[Mtb Resa] Sydafrika del II - December 2010 + Bilder

anderski

Aktiv medlem
Åker till Sydafrika på nu på Lördag, kommer hyra racer några dar, ser fram emot lite slät asfalt längs kusten mot Hermanus!
Men framförallt ska jag delta i en 10 dagars guidad mtb resa med Irideafrica, http://irideafrica.com, som börjar den 27 December
Jul och Nyår i värmen ska bli skönt som omväxling!

Jag var ju där i Mars 2005 och körde bland annat Cape Argus på racern, sedan dess har jag velat åka tillbaka.
Jag får uppdatera med RR och bilder, när jag cyklat en del.

Senast redigerad av en moderator:
Ha en underbar resa. Åker själv ner den 29:e, främst lvg blir det nog. Säg till om du hittar något nytt guld runt Kapstaden.

RR kommer det blir mbt i morrn. Och bilder och e ju extra kul med nya kamera da
Har vart lite "offline" hittils, men nu e det mesta praktiska ordnat, var typ 35 grade i Sondags nar jag landade, var nog bara typ 30 i gar. Skumt utan svenska tecken...

CorloHoltz:
Godons Bay mot Hemanus e bra om det inte blaser som idag, givetvis runt Kap halvon med, Chapmans peak bor man inte vissa pa lvg!!

Blev en 1 dags mtb runda i Onsdags, har inte haft nån bra internet lina,men är löst nu.
Grymma kluriga stigar,mycket hårnålar, md löst grus i , ganska tufft, och svårt, men jobbigt, hade en sprillans Giant 29:er ht, riktigt grym, kvick & lätt som f-n, klättra som en get, lie mer svår kör för mig i de branta nedförs körningarna. Som tur var var det "bara" 26C, och molnig den dan har vart 30-25C annars, igår var det typ 38C. Har bra wifi nu, ska ladda upp bilder snart.
Inte så svårt att leva hr, bland vingårdarna, har blivit några stycken..

Cyklat på Taffelberget i Kapstaden, idag 41,9C i snitt temp. Ganska varmt sa Bill.
Klarblå himmel, ingen vind, som en vägg kan man ju säga..
Sista cykel dan, ska lägga upp lite bilder, men de är alla över 2Mb så lite pyssel då.

Annars har vi cyklat på sjukt fina stigar i världsklass i 8 dar, sjukt bra och kul, samt jobbigt så klart, mycket upp/ned serpentiner, knixar och what else. Delvis på hand byggda stigar i vissa fall.
Mtb är kultur här nere! :-)

En mtb:ares våta dröm i 8 dar typ, rätt hanterbart.
Snart dags för middag i KalkBay!

Varmt. tufft, kuperad och mycket klättring och tuffa nedförskörningar, sjukt mycket tajta serpentiner och kul så ini helvete var det!
Ganska tekniskt bitvis, och kluriga partier man kunde inte slappna av direkt, bland det bästa stigar jag cyklat på helt klart.
Mycket bra arrangemang av IrideAfrica var det som hade två guider. Vi cyklade på olika ställen varje dag, helt underbara stigar, tyvärr så bra att man inte stannade och fotade stigarna.. måste skaffa en cykel video nu..
Liter bilder då:
Rätt varmt första dan 27/12
IMG_0755.JPG ht=544

Fina kurvor! Utnför Stellenbosch
IMG_0764-mini.JPG ht=544

Junkershoek.
IMG_0816-mini.JPG ht=544

Toaletter, dusch och pick nick bord i Oak Valley, Graubouw. Najs!
IMG_0858-mini.JPG ht=544

Babian som softar..
IMG_0869-mini.JPG ht=544

Glad, efter en bra dag i sadeln.
IMG_0880-mini.JPG ht=544

Hyrde en racer en halv dag dan innan Jul och cyklade på kap halvön, sjukt najs.
IMG_0508-mini.JPG ht=544

Bilar på Route 62, mitt i ingenstans på väg österut mot Knysna. Rätt fina vyer..
IMG_1576-mini.JPG ht=544

Hur var trafiken i cykelsynpunkt?

Jag har aldrig ens varit i världsdelen men har hört både bra och dåliga saker om cyklingen i sydafrika. De dåliga har framförallt rört säkerheten men jag misstänker att det finns bra och dåliga områden.

