MTB SM 2016??? Nån som har koll?

jockepocke

Aktiv medlem
Att EM går i Jönköping 2016 har ju knappast undgått någon tror jag.
LVG SM hamna i Västerås som jag förstått det men MTB SM har jag inte lyckats hitta nån info kring.... Mer än att det ännu inte verkar vara bokat vart det kommer gå av stapeln 2016.... Nån som vet eller har hört nåt annat?

Är det nån som har en aning om vad klassen; "XCO Master Euro Challenge" är för nåt? Öppen klass för alla? Frågan är levererad till ansvariga men inte hört något. Tacksam för svar /
F

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske skall ändra rubriken så det står att det
> är XCO vi pratar om?

gör vi? :)
kan ju prata lite om xcm isf , finns det något klart där ?

Kung Stalle skrev:
> MTB-SM gick ju i Vallåsen förra året men jag
> är tveksam till att det kommer gå där i år
> igen.
>
>
>
> Stalle

2014 var väl Jönköping och 2015 Isaberg.

aaah, det är så härligt att mtb = xc, ungefär som att kalla fopolls-vm för vm i bollsport.

SM i Downhill gick i Vallåsen 2014.

marran skrev:
> aaah, det är så härligt att mtb = xc, ungefär
> som att kalla fopolls-vm för vm i bollsport.
>
> SM i Downhill gick i Vallåsen 2014.

Sorry, är väl lite smalspårig ;-). Fast i det här fallet blev väl DH=MTB.

Kung Stalle skrev:
> MTB-SM gick ju i Vallåsen förra året men jag
> är tveksam till att det kommer gå där i år
> igen.
>
>
>
> Stalle

Har det inte varit i år än ?
Gick väl i Åre i år...? :)
Nä kanske nm...

marran skrev:
> aaah, det är så härligt att mtb = xc, ungefär
> som att kalla fopolls-vm för vm i bollsport.
>
> SM i Downhill gick i Vallåsen 2014.

Jättekränkt.

soderblom sa:
Blir inte så långt från fjolårets tävling. MTB-SM till Värnamo enligt lokaltidningen.

http://www.vn.se/article/sm-till-varnamo/

Stämmer bra det, började göra iordning leder förra året o inför klubbmästerskapet(som va riktigt lyckat) gjorde man en ny bana på nån kilometer med lite broar på vissa ställen, drop, en kort pumptrack del o en liten stenkista.

Det är eldsjälen Keith som håller i projektet, samma kille som stod för SM banan(och övriga slingor mm) i Isaberg så tvivlar inte på att detta SM också blir bra.

Senast ändrad:
Är på väg ner till Småland för ränneslätt imorgon.

Funderar på att svänga via Värnamo och testa sm banan.

Någon som har koll ? Fattar jag hur banan går om jag kör dit.

Yes det blir MTB-SM i Värnamo även 2017. Banans bortre del (bortanför skidbacken) kommer försvinna och ersättas av en helt nybyggd slinga som börjar direkt efter "Jonas drop" och klättrar till högsta punkten. Sen blir det gött utför :-)

Som jönköpingsbo är jag såklart gölad över att MTB SM hamnar i SMåland igen. Men jag är bekymrad över att intresset att arrangera MTB SM är så otroligt lågt. Det här borde det vara kö för att få arrangera. Ett MTB SM bofde vara klart 2-3 år framåt.

Hoppas att MTB SM 2017 blir riktigt bra. Viktigt att arrangören kommer ihåg att banan bara är en liten del av eventet. Det är mycket annat som måste klicka för att det ska bli en bra upplevelese. 2016 var inget bra år om man jämför med 2014-2015.

MTBiker sa:
Som jönköpingsbo är jag såklart gölad över att MTB SM hamnar i SMåland igen. Men jag är bekymrad över att intresset att arrangera MTB SM är så otroligt lågt. Det här borde det vara kö för att få arrangera. Ett MTB SM bofde vara klart 2-3 år framåt.

Hoppas att MTB SM 2017 blir riktigt bra. Viktigt att arrangören kommer ihåg att banan bara är en liten del av eventet. Det är mycket annat som måste klicka för att det ska bli en bra upplevelese. 2016 var inget bra år om man jämför med 2014-2015.

