MTB runt Kalmar/på Öland

Sputnik

Aktiv medlem
MTB runt Kalmar/på Öland
Har jag flyttat till ett svart hål när det gäller mtb? Jag flyttade från Hellas och Stockholm i höstas och nu när den bistra vintern förhoppningsvis ger sig av så ökar cykelsuget för varje dag. Trots mycket googlande så har jag inte hittat några lovande tips på turer i dessa trakter. Är det någon som har tips på stigar/leder i trakterna kring Kalmar?

/desperat

MTB runt Kalmar/på Öland
Tja Sputnik jag har ställt frågan tidigare här på Happy.
Stack ner dit med familj en vecka och svaren haglade inte in direkt. Se turtipsen här på Happy sträckan Mörbylånga - Färjestaden var lite rolig.
Sen gjorde jag ett ryck rätt ut på allvaret bland kossor, den var rätt kul/spännande man vet ju inte vad som står med hornen mot sig på kostigen.
Men det är bara att stanna och vänta in att djuret flyttar sig. Skulle rekomendera heldämpat för de turerna, för kostigarna var bitvis väldigt knöggliga.
Ett gammalt hederligt kompass är även att rekomendera (allt ser lika dant ut så vid mulet väder tappar man orienteringen).

Hittar du något bra så lägg upp det under turtipsen här på Happy.
/Ebbe

MTB runt Kalmar/på Öland
Tjena!

På Öland finns det en del i lite småskogar runt omkring. Dock är det allt annat än Hellas, klart mer snabbt och lättcyklat.. I Kalmar så brukar folk trampa iväg till Smedby och utgå ifrån orienteringsklubben.. http://kartor.eniro.se/m/9FWJq
Jag med flera brukar utgå från Svartbäcksmåla i Nybro.. Just nu är området nersölat med massa snö men blir fint framåt våren, här finns lite mer teknisk stig.. Runt Nybro överlag finns det en del vandringsleder att följa om man vill ut på längre turer..

MTB runt Kalmar/på Öland
Hej

Tyvärr så är Kalmar lite av en avkrok när det gäller MTB. Speciellt om man har Hellas som referens.

Av någon anledning så är de flesta cyklister i Kalmar triatleter just nu.

Några stigtips:

Vandringsled, kör mot golfbanan och vik av vid den stora skylten innan friluftsgården. Vet inte i vilket skick leden är i just nu. I de flesta fall får man vända och cykla samma väg tillbaka igen.
http://kartor.eniro.se/m/nm9jV

Smedby, utgå från orienteringsklubbens stuga. I området finns en hel del stigar av olika karaktär. Garanterar inte att kartan stämmer till 100%.
http://kartor.eniro.se/m/nm9ki

Svartbäcksmåla är nog det bästa som finns att erbjuda runt Kalmar. Tips är att skaffa en karta från Nybro OK.
http://kartor.eniro.se/m/nm9SG

I både Smedby och Svartbäcksmåla brukar det finnas fina längdspår om man gillar sånt.

På Öland finns det en del stigar runt Saxnäs och norrut mot Rälla. Det finns även en del i Mittlandsskogen. Det finns en vandringsled mellan Ismantorp och Grå borg.
Steen här på Happy har mer koll.

Senast ändrad:
MTB runt Kalmar/på Öland
Bra tips, ska också testa då jag är nybliven mtbåkare! Ingen som är villig att dra igång en eftermiddag med guidad tur och fika?:)

MTB runt Kalmar/på Öland
Detta är ju iofs på norra öland men det är ju det bästa som jag cyklat Whiteprick trail är helt underbar på sommaren, nu gillar jag normalt sett stigar som är tekniska men det är nåt speciellt havet har du koll på mest hela tiden och jag kan garantera en grym naturupplevelse,det kan nog dom hålla med om som jag"lurat" dit så sent som i sommras, längtar redan till sommaren och 2,5 v på härliga Böda. Man kanske skulle dra ihop till en Happyride där till semestern det hade varit nice.

Mikael

http://www.traneving.se/pdf/bodaleden.pdf

http://happymtb.org/forum/read.php/1/731018/731334

MTB runt Kalmar/på Öland
Om du petar in "Öland" i sökfältet på min blogg så finns det en del tips.

Sen borde det ju rimligen finnas vettig åkning på fastlandssidan också, närmare Kalmar, men det har jag aldrig provat.

MTB runt Kalmar/på Öland
Jag har cyklat runt på ön i flera somrar utan att hittat något bra. Är väldigt bortskämd med att ha så otroligt mycket bra cykling som vi har i Östersund. Men prova att cykla norrut från ärleklinta om du vill cykla snabba svepande grusvägar. Men jag misstänker att du vill ha teknisk cykling...

MTB runt Kalmar/på Öland
Vafaaaann blundade du när du cyklade eller?? ;o) eller också missade du norra öland
vår husvagnsgranne kom från Rörbäcksnäs och påstod att det var utnämnt till sveriges bästa mtb cykling,sagt och gjort tog jag med några polare upp till Rörbäcksnäas och visst var det kanon men i mina och även några vänners ögon står norra öland högre upp på listan.

Mikael

sweet-o skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har cyklat runt på ön i flera somrar utan
> att hittat något bra. Är väldigt bortskämd med
> att ha så otroligt mycket bra cykling som vi har
> i Östersund. Men prova att cykla norrut från
> ärleklinta om du vill cykla snabba svepande
> grusvägar. Men jag misstänker att du vill ha
> teknisk cykling...