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur var trafiken i cykelsynpunkt?
Nu körde jag ju mtb huvudsakligen.
Men jag hyrde en racer en dag, lite intensivare på vissa ställen, där det är vältrafikerat men inga direkta problem i Western Cape distriktet då, vilket är det "enda" delen av SA jag varit i, med det är rätt stort då.
Man ska framförallt se upp med de min vans som kör runt lokal befolkningen, då de plötsligt kan stanna var som helst om nån ska stiga på eller av.

Kapstaden och Stellenbosch, Gordons Bay har en hel del fina vägar.
Var nere 2005 och då var det mest racer som gällde vilket funkade kanon bra.
Körde Cape Argus loppet då som ju går i Mars varje år, det är nåt jag alltid kommer minnas. Mycket publik, och grym stämmning.

> Jag har aldrig ens varit i världsdelen men har
> hört både bra och dåliga saker om cyklingen i
> sydafrika. De dåliga har framförallt rört
> säkerheten men jag misstänker att det finns bra
> och dåliga områden.
Cyklingen på mtb är världsklass, det bästa och roligaste jag cyklat ever. Landsvägscylingen är också bra, cykel är stort, typ som i Spanien, Italien mm. Minns förra gången jag var där, jag stannade i en korsning på väg hem efter en stig runda, en team bil stannar vevar ned rutan och undrar om allt är ok ? Vart skulle det hända ??

Johannesburg är nog stökigare generellt. har inte vart där. Men som jag förstått är det typ taxi til restaurangen på kvällen osv.
I Kapstaden är det väl nåt kvarter man ska undvika på natten, och kanske nåt väg man ska undvika. Men generellt säkert.
Tom de som tigger pengar är trevliga. Har bilat runt mycket i Western Cape och alltid känt mig säker.

Western Cape området (dvs sydvästra hörnet) Kapstaden, Stellenbosch mm är säkert och trevlig. Jag var där 1 månad 2005 och nu en dryg månad i vintras, aldrig råkat ut för nåt. Tvärtom folk är trevliga, hjälpsamma, grymn service på restauranger, bra priser, kanon mat mm.
Sydafrika är numera min favorit destination, som faktiskt slår Italien för mig i alla fall. Det finns liksom allt! Sen är det annorlunda på ett skönt sätt som är svårt att sätta fingret på, men infrastuktur mm allt funkar ju som här då.

Famförallt Stellenbosch är min favorit, 5 mil öster om Kapstaden, nära bra cykling, vingårdar impå knuten, grymt bra restauranger flera av Sydafrikas bästa faktiskt. Enkelt att ta bil in til Kapstaden om man vill äta eller kika på nåt.

Hoppas det gav svar på frågan.
Tänkte skriva nån mer omfattande rese skildring, har väl råmaterial, så det är väl bara att börja då..

Mera bilder! Det är så kul.

Folk kör snabbt. Väldigt snabbt och tyvärr är olyckorna många då många sätter sig bakom ratten efter att ha druckit. Och sydafrikanerna är ganska duktiga på att dricka. Och då menar jag inte bara den svarta delen av befolkningen. Runt Kapstaden kryllar det av lvg-cyklister dock, så den höga olycksstatistiken verkar inte ha avskräckt dem i alla fall. Vägarna runt Kapstaden måste vara några av världens vackraste.

Så snabbt tycker jag inte de kör, det var lugnare nu generellt än 2005.
Sen har de rätt nu en stor kampamj angående drink/drive för att få up medvetenheten. Hårdare straff, roadblocks med kontroler mm,
men att påverkade bilster skulle vara ett problem för lvg cyklister är inget jag sett eller hört talas om.

Jo vägarna är brutalt vackra.
Får väl ladda upp lite bilder dådå.

Diskuterade drink-and-drive-kulturen med vår sydafrikan på jobbet och fick förklaringen att det saknas säker infrastruktur i landet. Få (läs: vita) vågar åka kommunalt eller taxi efter ha tagit ett par öl, eftersom det finns en 30% risk att du inte kommer hem och hamnar på ett dike med en kniv i ryggen istället. Man tar hellre risken att köra skitfull hem i sin skottsäkra SUV.

Tillbaka
Topp