MTB-pedaler på racer?

MTB-pedaler på racer?
När man kör racer - hur stor är skillnaden mellan MTB-pedaler/skor och landsvägspedaler/skor? Har precis köpt en racer och har bara mtb-pedaler nu. Jag har tänkt skaffa lvg-pedaler, men är ändå nyfiken på hur stor skillnaden är. Är de värda varenda krona?

MTB-pedaler på racer?
Har Time RXS på min landsvägscykel och SPD på tur-hästen. Rätt mycket stabilare med riktiga landsvägspedaler tycker jag men vill man spara slantar så går det nog med SPD på landsväg också. Känner även några som kör med SPD på landsväg och det verkar gå bra. :)

MTB-pedaler på racer?
Jag tycker helt klart att det är värt skillnaden. Pedalerna blir som redan nämnts betydligt stabilare. Man slipper det lilla glapp som brukar finnas i MTB-pedaler, vilket gör att de känns lite "lugnare".

MTB-pedaler på racer?
Då kommer mitt standardtips:
SHPDA520.jpg

http://www.cyclecomponents.com/2/sv...-3/pedaler-3/shimano-pd-a520-spd-pedaler.html

Dom här pedalerna är för spd, men är lämpligare för racer.
Lite mer kontaktyta, och bara clips på ena sidan.

Då kan du ha samma skor till både MTB och racer, självklart är riktiga racerskor och pedaler förmodligen bättre, men för den vanlige motionären tror jag inte skillnaden är så stor.

MTB-pedaler på racer?
magnuscarlsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Märker man någon skillnad i hur mycket kraft som
> försvinner?

Nej, enligt min erfarenhet handlar det mest om känslan. Landsvägspedaler är bekvämare och känns lite tryggare när man vill mata på som en tok.

MTB-pedaler på racer?
Största skillnaden ligger i skorna. Ett par landsvägsskor har en betydligt styvare sula vilket gör ett kraften går ner i vevarna istället för att flexa i en mjuk sula. Pratar vi komforten att gå i är ett par mtb-skor att föredra...

Byt, det är värt varenda krona speciellt om du vill få ett bättre igångdrag (acceleration)!

/Lasse

MTB-pedaler på racer?
om dina mtb-skor sitter som handskar så kör på spd. Respekt också om du kör ifrån polarna med slimmade kolfiberskor och coola pedaler.

MTB-pedaler på racer?
A520-pedalerna som Stewe tipsade om kör jag med på min racer. Skillnaden blev stor mot "vanliga" spd-pedaler. Det finns mtb-skor som är hyfsat styva också.

Eftersom du precis börjat med racer så är mitt tips att börja så, sen kan du ju uppgradera till kolfiber-pjuck och dyra pedalsystem vid ett senare tillfälle.

Förutom att det är ekonomiskt smart att slippa ha två par skor så är mtb-skor trevliga att gå i vid ekerbrott, punktering m.m. Såg en kille i somras som var ute och gick i strumplästen efter att hans däck pajat. Han var en sån som vägrade sadelväska, så jag gav honom min reservslang och fick veta att hans kolfiberskor var för fina för att nöta på asfalten. (Även om han uttryckte sig lite annorlunda). Det är hursomhelst en aspekt som man bör väga in tycker jag.

MTB-pedaler på racer?
Jag hade A520 första säsongen på min racer och det fungerade bra, men mina gamla MTB-skor var för dåliga för turer längre än 4 timmar och fötterna domnade. Hade jag haft bättre skor hade jag säkert fortsatt med A520-pedalerna. Men andra året köpte jag riktiga racerskor som passade fötterna som handsken och SPD-SL pedaler och märke två stora skillnader, mera tryck i pedalerna men att de nya skorna var usla att gå med...

MTB-pedaler på racer?
Jag kör spd på lvg hojen. Största grejen är sulan enligt mig. Sen kanske man kan optimera med en sl pedal men en riktigt styv mtb sko med spd funkar mkt bra för mig. Fast iofs föredrar jag mina skor med lite mjukare sula trots viss avsaknad i "klippet" lr känslan av.

MTB-pedaler på racer?
Eftersom jag numera använder CXen även till asfalt, så blir det samma pedaler och skor som när jag kör i skog och på grusväg. Jag orkar inte byta pedaler också, utan det får räcka med hjul- och kedjebyte. Mina skor (Giro Gauge) har riktigt styv sula, så jag märker inte av skillnaden mot landsvägsskorna och padalerna. Jag reflekerar inte heller över den brutala float som Eggbeaterspedalerna ger. Bara för att testa skillnaden igen, så skall jag nog skifta pedaler och skor i helgen. Har inte använt landsvägspedalerna (SPD-SL) och -skorna i år.

MTB-pedaler på racer?
Det finns SPD-skor för landsväg. Tex: http://cycle.shimano-eu.com/publish...oad/product.-code-SH-RT81.-type-.sh_road.html eller från Mavic: http://www.mavic.com/en/product/footwear/road/footwear/Cyclo-Tour

Shimanoskorna har jag kört 1000 mil med, bl.a PBP, och dom funkar för mig. Jag har använt A600 pedalerna men har bytt till någon äldre dubbelsidig SPD nu när det mest blir pendlingscykling. Tycker inte skillnaden mellan pedalerna är något jag tänker på vilket borde betyda att sulan på Shimanoskorna är tämligen hård.

//B

MTB-pedaler på racer?
SöderLasse skrev:
> Största skillnaden ligger i skorna. Ett par
> landsvägsskor har en betydligt styvare sula
> vilket gör ett kraften går ner i vevarna
> istället för att flexa i en mjuk sula.

Helt fel. MTB-skor är precis lika styva som motsvarande lvg-skor.

MTB-pedaler på racer?
JT skrev:
> SöderLasse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Största skillnaden ligger i skorna. Ett par
> > landsvägsskor har en betydligt styvare sula
> > vilket gör ett kraften går ner i vevarna
> > istället för att flexa i en mjuk sula.
>
> Helt fel. MTB-skor är precis lika styva som
> motsvarande lvg-skor.

Inte mina MTB-skor i alla fall, men det beror ju på användningsområde. Sällan man behöver kunna gå och klättra med LVG-skor.

MTB-pedaler på racer?
JT skrev:
> SöderLasse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Största skillnaden ligger i skorna. Ett par
> > landsvägsskor har en betydligt styvare sula
> > vilket gör ett kraften går ner i vevarna
> > istället för att flexa i en mjuk sula.
>
> Helt fel. MTB-skor är precis lika styva som
> motsvarande lvg-skor.

Går väl inte att dra alla över en kam? FFA på MTB-sidan finns det ju ett hyggligt spann avseende hur promenadvänligt mjuk sko man vill ha. Brorsans första par(med snörning) trampade han av, sulan brast tvärs över i höjd med SPD-klossen.

Har svårt att tänka mig att en lvg-sko skulle vara (märkbart) styvare än mina MTB-Sidi. Men de skulle kunna vara styvare än mina vinterskor.

Tillbaka
Topp