MTB / skumt klickande ljud vid trampbelastning

Herr Thomas

Aktiv medlem
Har ett skumt ljud på en av mina cyklar, en c:a 20 är gammal 26" MTB.
När man trampar med belastning fås ett klickande ljud på vart annat eller vart tredje tramptag ungefär. Samtidigt känner man också att det klickar till lite i pedalerna. Trampar man utan belastning så märks inget.
Jag misstänkte först att det kunde vara bodyn i bakhjulet men efter att ha provat med ett annat bakhjul så kvarstår felet. Vevpartiet löper också mjukt och fint om man tar bort kedjan och roterar för hand. Jag har inte en susning om vad detta kan bero på, om det är kedjan, bakväxeln eller något annat som spökar.
Cykeln är gammal men väl underhållen, just nu sitter det 10-delat på den med en Shimano Zee bakväxel.

Om min tes är rätt så borde periodiciteten bli annorlunda med när du växlar fram, om du kan?
På mindre klinga, fler pedalvarv mellan "klicken" och större färre pedalvarv.
Du kanske kör singelklinga fram?

Testa om du kan dra åt vevlagret.
+1. Vevlager som kommit lite löst ger lätt de symptomen. Inte det enda det kan vara så klart (så enkelt är ju aldrig knak på cykel...) men börja där. Att man inte märker något när man handvevar löst säger inte så mycket om hur det beter sig när man läger vikt på det (vet av erfarenhet).

Om inget ovan hjälper har jag också felsökt två olika periodiska missljud som inte återkom varje pedalvarv.
Det ena försvann om man vinklade foten annorlunda så beror troligtvis på SPD.
Det andra, något mer långsökt i detta fall kanske, var att mitt högra ben då och då vidrörde överröret och orsakade ett ljud.

För mig har sånt ljud berott på deformerad kedja, kedja och drev som var slut så att det hoppade till lite då och då, böjd tand på drev, nåt med sadelstolpe/klämma och torkad smuts i springan in till ena pedal-lagret.

Kör du flats? Var själv igenom en mega-sökning av hela hojen tills jag upptäckte att en pin i pedalen satt intryckt/löst och åkte upp och ner...

Jag brukar få samma ljud varje gång jag tvättar cykeln. För mig är det sadelstolpen och fixat lätt genom att torka av och ge lite nytt fett.

Hej!
Missljud kan verkligen driva en till vansinne. Som tidigare sagt kolla pedaler och skor. Rengöring och smörja. Kolla styrlagret också! För mig var det just styrlagret senast trots att jag var helt säker på att ljudet kom från vevpartiet. :)

När jag hörde klick med samma periodicitet så gick jag på kedjan, bytte ut mitt teflon som jag smorde med till någon annan vätska och helt plötsligt går cykeln som ny. Gå igenom kedjan.

Vart tramp eller vartannat tramp kan fortfarande vara pedalerna, som är komponenten som går sönder snabbast på mina pendlingscyklar (innan jag har bytt till bättre pedaler). Kulorna i lagret går runt ett halvt varv när vevarmen gör en hel varv.

Vart tramp eller vartannat tramp kan fortfarande vara pedalerna, som är komponenten som går sönder snabbast på mina pendlingscyklar (innan jag har bytt till bättre pedaler). Kulorna i lagret går runt ett halvt varv när vevarmen gör en hel varv.
Då kanske jag ska börja med att skifta pedaler då detta är en enkel åtgärd.
Steg två blir att plocka av kedjan och kolla över den.

Tillbaka
Topp