MTB-skor för trasig stortåled

stigfinnare

Aktiv medlem
Jag har ingen rörlighet alls i stortåleden, och dessutom inte mycket till trampdyna efter en infektion som käkade upp brosk och vävnad. Cykling är generellt skonsamt för foten, men igår efter sex timmar i bikepark hade jag fruktansvärt ont. Har haft ont tidigare efter längre cykelturer, men kan inte helt lista ut vad som händer. Antingen är det för mycket tryck på den icke-befintliga trampdynan, eller så hamnar jag i en vinkel där kroppen försöker böja på tåleden fast det inte går.

Jag kör flats idag men funderar på om SPD-skor är styvare, och därmed skulle hindra tåleden från att böja sig? Men är de också hårdare och ger mer kontinuerligt tryck i trampdynan? Det är tyvärr väldigt svårt att prova sånt här i affär, jag har massor av skor hemma som jag promenerat med i 1 vecka innan jag insett att de är kassa.

Ni som kör stökig MTB med SPD, blir ni någonsin ömma i trampdynorna, är det där belastningen hamnar?

Hur är mer renodlade downhill-skor för flats, har de styvare sula som skulle förhindra att tåleden belastas? Går de ändå hyfsat att promenera med? Jag har Bontrager Flatline idag.

SPD-skor borde passa dig utmärkt. Åtminstone sådana som är riktade mot XC brukar ha helt stela sulor. Lite lurigt att promenera med, men underbart att cykla med. Blir som en plattform för hela foten.

Tillbaka
Topp