GPS och ett GIS-program som heter ArcPad med både digitala (vektor) och scannade (bitmap) kartor.

1. ArcPad visar kartan hela tiden med min position som ett rött kryss, och jag litar på det.
2. Nej (se 1:an).
3. Har inte testat ännu, men det låter smart.
4. ---
5. Se inledningen.
6. Har tänkt att använda mig av "routes" istället för "waypoints" och tror inte att behovet av att bli förberedd på en korsning är så stor.
6. ---
7. Tänkte ha det, men har inte kommit på någon bra lösning ännu

För övrigt, vad har ni för GPS:er?

// Jocke

MTB och GPS
Kung Stalle Skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon här som använder GPS för att hitta
> när man är ute och cykla? Hur använder du den?
>
> 1. Har du kartplotter på GPSen och förlitar dig på
> den?
Jag har Garmins Friluftskarta 1:100000 i GPSen(Garmin Legend) duger inte till navigering på stignivå, däremot skogsvägar å så.

> 2. Eller har du karta som bas och använder GPSen
> som en "avancerad kompass"?
Se ovan

> 3. Lägger du ut waypoints (och skapar routes) när
> du skall hitta nya stigar (eller vägar)?
Använder routes ibland, mest vid landsväg
> 4. Eller använder du bara för att hitta åter till
> dina stigar (tracks)?
Det fungerar oxå hyffsat, mitt lokalsinne e inte det bästa bra med backup.

> 5. Använder du digitala kartor eller gammeldags
> papperskartor?
Gröna kartan å Fugawi

> 6. När du lägger ut en waypoint för tex en
> stigförgrening... lägger du den lite innan så att
> du är förberedd när den kommer eller precis på?
> (Eller finns det andra heta funktioner?)
Behövs inte cyklar inte så fort :)

> 6. Döper du waypoints till tex "Ta höger" eller
> finns det nån annan vettig funktion?
Behövs inte heller om man lägger en rutt

> 7. Har du GPSen monterad på styret eller hur gör
> du?
På styret mha Garmins originaltillbehör

/Patrik

MTB och GPS
Kung Stalle Skrev:
> Är det någon här som använder GPS för att hitta
> när man är ute och cykla? Hur använder du den?
>
> 1. Har du kartplotter på GPSen och förlitar dig på
> den?

Ja, och sådär. Noggranheten på GPS:n varierar, så ibland är den bara 20-40 meter. Så den blir mer ett tumgrepp om verkligheten.

> 2. Eller har du karta som bas och använder GPSen
> som en "avancerad kompass"?

Typ. Alltid papperskarta med, batterierna kan ta slut, den kan gå sönder osv.

> 3. Lägger du ut waypoints (och skapar routes) när
> du skall hitta nya stigar (eller vägar)?

Nej, har inte kommit så långt.

> 4. Eller använder du bara för att hitta åter till
> dina stigar (tracks)?

Nja, använder mest för att tracka in var jag cyklat, å tracka in markerade stigar för andra.

> 5. Använder du digitala kartor eller gammeldags
> papperskartor?

Både och. Har en Garmin så jag för över Garmins kartor till GPS:n, så jag kan se vägar odyl.

> 6. När du lägger ut en waypoint för tex en
> stigförgrening... lägger du den lite innan så att
> du är förberedd när den kommer eller precis på?
> (Eller finns det andra heta funktioner?)

Lägger den där korsningen är, annars lurar jag mig själv. Man ser ju på skärmen hur nära man är i god tid.

> 6. Döper du waypoints till tex "Ta höger" eller
> finns det nån annan vettig funktion?

Tänk om jag kommer från andra hållet? Då går ju inte "ta höger". Döper den till nåt lämpligt, typ korsning, stenröse, brant, spång...

> 7. Har du GPSen monterad på styret eller hur gör
> du?

Ja, hade den runt halsen första dan, men det blev noll mottagning (huvud hängde över).

> Nån som brukar använda GPS får gärna komma med en
> beskrivning hur ni använder den för jag är lite
> nyfiken.

Du har nog tagit upp många användningsområden. Jag trackar allt när jag cyklar, sedan för jag över det til min pc å programmet Fugawi (finns andra) som kan läsa Lantmäteriets gröna karta. Så plottar jag u färden på kartan å lägger den här för andras beskådan: http://gps.pantograph.se

> Stalle

MTB och GPS
Jag använde min på två sätt.

