MTB Orientering

MTB Orientering
Jag skulle tycka det var skitskoj men jag är inte speciellt bra på karta & kompass. Var för sig går bra så det borde gå ganska fort att lära sig tycker man.

MTB-O vore skoj att testa någon gång, inte som tävling utan mer som prova-på-läger. Kanske EAL kan arrangera något om det finns mer intresse? Inte tillräckligt företagsam att arrangera något själv. Eller så finns det passande arrangemang redan?

Det svåra är väl att hitta lämplig terräng? Man vill väl helst ha ett stort stignät så man slipper fara rakt genom skogen?

MTB Orientering
Låter som en lattjo grej! Det kan nog bli mycket "bära-cykel-för-att-hitta-kortaste-vägen". Vi provade orientering på mc för många år sedan. Guld-vingar på ett kalhygge var ingen höjdare, allt för "sporten"...! Mtb-OT, ja, varför inte. Ska man ha skärmkontroller som i vanlig orientering eller köra efter gps, typ geocache? Det är dags att börja klura.

/steen

MTB Orientering
Hej!

Vi körde CYKEL-Orientering i Surahammar en gång för ca 20-25 år sedan tror jag dvs innan någon hade en MTB!
Man kunde cykla på asfalt och grusvägar och möjligen någon bra bit på elljusspåret. På vanliga stigar fick man lova att bära/leda cykeln alt löpa in till kontrollen och sedan tillbaks till cykeln igen.
SSOK var för tidigt ute med cykel-OL!

För 4-5 år sedan körde MTB-gänget en vinter-OL bana (för fot-orientering) med MTB och det gick mycket bra.
Man kan ta ganska stora omvägar med MTB till skillnad mot vid löpning.
Jag sprang den gången och har tyvärr aldrig provat MTB-OL med en riktig cykel (MTB).

Det finns nu bra karthållare för styret.
OBS!
Kartfickan kan roteras så kartan alltid är orienterad i norr - dvs passad mot terrängen!

Provar med klickbar bild!

/Lennart

Edit: Blindstyre
Testar tipsen för bild från Jonas och the_TnT!
Nu borde det väl gå bättre?
Edit för 24 och sista gången?
Testar klickbar bild!
Edit 25 utökad info!
Edit no 26: Stavfel
Edit no 27: Stavfel eller glapp i tangetnbordet

Senast redigerad av en moderator:
MTB Orientering
@Lennart: <http://happymtb.org/phorumcode.php>

23920002S.JPG

MTB Orientering
Lennart Skrev:
-------------------------------------------------------
> Edit: Blindstyre
> Kan ej se felet på länken!?

Bildlänkar anges
fast utan mellaslagen mellan länken och taggarna.

Klicka på Posta bilder etc så får du all info du behöver :)

F.ö. måste 23 redigeringar vara bland de högsta värdena på det här forumet ;)

När man skriver inlägget från början kan man med fördel kolla om det blev rätt med Förhandsgranska. Funkar tyvärr inte vid redigering.

MTB Orientering
the_TnT: Du har inte riktigt varit dig själv på sistone, först borta under _lång_ period och nu på andra plats i happy-assistans. Hoppas du inte håller på att bli sjuk... ;-P

MTB Orientering
the_TnT Skrev:
> Tror jag lägger ner det här med Internet och
> börjar cykla på riktigt istället...

Vaddå, då måste man ju skaffa sig en cykel....?

MTB Orientering
Lennart Skrev:
> Det finns nu bra karthållare för styret.
>
> Provar med klickbar bild!

Lattjo liten pryl. Men de skruvarna vill inte jag ha i knäet vid ev vurpa.

MTB Orientering
Jag har en prototyp på ett runt kartställ. Sätts fast på styrstammen eller styret. Fördelen som jag såg med det var att man kan rotera kartplattan, vilket gör det lättare att följa stigen. Dessutom blir det inga skarpa kanter när man vurpar.

TnT skrev: "MTB-O vore skoj att testa någon gång, inte som tävling utan mer som prova-på-läger. Kanske EAL kan arrangera något om det finns mer intresse?"

Man skall vara försiktig med vad man önskar :) Mer om det kommer senare...

MTB Orientering
Jag tror att jag skrev massor om MTB-O för 3-4 år sen... kanse på den gamla forumet....

Men MTB-O är kul, och jag skulle kunna tänker mig att ordna en prova på tävling här I trollhättan sommar 2005.... kanske runt fallensdagar.... (big party)!

Jag kanske gräva fram en cyckel med växlar tills dess.......

