Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur var trafiken i cykelsynpunkt?
Nu körde jag ju mtb huvudsakligen.
Men jag hyrde en racer en dag, lite intensivare på vissa ställen, där det är vältrafikerat men inga direkta problem i Western Cape distriktet då, vilket är det "enda" delen av SA jag varit i, med det är rätt stort då.
Man ska framförallt se upp med de min vans som kör runt lokal befolkningen, då de plötsligt kan stanna var som helst om nån ska stiga på eller av.
Kapstaden och Stellenbosch, Gordons Bay har en hel del fina vägar.
Var nere 2005 och då var det mest racer som gällde vilket funkade kanon bra.
Körde Cape Argus loppet då som ju går i Mars varje år, det är nåt jag alltid kommer minnas. Mycket publik, och grym stämmning.
> Jag har aldrig ens varit i världsdelen men har
> hört både bra och dåliga saker om cyklingen i
> sydafrika. De dåliga har framförallt rört
> säkerheten men jag misstänker att det finns bra
> och dåliga områden.
Cyklingen på mtb är världsklass, det bästa och roligaste jag cyklat ever. Landsvägscylingen är också bra, cykel är stort, typ som i Spanien, Italien mm. Minns förra gången jag var där, jag stannade i en korsning på väg hem efter en stig runda, en team bil stannar vevar ned rutan och undrar om allt är ok ? Vart skulle det hända ??
Johannesburg är nog stökigare generellt. har inte vart där. Men som jag förstått är det typ taxi til restaurangen på kvällen osv.
I Kapstaden är det väl nåt kvarter man ska undvika på natten, och kanske nåt väg man ska undvika. Men generellt säkert.
Tom de som tigger pengar är trevliga. Har bilat runt mycket i Western Cape och alltid känt mig säker.
Western Cape området (dvs sydvästra hörnet) Kapstaden, Stellenbosch mm är säkert och trevlig. Jag var där 1 månad 2005 och nu en dryg månad i vintras, aldrig råkat ut för nåt. Tvärtom folk är trevliga, hjälpsamma, grymn service på restauranger, bra priser, kanon mat mm.
Sydafrika är numera min favorit destination, som faktiskt slår Italien för mig i alla fall. Det finns liksom allt! Sen är det annorlunda på ett skönt sätt som är svårt att sätta fingret på, men infrastuktur mm allt funkar ju som här då.
Famförallt Stellenbosch är min favorit, 5 mil öster om Kapstaden, nära bra cykling, vingårdar impå knuten, grymt bra restauranger flera av Sydafrikas bästa faktiskt. Enkelt att ta bil in til Kapstaden om man vill äta eller kika på nåt.
Hoppas det gav svar på frågan.
Tänkte skriva nån mer omfattande rese skildring, har väl råmaterial, så det är väl bara att börja då..