1. (samma som Bruse, och han skrev) Du har nog tagit upp många användningsområden. Jag trackar allt när jag cyklar, sedan för jag över det til min pc å programmet Fugawi (finns andra) som kan läsa Lantmäteriets gröna karta. Så plottar jag u färden på kartan å lägger den här för andras beskådan: [gps.pantograph.se]

2. Åka vilse kontrollerat
Ibland (eller ja, ganska ofta) så använde jag den som stöd för att hitta hem. Kör runt på roliga stigar i ett par timmar utan att bry sig om var man cyklar. När det sedan är dags att åka hem glor man på GPSen och hittar snabbaste vägen hem.
Väl hemma kan man länka ihop roliga avsnitt och på så sätt få en bra slinga att köra.

Satte aldrig upp speciella waypoints, för mycket pillande. Hade jag gjort det så hade jag nog sagt "sväng" istället för "sväng höger".

Men det finns ett "krux". För varje gång man cyklat blir man fast framför datorn. Till slut hade jag bara med mig GPSen för att kunna hitta hem, men då räcker det i princip med en kompass.

Och sedan är det det där med batterier... Oavsett så tar batterierna alltid slut när man behöver GPSen som bäst.

MTB och GPS
Jag hinnter inte igenom allt här på dagtid. Får läsa mer ikväll... Men lite begreppsförvirring:
* Route = tidigare inprogramerad rutt med hjälp av waypoints som du själv lagt in.
* AutoRoute = fuktion som automatiskt väljer väg åt dig från punkt A till B.
* WayPoint = Specificerad punkt i terrängen med motsvarande punkt inlagd i GPSen
* Track = den väg du har färdats

Är vi överens om dessa begrepp eller här jag helt borta?

Finns det andra som är bra att känna till?

Stalle

MTB och GPS
Kung Stalle Skrev:
> Jag hinnter inte igenom allt här på dagtid. Får
> läsa mer ikväll... Men lite begreppsförvirring:
> * Route = tidigare inprogramerad rutt med hjälp av
> waypoints som du själv lagt in.
> * AutoRoute = fuktion som automatiskt väljer väg
> åt dig från punkt A till B.
> * WayPoint = Specificerad punkt i terrängen med
> motsvarande punkt inlagd i GPSen
> * Track = den väg du har färdats
>
> Är vi överens om dessa begrepp eller här jag helt
> borta?

Kunde inte bli mer korrekt!

> Finns det andra som är bra att känna till?

På svenska: route = rutt, track = spår

MTB och GPS
Mtb & Gps, det är som det perfekta äktenskapet. Jag kör med Garmin (Legend C). Enda nackdelen med Garmin
är att de inte är kompatibla med annat kartmaterial, som ex.v TomTom och Magellan.
Här kommer mina svar på frågorna.
1. Jag kör med kartplotter. Antingen MetroGuide eller Friluftskartan 1:100 000 från Garmin. Jag litar på
att den hittar rätt, har inte missat än efter 2 år. Perfekt i okänd terräng. På hemmaplan har jag den
mest som en hi-tech cykeldator.
2. Kartografi som bas. Sen kan man ju fälla in diverse extra "fönster" i displayen om man måste navigera
på riktigt. Kompassen anväder jag mer när jag är ute på sjön.
3. Waypoints & rutter kan man pyssla lite med hemma framför pc;n. Det ger en liten hint om var man ska
ta vägen sedan när man kommer ut i terränglådan. Kör man med Friluftskartan så har man lite bättre
pejl på skogen. Ett annat tips är att gå in på www.gis.lst.se och spana in kartorna där, om man inte
har tillgång till bra material. Plocka ut x- & y-kordinaterna (längst ner i fönstret) och plotta in dem
manuellt i gps;en. Lite mer omständigt men det blir himla bra.
4. Gamla tracks kan man ju plocka fram när man känner för det. När man ska iväg på nåt långlopp som man
plottat eller så... Möjligheterna är oändliga.
5. Vill man ha riktig exakthet så är det orienteringskartor som gäller, 1;10 000 eller så. 1;50 000 går
också bra. Jag använder dem mest för rekognosering vid köksbordet. Ett tips, om du kör med pappers-
karta ute. Plasta in den nya (dyra) kartan med kartplast, undvik luftbubblor för allt i världen. När
detta är gjort, låt plasten härda fast i 24 tim. Sedan lägger man ned kartan i ett vattenfyllt
badkar. Låt den ligga så att kartan blir genomblöt. Ta upp kartan och gnugga bort pappret på kartans
baksida. Kvar blir kartbilden som fastnat i plasten. Nu har du en karta som tål regn och som kan
knölas ned i en ficka på tröjan. Gammalt scout-trick.
6. Det har ingen betydelse om du lägger "wp" innan eller efter korset. Man kör ändå inte så fort på
cykel så man riskerar att vika fel. Zooma ut kartan till 80 meter så har du lite framförhållning.
Har du larm på gps;en så kan du fixa så den piper en bit innan "wp", lite trevligt sällskap ute i
skogen...
7. "Wp" kan man flagga, numrera eller lägga symbol på. Text blir bara knöligt. Det stämmer ju inte om
du vänder på rutten nån dag, som någon påpekat tidigare.
8. Att ha gps;en på styret är nästan ett måste, annars försvinner själva poängen med den.

