MTB skor för multisport

surfban

Ny medlem
MTB skor för multisport
Tjena!
Ska köpa nya pjuck idag är tanken, behöver därför lite schyssta tips och råd!
Har sökt igenom forumet efter länkar med bra info kring vilka skor jag ska köpa, men har inte hittat den info jag söker, nämligen:
Jag behöver ett par MTB skor som fungerar att springa några meter med, då jag kör multisport.
Har fått tips på North Wave Magma, finns det andra tips?
Har hört och läst att SIDI är grymt sköna, men med en hårdplastsula - dvs hal och kanske inte den bästa om man springer i skorna!
Mina fötter är väl normala i bredd och form.

MTB skor för multisport
Några meter funkar nog alla cykelskor till, men har du tänkt att springa lite mer än så är det nog löparskor som gäller. Jag hade nog hellre cyklat med löparskor och clips än sprungit i cykelskor..

MTB skor för multisport
Ofta så kör man några mil MTB per tävling, varpå det ger rätt mycket att ha MTB skor - no clips!
Det man springer kan vara uppför en brant eller liknande, säg ca 100 meter.

MTB skor för multisport
Sidi skorna går alldeles utmärkt att springa i skogen springer man ändå nästa bara på tå. Under MTBVättern 2002 va det så kladdigt och mycket köer att det kändes som om jag sprang åtminstone en mil (Säkert lätt överdrivet.
De är rätt hala på hårda partier i början men det blir mycket bättre när det har blivit lite slitna.

-Åke

MTB skor för multisport
Cykelskor för multisport, att tänka på (enl mig):
* Skon bör vara "lagom" stor för att springa i, dvs inte samma passform som en klättersko...
* bra hälgrepp så att det går att springa utan att få skavsår.
* Sulan bör vara av gummi, med ett rejält mönster under för grepp. (bonus om sulan är lite mjuk så att foten kan böja sig lite mer än med en helt stum sula)
* Kardborrelåsning eller liknande snabbspänne, knyta skosnören suger när man har fingrar som är stelfrusna osv. (tänk på att plastspännen lättare går sönder än kardborre)
* Ventilation, på gott och ont. på natten när du släpar cykeln genom den där "lilla" myren önskar du att allt vatten som kommer in oxå kommer ut. Sen när du skall börja cykla så önskar du att skorna inte var så förbannat ventilerande då tårna "fryser" till is. (silvertejp kan visserligen vara bra att tejpa igen vissa ventilationshål med).
* om du kan så lägg in en sula med lite mer dämpning, skonar din kropp...

enkelt summerat: "Less is more"

om jag skulle köpa skor idag så ligger Shimano M071 bra till.

//Henrik J

MTB skor för multisport
surfban skrev:
-------------------------------------------------------
> Ofta så kör man några mil MTB per tävling, varpå
> det ger rätt mycket att ha MTB skor - no clips!
> Det man springer kan vara uppför en brant eller
> liknande, säg ca 100 meter.
>

Menar du att du springer hundra meter under cykeldelen eller hundra meter totalt? Verkar var väldigt lite löpning isåfall. :) Springer du bara hundra meter, kör med de skor du tycker är skönast att cykla i. Fasen, hundra meter klarar man väl barfota annars..

MTB skor för multisport
johansson_henrik skrev:
-------------------------------------------------------
>
> om jag skulle köpa skor idag så ligger Shimano
> M071 bra till.
>
> //Henrik J
>

Finns det andra bra alternativ?
Har kikat lite smått på North Wave fuel eller SIDI Bullit (vilken många har lovordat, förutom att den är hal i början).

MTB skor för multisport
Kolla formen på sulan också, dvs fotavtrycket. Många mtbskor är löjligt smala i fotavtrycket, vilket gör det intressant om man skall springa längre sträckor.

MTB skor för multisport
Tjenare.
Har själv sysslat en del med multisport.
Måste tyvärr säga att du behöver två par MTB-skor. Ett par mjukare (=skönare) för tävlingar där man kan anta att det blir en hel del lyft och springa-med-cykeln-på-axeln terräng och ett par hårda skor där du bara springer ett fåtal hundrameters sträckor per cykel etapp.

Jag har alltid använd Wellgo (mjuk sko) eftersom den är relativt billig och har grymt grepp på klipphällar, funkar att hålla relativt högt tempo med (även om skorna är fulla med vatten/snö) och ett par svindyra Shimano Carbon för renodlade MTB-sträckor.

Fördelen med ett par billiga skor är att det känns lättare att kasta dem efter en säsong, då skorna luktar kärr och sumpmark efter att ha genat genom träskmarker, myrar och mindre vatendrag...

Lycka till

//Magnus

MTB skor för multisport
My two cents;

Cykelskor för cykeletapper och löparskor för löpningen. Vid tävlingar typ Svenska cupen, Åre Extreme Challange och dylika är det alltid att föredra för "aktiviteten" anpassade skor. Att hitta den perfekta skon som både går att cykla och springa långa sträckor med finns enligt mig inte. Och själva tanken med cykelsträckor är väl att sitta på cykeln? Genvägar genom oländig terräng är ofta senvägar. Skobyte i samband med grenväxling tar dessutom inte många sekunder.

MTB skor för multisport
Vad du än gör så ska du glömma Sidi MTB Action 2 SRS med utbytbara sulor...

Som tur är så är sulorna utbytbara eftersom dom knappt tål att promeneras med, jag lovar att man efter en rusch uppför en berghäll kan se att det lossnat bitar ur gummit i sulorna... Att dom dessutom är såphala gör ju inte saken bättre. jag är inne på min andra uppsättning sulor nu. Den första slet jag ut i vinter med cykling till jobbet, spinning & promenad på ca 100 meter dagligen.

Mina nuvarande sulor har jag haft monterat i ca 3 veckor då jag cyklat en del skog & landsväg. Eftersom jag kör cyclocross så blir det en del "joggande" uppför vissa backar & jag kan redan se hur det lossnar bitar (!) ur de nästan nya sulorna... Greppet på bergshällar är obefintligt vilket jag fick erfara när jag tillsammans med några kompisar, som klättrade obehindrat, fick gå runt bergsklacken p.g.a. att jag helt enkelt inte fick grepp (inte ens när jag försökte dra mig upp med hjälp av den bromsade cykeln!).

För övrigt så är dom styva & fina & håller ihop bara man ser till att trycka in sprintarna till skruvlåsen nån gång i månaden, annars så tappar man låsen... Italiensk kvalite ;-)
Tycker att de enklare Sidiskorna verkar pålitligare...

Tillbaka
Topp