Mtb på pickup. Tailgate cover? Andra lösningar?

Onkel

Ny medlem
Tjena.
Hittade ingen annan tråd (konstigt) nog om frakta cykeln på pickis, så jag får väl starta en då.
Har en liten och gammal Caddy pickis som jag tänkt frakta hojen på och tänkte då på ett sk tailgate cover. Men vilken är värd att lägga pengar på?
Om någon har nå mindre stöldkänsligt sätt så uppskattas sådana tips också, gärna med bild ifall någon har nån trevlig lösning.

Jag har denna från dakine, funkar kanon!

Bilagor

• IMG_0131.JPG
    IMG_0131.JPG
    106.1 KB · Besök: 321
Senast ändrad:
darkforce sa:
Onkel sa:
darkforce sa:

Kanon, du har just gjort alla forum helt meningslösa. Den stora frågan är, vad gör DU här?

retar dej givetvis TS frågade om andra lösningar o ja gav ett mångfaldsförslag o vad har DU här o göra gå o lägg dej ist o vakna på rätt sida o grina i fruns förkläde ist
Det var TS som var tyken mot dig. Känn dig uppskattad :)

ja missa ett aka du då hja skrev men tål man inte få förslak på alternativa ideer så kan man gå o sova ist för ställa frågor som man ändå inte vill ha svar på

Rattnalle sa:
darkforce sa:
Onkel sa:
darkforce sa:

Kanon, du har just gjort alla forum helt meningslösa. Den stora frågan är, vad gör DU här?

retar dej givetvis TS frågade om andra lösningar o ja gav ett mångfaldsförslag o vad har DU här o göra gå o lägg dej ist o vakna på rätt sida o grina i fruns förkläde ist
Det var TS som var tyken mot dig. Känn dig uppskattad :)

Vore det inte ide att skriva ut "(TS)" efter profilnamnet, varje gång TS yttrar sig i en tråd? Att varje gång behöva gå till trådstart för att manuellt inhämta vem som är TS, känns ju så 2003.

Klickade du ens på googlelänken? Det var ju en färdig sökning med massa bra exempelbilder. Väldigt informativt svar på frågan vilka alternativ som finns.

Om du ändå inte gillade det svaret hade det varit snyggare att bara bita dig i tungan och låta det passera obemärkt.

Rattnalle sa:
Klickade du ens på googlelänken? Det var ju en färdig sökning med massa bra exempelbilder. Väldigt informativt svar på frågan vilka alternativ som finns.

Om du ändå inte gillade det svaret hade det varit snyggare att bara bita dig i tungan och låta det passera obemärkt.

Nej tyvärr så antog jag bara att han hänvisade mig till att söka på Google själv iom att länken endast ser ut att gå till Googles startsida. Helt klart fel av mig men det skulle inte ha varit första gången nån var så dryg när man ställer en fråga så jag vart less. Men nu var han ju inte dryg utan hjälpsam så jag har bett om ursäkt.

Och har man gamla nav över så är det trivialt att bygga egna varianter av dem. Har kört med gamla nav fästa på takräcke med avgasklammor förr, det fungerar otroligt bra som stabilt takfäste och borde funka lika bra här.

jomper sa:
Och har man gamla nav över så är det trivialt att bygga egna varianter av dem. Har kört med gamla nav fästa på takräcke med avgasklammor förr, det fungerar otroligt bra som stabilt takfäste och borde funka lika bra här.

Ja nav, eller om man har bolt through axlar ett vanligt rör i rätt dimension. Jag köpte iof varianten från Delta av actionsports på engelska eBay för... 200kr med frakt (typ) så frågan är ju hur mycket man orkar krångla för den pengen.

AX3L sa:
En annan idé är ju såna "bike hitches", typ denna från Delta: https://deltacycle.com/transport/bike-hitch-15mm. Populär i landet på andra sidan pölen, vad det verkar. Utgör för övrigt ett riktigt bra och enkelt fäste till takräcket på en vanlig bil.
+1,
Kör med två "hitches" på takräcket. Fungerar klockrent och lär ju inte fungera sämre på en pickis som väl är det egentliga användningsområdet.

AX3L sa:
Ja nav, eller om man har bolt through axlar ett vanligt rör i rätt dimension. Jag köpte iof varianten från Delta av actionsports på engelska eBay för... 200kr med frakt (typ) så frågan är ju hur mycket man orkar krångla för den pengen.

Nä då är det inte direkt värt att krångla.

Får montera en sån hitch på bilen. Iom att Caddyn inte har några droplister så har jag inget passande takräcke, men det finns en hylla bakom hytten som borde vara rätt optimal att bulta fast en sån där hitch. Synd bara att man har ett hjul som får skramla på flaket men det får man väl hitta någon lösning på.

Och jo, vid närmare eftertanke så hamnar nog hjulet lite för nära marken om man slänger den över lämmen så det det alternativet går bort.

Sätt en pinne med en mutter eller nåt på i väggen bredvid så trär du på navet på den och drar åt. Med gångjärn om du vill ha det osynligt utan cykel.

Onkel sa:
darkforce sa:

Jag är tydligen skyldig dig en ursäkt. Klickade aldrig på länken utan antog att du bara hänvisade mig till Googles sökmotor iom att det bara stod www.google.se och det irriterar mig som fan när folk ska vara dryga och göra så.