Lycka till med nya leksaken!

/steen

MTB och GPS
Tack för era svar och jag förstår hur ni använder era GPSer och det var väl ungefär som jag väntat mig.

Men...
Nu har jag suttit här och försökt begripa men jag hajjar fortgfarande inte det här med kartor i GPS? Uppenbart är att alla modeller inte har denna funktion men Garmin Legend har, Magellan Sportrak Pro har och de som är lite dyrare.

Jag hajjar hur man gör med en Pocket PC och Fugawi för då är det ju som att använda vilken PC som helst men hur gör man med utrustning som har sitt eget operativ?

Till exempel om jag har en Garmin Legend och vill ha in en digital karta. Måste den vara anpassad för Gramins egna standard (MapSource?) eller finns det nån standard för digitala kartor? Eller finns det nåt sätt att transformera dom?

NMEA är ju ett system för WayPoints och sånt men inga kartor va?

Men tänk om jag har en papperskarta och skannar in den och sen kalibrerar den i lämpligt program (typ Fugawi eller ArcPad), kan jag få in den i en Garmin Legend sen?

Är jag helt borta eller?

Hilfe!

Stalle

MTB och GPS
Det dök visst upp en ny medans jag satt å skrev...

> 5. Vill man ha riktig exakthet så är det
> orienteringskartor som gäller, 1;10 000 eller så.
> 1;50 000 går
> också bra. Jag använder dem mest för
> rekognosering vid köksbordet.

Om jag hajjar rätt så användar du alltså Friluftskartan i GPSen och plockar WP´s från orienteringskarta vid behov?

Stalle

MTB och GPS
Du kan mata in en rutt som du har "plottat" på en karta(inskannad analog eller digital) i t.ex. Fugawi eller Kartex, men att mata in kartan som den är går inte. Du behöver digitala kartor anpassade för just den GPS mottagaren du har, de kartorna är inte heller lika detaljerade som Gröna kartan eller orienteringskartor.

/Leo

MTB och GPS
Leo Skrev:
> Du kan mata in en rutt som du har "plottat" på en
> karta(inskannad analog eller digital) i t.ex.
> Fugawi eller Kartex, men att mata in kartan som
> den är går inte. Du behöver digitala kartor
> anpassade för just den GPS mottagaren du har, de
> kartorna är inte heller lika detaljerade som Gröna
> kartan eller orienteringskartor.

Ok, så med en Garmin Legend så är jag hänvisad (i stort sett) till Garmins kartor? Om jag iställt väljer en Pocket PC-variant så kan jag nyttja vilka kartor som helst (i stort sett)? Rätt?

Och plotting, WP´s mm går alltid sålänge man kan ansluta GPSen via NMEA-fil (text-fil)? Rätt?

Stalle

MTB och GPS
Kung Stalle Skrev:
> Ok, så med en Garmin Legend så är jag hänvisad (i
> stort sett) till Garmins kartor? Om jag iställt
> väljer en Pocket PC-variant så kan jag nyttja
> vilka kartor som helst (i stort sett)? Rätt?

Ja, upplösningen är oftast relativt låg då själva GPS mottagaren inte kan spara hur stora kartor som helst. Alternativt får du tanka ner en karta med högre upplösning men mindre område, men inte ens då når du samma detaljrikedom som orienteringskartor.

Tanken har slagit mig att köpa en enkel handdator(pocket pc) och enbart använda den till för att ha en(helst flera detaljerade orienteringskartor) inskannad karta i den. GPS behöver jag mindre sällan, men det är trevligt att ha en karta med som man kan markera lite i och se var stigarna leder. Fast det har än så länge slutat med att jag har bara printat ut en bit karta på en A4 och tryckt ner i Camelbaken ihop med en penna...billigare så och bättre drifttid. ;-)

/Leo

MTB och GPS
Tävlade med en pryl som hette FRWD i Finland (Endurance Quest). Ganska lättanvänd pryl och inte alls ivägen som man kan tro. Loggar puls, hastighet, distans, "3D-route"(hur du rört dig i förhållande till havsnivån) och givetvis tid. Ta en titt på: http://www.frwd.com/

Måste dock varna er, detta är en måste-grej för alla prylfanatiker!!