Jag kommer i håg att nån från Västerås trakten ringde till mig.... och vi pratade om MTB-O uk style...

Men... hur som helst... så länge vi har 30 som är villiga att prova på och skickar avgifterna tillräckligt i förväg... så kan jag tänker mig att offra min sommarlöv för att fixa detta här!

Anyone want to help me organise this?

Jag fixa banan och kartor.... men behöver nån som har lust/tid att fixa allt med anmälningar osv.

Hammer.

MTB Orientering
Lennart kan inte stava men har i alla fall åkt skidor idag (i Surahammar)!

>the_TnT: Skrev
>F.ö. måste 23 redigeringar vara bland de högsta värdena på det här forumet ;)

>När man skriver inlägget från början kan man med fördel kolla om det blev rätt med Förhandsgranska. Funkar >tyvärr inte vid redigering.

Nu 27 st REDIGERINGAR av olika anledningar och upptäckte just behov av en 28:e!

(Från tidigare inlägg i denna tråd)
>Edit: Blindstyre
>Testar tipsen för bild från Jonas och the_TnT!
>Nu borde det väl gå bättre?
>Edit för 24 och sista gången?
>Testar klickbar bild!
>Edit 25 utökad info!
>Edit no 26: Stavfel
>Edit no 27: Stavfel eller glapp i tangetnbordet

Jag ger upp detta gamla inlägg - det har gått "Troll" i det!?
Glapp i TANGENTBORDET skulle det vara - kanske skitiga/fel styrka glasögon eller prinskorvar/Falukorvar till fingrar som tar 2-3 tangenter med samma tryck eller Laptopen med det kompakta TANGENTBORDET?

Saknar verkligen FÖRHANDSGRANSKA i REDIGERINGSLÄGET!

/Lennart

Förhandsgranskat - ser OK ut!

MTB Orientering
Lennart Skrev:
> Nu 27 st REDIGERINGAR av olika anledningar och
> upptäckte just behov av en 28:e!

Kan trösta dig med att Jerry orkade med 68 i det här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/89377

> Saknar verkligen FÖRHANDSGRANSKA i
> REDIGERINGSLÄGET!

Jo, kanske går det att fixa med nästa version av Phorum (koden bakom forumet).

MTB Orientering
Hammer: Synd att vi är så långt ifrån varandra, annars hade det varit klippt och skuret nu i sommar. Hoppas du får ihop en tävling, det vore riktigt kul.

MTB Orientering
Mattias... if you want to take care of the marketing and entries... I will fix the track, maps, controls and orienteering clippers.... I can also arrange car parking changing rooms and showers....

I just don't think I will have the "net time" this spring summer to pull this thing around.

Hammer.

MTB Orientering
Mattias L Skrev:
> Hammer: Synd att vi är så långt ifrån varandra,
> annars hade det varit klippt och skuret nu i
> sommar. Hoppas du får ihop en tävling, det vore
> riktigt kul.
>
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare

Det kliar i "Ett-Annat-Lopp"-tarmen, Mattias? ;) Det vore faktiskt kul att testa i sommar, även jag är usel på orientering och skulle kanske vara rädd att krocka med folk på korsande stig..

MTB Orientering
Mattias L Skrev:
> mtb-o i stadsmiljö är lite halvkul. Fast det är
> för stora risker...

Helkul om man göre rätt. Bland kullersten och japaner i Gamlastan, typ.

MTB Orientering
Och slutspurt på drottningatan.

Hörde talas om några (det var någon på pendeltåget som kände någon som kände någon som varit med) som körde tävling på Drottninggatan, från adolf fredriks kyrkogatan till gamla stan. Fast det var länge sedan och dom var tydligen unga och dumma när dom gjorde det...

MTB Orientering
MTB-O är på väg i DK - vi hade första MTB-O Serie och Danska Mesterskaber förra året.....

Borde lätt kunna arrangeras här i Gbg trakterna med alla Orienteringsklubberna och ivriga MTB'are som tydligen finns......

Even om jag bara har varrit i Gbg 3-4 månader och inte kört så där mycket på MTB'n(än) finns det bra skogsterrän för MTB-O här....

O-folket finns här: www.orienteringgoteborg.com

*Sommer*

MTB Orientering
Jag körde en MTB-O förra året någonstans nära västerås där det fanns en lite skidbacke. Riktigt roligt, gemensam start uppför backen. Jag är ganska säker på att jag hört någonstans att det kommer att arrangeras ett SM under 2005.

Tillbaka
Topp