Nu blir jag lite nyfiken på vad det var som Inte var bra förra året? Vet att det var strul med tidtagningen på xce:n men vad var det mer? Är inte på något sätt engagerad i spektaklet men har egentligen bara hört gott om arrangemanget överlag. Både från åkare och publik.

TheCube sa:
MTBiker sa:

Nu blir jag lite nyfiken på vad det var som Inte var bra förra året? Vet att det var strul med tidtagningen på xce:n men vad var det mer? Är inte på något sätt engagerad i spektaklet men har egentligen bara hört gott om arrangemanget överlag. Både från åkare och publik.

Som ledare och åskådare så upplevde jag det som ett stökigt arrangemang. Dvs det flöt inte på som det ska göra på ett mästerskap.
Det fanns inte högtalare så att speakern hördes på stadion, tidtagningen på XCE var katastrof men det fanns en förklaring till det.
Hur nybörjarklassen hanterades, dvs MTB sportens framtid var riktigt dåligt. Här går det på enkla sätt göra det mycket bättre. För barnen är detta STORT.

Men oavsett så är dte grymt av Keith ovh värnamo att återigen ta på sig ett mästerskap. Pinsamt att inga andra klubbar ansäkte om SM. Det borde vara en fjöder i hatten och bra inkomstkälla för klubbarna att arrangera ett SM.

Jag börjar bli sugen på ett SM till i Jönköping. Men 2017 vilar vi efter ett hårt år med EM i stan.

Saker som inte fungerade vid SM

Camping som inte var i anslutning till arenan var väl ingen höjdare för oss med familjer eller som vill ha smidighet. Ett jäkla åkande fram och tillbaka och väldigt långa dagar vid banan där det just inte fanns så mycket mer än mat som var slut mest hela tiden eller mestadels skräpmat. (Hur tänkte man här under ett idrottsevent?) Chips, cola och burgare bygger framgång?

Arrangemanget förstår jag att det blev stökigt, vad jag har förstått ville Keith ha det på ett sätt men sedan kom förbundet in och stökade om som man alltid gör och ändrade det. Men tyvärr var väl även planerna som Keith hade begränsade av att området enbart är en tävlingsbana och inget ställe man kan vara hela dagar på. Ge oss lite omklädningsrum, camping i närhet, mer mat.

Men sedan ska man väl lägga till att det är väldigt svårt att vara arrangör av tävlingar i Sverige (Helst ifall man är utanför den inbördes beundranklubb som finns) vilket gör att många drar sig.

Vi har väl fortfarande ingen grengrupp eller förbundskapten för MTB?

Senast ändrad:
KJS sa:
Saker som inte fungerade vid SM

Camping som inte var i anslutning till arenan var väl ingen höjdare för oss med familjer eller som vill ha smidighet. Ett jäkla åkande fram och tillbaka och väldigt långa dagar vid banan där det just inte fanns så mycket mer än mat som var slut mest hela tiden eller mestadels skräpmat. (Hur tänkte man här under ett idrottsevent?) Chips, cola och burgare bygger framgång?

Arrangemanget förstår jag att det blev stökigt, vad jag har förstått ville Keith ha det på ett sätt men sedan kom förbundet in och stökade om som man alltid gör och ändrade det. Men tyvärr var väl även planerna som Keith hade begränsade av att området enbart är en tävlingsbana och inget ställe man kan vara hela dagar på. Ge oss lite omklädningsrum, camping i närhet, mer mat.

Men sedan ska man väl lägga till att det är väldigt svårt att vara arrangör av tävlingar i Sverige (Helst ifall man är utanför den inbördes beundranklubb som finns) vilket gör att många drar sig.

Vi har väl fortfarande ingen grengrupp eller förbundskapten för MTB?

Vad menar du med att förbundet kom och stökade till sig? Om man följer tävlingsreglementet så kan förbundet endast ha åsikter sedan. Kommisariens roll är att säkra så man följer reglementet. Så svårt att arrangera en tävling vet jag inte om jag håller med om.

Men man måste ha i åtanke att en tävling är betydligt mer än en bra bana.

Sen är jag nyfiken på den inbördes beundrarklubb som du hänvisar till. den har jag missat.

Men en eloge till keith o Co som verkligen vill arrangera tävlingar.

Var åskådare med familjen, riktigt bra men som ngn sa tidigare var maten ingen höjdare.

Nybörjarloppet tyckte min 5-åring var klockrent!

Tillbaka
Topp