Men det var ju inte du så jag ber om ursäkt och jag förstår att du vart grinig på mig. No hard feelings?

va nog lite trött o grinigt i retursvaret ja med men no hard feelings ja va iof lat o bara la in googlelänken utan beskrivning men hade den sparad sen tidigare då ja letade ideer för o göra ett ställ i förra bussen så ja kunde ha cykeln me framjulet upp mot taket för o få lite mer yta bakom ledig slutade med en väggkrok ala biltema bultat i skiljeväggen o 45x95 plankor stående med klossar imellan som en låda typ man ställde ner bakhjulet i

oxr sa:
Jag har tänkt att jag ska bygga en sån här variant men jag har ännu inte kommit till skott:
https://www.google.se/imgres?imgurl...ct=8#h=820&imgrc=DouC5Fc4cAWqUM:&vet=1&w=1100

Brukar ta av framhjulet och låta den stå på gaffelbenen, det funkar. Ett par spännremmar mellan styre och lastgallret så står den still.

Det där du länkar är som sagt en sådan "Bike hitch" som jag föreslog ovan, tror tom att det där är från samma märke. Inte skitsvårt att svetsa ihop själv, men det ska göras också. Och bli rakt. Och vara med rör av bra tolerans så man faktiskt får in axeln. Och vara lagom lång så man inte behöver böja gaffelbenen för mycket. Och...

darkforce sa:
Onkel sa:
darkforce sa:

Jag är tydligen skyldig dig en ursäkt. Klickade aldrig på länken utan antog att du bara hänvisade mig till Googles sökmotor iom att det bara stod www.google.se och det irriterar mig som fan när folk ska vara dryga och göra så.

Men det var ju inte du så jag ber om ursäkt och jag förstår att du vart grinig på mig. No hard feelings?

va nog lite trött o grinigt i retursvaret ja med men no hard feelings ja va iof lat o bara la in googlelänken utan beskrivning men hade den sparad sen tidigare då ja letade ideer för o göra ett ställ i förra bussen så ja kunde ha cykeln me framjulet upp mot taket för o få lite mer yta bakom ledig slutade med en väggkrok ala biltema bultat i skiljeväggen o 45x95 plankor stående med klossar imellan som en låda typ man ställde ner bakhjulet i

................................................... <- här får du lite punkter av mig. :)

Polarna till mig har ingen fancy Evoc- eller Dakinematta över baklämmen.
De använder en helt vanlig Astroturf dörrmatta, modell större. Ni vet sån där grön med plastgräs.
Lite hemmafru-goes-hipster stuk.
Väldigt funkis och prisvärt dessutom.

jekyll sa:
Polarna till mig har ingen fancy Evoc- eller Dakinematta över baklämmen.
De använder en helt vanlig Astroturf dörrmatta, modell större. Ni vet sån där grön med plastgräs.
Lite hemmafru-goes-hipster stuk.
Väldigt funkis och prisvärt dessutom.

Finns i grått också så slipper man gräset :-)
På K-Rauta finns det i metervara, 90cm bred.

AX3L sa:
oxr sa:
Jag har tänkt att jag ska bygga en sån här variant men jag har ännu inte kommit till skott:
https://www.google.se/imgres?imgurl...ct=8#h=820&imgrc=DouC5Fc4cAWqUM:&vet=1&w=1100

Brukar ta av framhjulet och låta den stå på gaffelbenen, det funkar. Ett par spännremmar mellan styre och lastgallret så står den still.

Det där du länkar är som sagt en sådan "Bike hitch" som jag föreslog ovan, tror tom att det där är från samma märke. Inte skitsvårt att svetsa ihop själv, men det ska göras också. Och bli rakt. Och vara med rör av bra tolerans så man faktiskt får in axeln. Och vara lagom lång så man inte behöver böja gaffelbenen för mycket. Och...

Tänker inte svetsa utan lägga en 45*95-regel på durken med några träklossar på. Krångligare än så ska det inte behöva vara.

oxr sa:
AX3L sa:
oxr sa:

Tänker inte svetsa utan lägga en 45*95-regel på durken med några träklossar på. Krångligare än så ska det inte behöva vara.

Fair enough! Men även att svetsa en liknande vore ganska lätt. Så stora krafter blir det inte om man kan överdimensionera. Så länge du har den på flaket är det väl ganska lugnt OM den skulle gå sönder också. På taket så den ramlar och slår i bilen? Not so much.

Två remmar till styret funkar bra både för MC och cykel. Men då kanske du måste köra med lämmeln nedfälld på Skodan för att få plats vilket inte är idealiskt på längre eller oljämna stäckor.

När jag hade en liten pickis (Fiat Strada) brukade jag skjuta in framhjulet på cykeln i det ena främre hörnet på flaket och bakhjulet i det bakre hörnet på samma sida. Då kunde jag spänna fast cykeln med bara en kort rem mellan ena pedalen och flakets kant.

Lite rörig beskrivning kanske, och jag hittar ingen gammal bild, men jag såg i alla fall inte riktigt poängen med att låta framhjulen hänga utanför flaket.

Stream sa:
Två remmar till styret funkar bra både för MC och cykel. Men då kanske du måste köra med lämmeln nedfälld på Skodan för att få plats vilket inte är idealiskt på längre eller oljämna stäckor.

29" får plats med framdäck på utan att fälla lämmen om man ställer den diagonalt på flaket, fatbiken vet jag inte men det borde också gå. Problemet är om sambon eller någon annan vill med för då får jag bara med en hoj.

Blir nog att montera sån hitch. Bara lösa vars man ska förvara det lösa framdäcket, ett minus med att inte ha större hytt.

Du har väl ett helt flak att lägga hjulet på? Knyt fast det med ett skosnöre om du är rädd att det ska hoppa av i farten.

Tillbaka
Topp