MTB runt Kalmar/på Öland

Bilagor

• bödagrön.jpg
    bödagrön.jpg
    102.7 KB · Besök: 67
  • BödaJonas.jpg
    BödaJonas.jpg
    115.3 KB · Besök: 72
Senast ändrad:
MTB runt Kalmar/på Öland
Var och kikade runt tingby i smedby, men vart alldeles för mycket snö. Får kika igen nästa vecka.

Öland sparar jag nog till våren:) Likaså svartbäcksmåla, åtminstone till snön lagt sig så man ser något:)
Men skicka gärna någon karta eller hur leden går. Öland har jag hittat, tack ändå!

Men som sagt, om någon vill köra ett par varv i vår vore det tacksamt om man fick hänga på. Öland som kalmar spelar ingen roll. Är så förbaskat tråkigt att cykla själv!

MTB runt Kalmar/på Öland
Tjena!

Janosch, som sagt orienteringskarta över Svartis kan jag bistå med. Vilka stigar som är bra på den får du utforska själv eller hänga med på en tur när snön har släppt sitt tag.
Jag kan ta med några kartor till jobbet som man kan komma förbi och plocka upp.. Jobbar på den nya Sportson-butiken vid Giraffen. Jag står i verkstan och har förkläde. Mange är namnet.

MTB runt Kalmar/på Öland
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Janosch, som sagt orienteringskarta över Svartis
> kan jag bistå med. Vilka stigar som är bra på
> den får du utforska själv eller hänga med på
> en tur när snön har släppt sitt tag.
> Jag kan ta med några kartor till jobbet som man
> kan komma förbi och plocka upp.. Jobbar på den
> nya Sportson-butiken vid Giraffen. Jag står i
> verkstan och har förkläde. Mange är namnet.

Ja men gör gärna så! Var för övrigt där inne idag och snabbkikade. Visste egentligen inte att ni öppnat:) Hänger gärna på en sväng när det är barmark. Kommer in någon dag nästa vecka och hämtar ett exemplar (y)

MTB runt Kalmar/på Öland
Öland är U-land vad det gäller mtb just nu. Nåt vitt h-e som ligger på backen!
Hårt och halt som f.n!
Lämnar rapport när spåren är körbara.

/steen

MTB runt Kalmar/på Öland
Har inte cyklat MTB på Öland, men hade min absolut tråkigaste lvg tur där. 6mil med 3 höjdmeter på GPSen. Tristess.
Lycka till med MTB turen.

MTB runt Kalmar/på Öland
Tjena!

Två kartor var allt jag hade men jag tar med dom till jobbet så får vi se vem som är snabbast. Annars finns dom att köpa för kaffepengar hos orienteringsklubben.

9:de maj är det invigningsdag av nautrreservatet i Svartbäcksmåla med skidklubbarna, o-klubben m.m. Funderar på om man skulle köra en guidad runda då. Jag är nog inte den bästa guiden men kan nog skaka fram en bättre ledare.

MTB runt Kalmar/på Öland
Kneecap;

Det tycker jag du ska göra! Vore grymt kul! Vad är det för sorts invigning? Av vandringsleder eller vad? Finns det någon information att hämta?

MTB runt Kalmar/på Öland
Tjena!

Var en liten artikel i lokaltidningen idag, så jag vet inte så mycket ännu. Ska försöka ta reda på mer information..

MTB runt Kalmar/på Öland
Kneecap skrev:
> Två kartor var allt jag hade men jag tar med dom
> till jobbet så får vi se vem som är snabbast.
> Annars finns dom att köpa för kaffepengar hos
> orienteringsklubben.

Jag brukar köra enmilsspåret ibland och till det behövs ingen karta. Sista halvmilen går på snabba "skidspår" medan första halvan är mer i terrängen, lite halvt kuperat. Sedan kan man ju alltid köra lite backträning också i vid slalombacken.
Det är inte omöjligt att en fil fastnat i gps:en.

MTB runt Kalmar/på Öland
Ophiophagus skrev:
> Hej igen
> Någon som testat att cykla här:
>
> http://connect.garmin.com/course/4103606
>
> Hälsningar
> Rickard

Jag har testat cykla en del av den leden. Du kan korta av och kalla den möreleden. Innan kolboda är det rätt bra, men det tråkiga är dessa trappor i hagar, som man dessvärre måste lyfta cykeln över. Har inte hunnit testa efter kolboda, men de säger att det skall vara bra där. Du måste dessutom cykla genom en kohage fullt med kor och någon tjur:) En viss sträcka vid vattnet tyckte jag om särskilt mycket. Det var stig med tighta tunna tallar. Kändes som den var gjord för ändamålet.
Beskriv gärna terrängen efter kolboda om du cyklar där.

MTB runt Kalmar/på Öland
När det gäller MTB söder om Kalmar brukar jag köra i skogarna kring Vassmolösa. Möreleden har jag bara vandrat, men från Bottorp och söderut är den nog ok att cykla, i vissa delar är den nog tom kul!

Jag har själv mest hållit mig en bit upp från kusten. I skogarna kring gamla E22 finns mycket fina stigar från Vassmolösa ner mot Hagby. Här kan man nog roa sig uppemot två timmar om man kan tänka sig att köra vissa stigar i båda riktningar. Väster om gamla E22 ligger kommunens vattenverk och kring dessa kan man fortsätta cykla stig, vidare upp mot Kulltorp och sedan över nya E22 upp mot Ölvingstorp finns också mycket fina stigar att utforska. Här ute ligger ett naturreservat med en markerad led som är superfin att cykla!

Tillbaka
Topp