//Henrik J

(ber om ursäkt för att jag inte följer Kunge Stalles rekomendationer ovan)

MTB och GPS
johansson_henrik Skrev:
> Tävlade med en pryl som hette FRWD i Finland
>
> Måste dock varna er, detta är en måste-grej för
> alla prylfanatiker!!

Det var en kul pryl! En liten datalogger som registrerar rubbet, men som inte andvänds aktivt under aktiviteten. Skulle nog funka för mig... :-9

/Leo

MTB och GPS
johansson_henrik Skrev:

>
> alla prylfanatiker!!

gaaa... must... fight... urge... to... buy...

Fast som tur är så hade den en gammal serieport! Kraften att motstå köpimpuls växer! :-)

/Magnus

MTB och GPS
johansson_henrik Skrev:
> alla prylfanatiker!!

Juste att sätta varningen EFTER länken :-D

MTB och GPS
Tack henrik. Nu har du förstört både tråden och min budget för månaden. *suck* :)

Har för mig att jag såg något test på den någonstans... Måste leta.

Stalle, du vet nog redan om det, men Utsidans GPS forum är utmärkt.
Jag körde för övrigt med min GPS monterad på styret med Garmins orginalfäste. Kände att om Garmin tagit fram ett sådant fäste så måste den ju grejja att sitta på cykeln.

MTB och GPS
Har man Garmin så är det Garmin´s kartor som gäller, MapSource, CitySelect, Friluftskartan....
Kartorna kör man hemma på pc;n i lugn och ro, laddas sedan ner i gps;en. Busenkelt.
Grundkartan som ligger i gps;en täcker bara det större vägnätet, inte alls kul att navigera
efter.
Det är väl den enda nackdelen med Garmin. Fördelen är att Garmin´s grejor håller för ett tufft
liv. Är personligen lite skeptisk till att ha en pocket-pc dinglande på hojen. Undrar om den pallar
en vurpa eller ett vattenfyllt dike?
Självklart så finns det fler märken än Garmin. Magellan tror jag (är inte 100%-igt säker) man kan
köra med andra kartformat än deras egna.

/steen

MTB och GPS
Helt rätt Stalle!
Såg inte ditt tidigare inlägg. Självklart kan man plocka wp:s från vilken karta som helst. En klar fördel om det finns x-& y-siffror på den. Alla ot-kartor har inte detta, men däremot 1:50 000 har det, finns ute i marginalen på kartan. Brukar finnas en förklaring på gps-siffrorna där karttecken-förklaringen står.
Det är tämligen enkelt att förstå "tänket" på x- & y- när man väl läst förklaringen. Sedan är det bara att
plotta. Glöm inte linjalen, det blir lite mäta ibland.
Enklast är det att plotta från länsstyrelsens digitala karta som finns på nätet.Går dock inte att kopiera till gps;en. Plottet får man göra manuellt. www.gis.lst.se Rekommenderas.

/steen

MTB och GPS
patrikdiver Skrev:
> Jag har Garmins Friluftskarta 1:100000 i
> GPSen(Garmin Legend) duger inte till navigering på
> stignivå, däremot skogsvägar å så.

Och den kartan är alltså inladdad i GPSen? Jag fattade som att Garmin Legend bara hade en baskarta som inte gick att byta ut?

Rätta mig bitte!

Stalle

MTB och GPS
Kung Stalle Skrev:
> patrikdiver Skrev:
> > Jag har Garmins Friluftskarta 1:100000 i
> > GPSen(Garmin Legend) duger inte till
> navigering på
> > stignivå, däremot skogsvägar å så.
>
> Och den kartan är alltså inladdad i GPSen? Jag
> fattade som att Garmin Legend bara hade en
> baskarta som inte gick att byta ut?
>
> Rätta mig bitte!

Grundkartan finns kvar, ligger ibrän i prom:en. Men du kan även ladda över Garmins Friluftskarta och/eller MetroGuide (stadskartor med sökbara restauranger, bio, museum osv!). Du kan sedan välja mellan dessa tre, eller rättare sagt, mellan de två senare, genom en liten bock i en ruta. De kan ligga i minnet, men vara urbockade, då ser du grundkartan. Grundkartan har tunnelbanelinjerna i Stockholm, vilket konstigt nog inte Friluftskartan har! Med 8 mb minne kan du få in ca hela mälardalen. Varje kartblad är olika stort.

Tillbaka
Topp