MTB skor med carbonsula, hur bra håller dom?

skogstokig

Ny medlem
Dags att shoppa skor igen och sneglar på Sidis skor med carbonsula.

Ni som kör med MTB skor med carbonsula, dom är säkert kanonbra när man cyklar, men hur mycket klarar dom att man går/klättrar/springer/pulsar i djupt lösgrus/klafsar i lera och bestiger berg och alper med? Klarar dom det alls?

Och...Ni som har Sidis skor med utbytbara suldelar, hur bra sitter dom? (vet att Specialized lossnar väldigt fort)

Bestiga berg och alper lär iaf vara så magiskt oskönt i dem att du inte gör det så mycket. Dessutom är de ju ett skämt att gå i så fort terrängen blir någorlunda stenig och teknisk.

Rent hållbarhetsmässigt tror jag väl annars de håller lika bra som de flesta andra xc-skor

Men precis som Marran säger, att gå i dom är inget vidare. Man halkar hit och dit och det blir mest skit. Jag har dom för att de är de skönaste skor som finns.

Stalle

körde ett tag med sidi dragon carbon och de är ju helt underbara att cykla i samt gummit i de utbyttbara delarna på sulan är riktigt grepp vänliga. Tyvärr klämde skon lite så jag sålde dem och gick tillbaka till mina 18år gamla sidi med mindre bra sula med plast mönster. Blir ett par drako senare i år.

Under tiden jag hade dem märkte jag inte av att något lossnade på dem. det går absolut gå i dem utan problem men som ovan skrev, ska du gå långt och klättra i berg ska du nog se dig efter någon med mjukare sula.

Är helnöjd med mina Sidi Drako...skönaste skorna jag nånsin haft!
I alla fall när jag cyklar...mina gammla Shimano skor var lite mer bekväma att gå i men hade betydligt mjukare sula! Nog svårt få det bästa av båda världar :)

Bilagor

• Bild 558.jpg
    Bild 558.jpg
    140.8 KB · Besök: 84
Jag tror wobblie hade sidis karbongskor när vi var i Spanien och att han då slet ut alla slitdelarna till sulan på en 5 åkdagar eller något sådant.

skogstokig skrev:
-------------------------------------------------------
> Dags att shoppa skor igen och sneglar på Sidis
> skor med carbonsula.
>
> Ni som kör med MTB skor med carbonsula, dom är
> säkert kanonbra när man cyklar, men hur mycket
> klarar dom att man går/klättrar/springer/pulsar
> i djupt lösgrus/klafsar i lera och bestiger berg
> och alper med? Klarar dom det alls?
>
> Och...Ni som har Sidis skor med utbytbara
> suldelar, hur bra sitter dom? (vet att Specialized
> lossnar väldigt fort)

Har haft ett par Dragon3 i 2.5 år.
Slitaget är inget problem, däremot är sulan snorhal så dom är inget för tekniskt bröt, utan funkar bäst för cykling när du mest sitter fast i pedalerna. Typ CX och MTB långlopp. Till sådan cykling är det en kanonsko.

Jag är sjukt nöjd med mina Bontrager RXL http://www.jejamescycles.co.uk/bontrager-rxl-mountain-bike-shoe-black-id79862.html , i princip samma passform som de S-Works jag hade för många år sedan. Men det är klart någon endurosko det är det INTE, fästet är för kasst men hållbarheten verkar bra (har bara haft dom sedan i maj...)
http://www.bikerumor.com/2012/04/11/review-bontrager-rxl-mountain-bike-shoes/
http://velonews.competitor.com/2012/03/mtb/tested-mavic-chasm-bontrager-rxl_252190

// Larsa

Jag förstår inte riktigt. Kolfibersula är ju kasst att gå på fast det är ju även vanlig plastsula. Men man går ju inte direkt på sulan utan på nabbarna som sitter under sulan. Dessa är ju heller inte olika mellan kolfiber och plast utan det är snarare skomodellen som avgör vilka nabbar och mönster skon har. Så i mina ögon är kolfiber och plast lika att gå på, och vad gäller hållbarhet så är kolfiber minst ilka bra som andra material.

Har ett par bontrager rlxl som jag stormtrivs med, rxl sula i rymdplast och en lätt och följssam lvgsko överdel. Den perfekta kombinationen =)
Använder mina till cx och då främst grusväg, ska man härja bland stenar vill man nog ha tåförstärkning som är vanligt på mtb skor.

Nja, de var duktigt slitna redan innan, och de delarna som slets ut hade ju inget med kolfibrets vara eller icke vara att göra. Men det var ju bara att köpa nya reservdelar och så var de som nya igen.

Jag kör mtb i Sidi Drako och dom är ju fantastiskt bra att cykla i, tyvärr är dom ungefär lika fantastiskt dåliga att gå i om det är hårt underlag.

Förra sommaren körde jag en del i alperna, då i Sidi Dragon 2. Inte så kul att släpa cykel i på steniga leder med carbonsula. Hållbarheten upplevde jag inte som något problem även om det såklart sliter mindre att gå omkring på mossa.

Vissa märken har ju en gummibeläggning mitt under hålfoten vilket ibland underlättar. Drako är dock ren och fin karrbån vilket greppar mediokert på ungefär alla underlag.

Så för att återkoppla till den ursprungliga frågan om sulans duglighet:

Lösgrus: Inga större problem
Klafsa i lera: Absolut inget problem
Bestiga berg och alper(till fots antar jag?): Inte alls bra

wobblie skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja, de var duktigt slitna redan innan, och de
> delarna som slets ut hade ju inget med kolfibrets
> vara eller icke vara att göra. Men det var ju
> bara att köpa nya reservdelar och så var de som
> nya igen.

Trist, jag hade fått för mig att slitdelarna var av halloumi.

Mina north wave med kolfibersula har varit med om mycket, inklusive flera timmars vandring på stenig stig i Sylarna. Inte det minsta orolig för att sulan skulle slitas ut före överdelen på skon..

Bilagor

• 20140804_112301.jpg
    20140804_112301.jpg
    100.5 KB · Besök: 63
Tillbaka
Topp