MTB spår Danderyd Täby Sollentuna?

Hedda

Ny medlem
Finns det npgra bra mtb spår i Danderyd, Sollentuna, Täby?
Ny på mtb sidan och letar bra spår.

Kan/får man köra roslagsleden?
Någon som vet var mtb-crossbanan finns som ska ligga i Rinkebyskogen?

Hört att Altorpsspåret har en 4.4 km mtb led, men även hört att Rinkebyskogen är ännu bättre.
Vore kul om någon kunde dela med sig av sina kunskaper.

Mvh
H

Hedda skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det npgra bra mtb spår i Danderyd,
> Sollentuna, Täby?
> Ny på mtb sidan och letar bra spår.
>
> Kan/får man köra roslagsleden?
> Någon som vet var mtb-crossbanan finns som ska
> ligga i Rinkebyskogen?

Från gamla turtips, med Stalles fina karta:

http://happymtb.org/forum/turtips/reviews.php?s=63&cat=&hide=0

Ang. mtb-crossbanan, kan det vara denna du menar:
rinkebyskogen.jpg

Altorpslingan är helt ok. Teknisk stig nästan hela vägen och en del passager som kräver lite koncentration. Man får ta det lugnt den sträckan som delas med löparna men annar brukar man annars är det bara att köra på hela vägen runt.

Rinkebyskogen är full av stigar och med lite kännedom och fantasi kan man få ihop något riktig roligt. Sen är det ju bara att fortsätta förbi Enebyberg och vidare till Täby. Roslagsleden är väl ok men det är bättre att utgå från den och hitta stigar runt om.
Andra delar av sollentuna är ju Törnskogen och hela östra sidan norrvikssjön bitvis ganska kuperat och många roliga stigar. Så har du Järvafältet också många roliga stigar som går att få ihop utan allt förmycket grusväg.

MarcusS skrev:
> Altorpslingan är helt ok. Teknisk stig nästan
> hela vägen och en del passager som kräver lite
> koncentration. Man får ta det lugnt den sträckan
> som delas med löparna men annar brukar man annars
> är det bara att köra på hela vägen runt.

+1, en favorit:

http://www.endomondo.com/workouts/iIYGV01t-0c

Blev en premiär stig/elljusspår/grusvägsrunda med Boarmannnnen ikväll, tjejen fick ta mtb´en. Runt Rönningesjön, lugnt tempo á 32 min. Elljusspåret mellan grusvägen och mot Skavlöten bjuder på några riktigt fina backar/svackor/hoppmöjligheter! Ni som kan det där med mtb kan nog fladdra bra till väders på denna sträcka =0)

Grümt kul med CX iaf, tekniskt och bra skjuts/rull i bitarna.

Ca 6.5km (nej vi cykla inte i vattnet)

Skrmavbild2012-06-19kl.21.39.14.png

Schreddan skrev:
>
> Ang. mtb-crossbanan, kan det vara denna du
> menar:
>

Hm, har för mig att den där banan egentligen är en bana för radiostyrda bilar... :-)

T.R.S. skrev:

> Elljusspåret mellan grusvägen och mot Skavlöten
> bjuder på några riktigt fina
> backar/svackor/hoppmöjligheter! Ni som kan det
> där med mtb kan nog fladdra bra till väders på
> denna sträcka =0)

FYI:
I Täby kommun finns lokala regler som säger att man inte får cykla på motionsspår.

/E

Crossbanan är inte gjord för radiostyrda bilar utan tillhörde en gång i tiden Daneryds crossklubb om jag inet minns helt fel.

Dock är det en väldigt liten bana för cross och idag körs där nog mest mopeder. Helt ok att hojja något varv på när det är torrt.

Altorp skall vara bra men nu var det länge sedan. Pratar vi Danderyd måste man nog nämna Fiskartorpet som ligger rätt nära.

Roslagsleden men fram för allt kanske kring roslagsleden finns mycket bra och även en del abvv kumun nyuppmärkta vandringsleder som är riktigt grymma.

Grön/vita skogslingan i enebyberg är även den jävligt bra.

Sen har ajg en bana kring väsjöbacken och även där kring finns rätt mcyekt bra stig.

Någon lokal konsthantverkare byggde förra året en sk. "North Shore" MTB bana i skogen precis öster om "tippen" vid gamla Östra Vallabrinkskolan (ungefär här: Lat N 59° 27′ 38″ Lon E 18° 3′ 16″). Har varit där med mina söner 10 & 8 år men den är alldeles för svår/läskig för dom.

Vad står egentligen "North Shore" för i detta sammanhang?

Selast skrev:
> Någon lokal konsthantverkare byggde förra året
> en sk. "North Shore" MTB bana i skogen precis
> öster om "tippen" vid gamla Östra
> Vallabrinkskolan (ungefär här: Lat N 59° 27′
> 38″ Lon E 18° 3′ 16″). Har varit där med
> mina söner 10 & 8 år men den är alldeles för
> svår/läskig för dom.
>
> Vad står egentligen "North Shore" för i detta
> sammanhang?

Det var Lagombra som fick kommunalt stöd för att snickra ihop en bana för kommunens ungdomar. Jag har plåtat lite där och jag vet några som varit där och kört, men jag vet inte hur välanvänd den är.

Selast skrev:
> Vad står egentligen "North Shore" för i detta
> sammanhang?

Den typen av banor härstammar från området North Shore i British Colombia, Kanada. Mycket av de extremare formerna av friåkning med MTB har sitt ursprung där. Banorna (ofta långt mkt galnare än den i täby) blev ett sätt att använda naturen för att bygga allt mer extrema och tekniska banor.

H. skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad står egentligen "North Shore" för i detta
> > sammanhang?
>
> Den typen av banor härstammar från området
> North Shore i British Colombia, Kanada. Mycket av
> de extremare formerna av friåkning med MTB har
> sitt ursprung där. Banorna (ofta långt mkt
> galnare än den i täby) blev ett sätt att
> använda naturen för att bygga allt mer extrema
> och tekniska banor.
>
>
> =related

Aha! Tack för infon

Sen kan man ju kanske fråga sig varför man bygger en sådan avancerad bana i en kommun som för övrigt har förbjudit all form av cykling i alla motionsspår och liknande stigar. Känns lite som om man vill avskräcka de små från MTB sproten.

Senast ändrad:
Ecke skrev:
> T.R.S. skrev:
> -----
>
> > Elljusspåret mellan grusvägen och mot
> Skavlöten
> > bjuder på några riktigt fina
> > backar/svackor/hoppmöjligheter! Ni som kan det
> > där med mtb kan nog fladdra bra till väders
> på
> > denna sträcka =0)
>
> FYI:
> I Täby kommun finns lokala regler som säger att
> man inte får cykla på motionsspår.
>
> /E

Finns säkert i många kommuner men känns inte som något bekymmer, vad ska hända? Vaktmästaren kommer och hytter med näven ;0) Sköter man det snyggt går det nog bra, trampat en del motionsspår och ingen har ens höjt på ögonbrynen.

T.R.S. skrev:
>
> Finns säkert i många kommuner men känns inte
> som något bekymmer, vad ska hända? Vaktmästaren
> kommer och hytter med näven ;0) Sköter man det
> snyggt går det nog bra, trampat en del
> motionsspår och ingen har ens höjt på
> ögonbrynen.

Som boende i Täby och MTB cyklist kan jag meddela att det finns gott om amatörpoliser som gärna gör allt dom kan för att det inte ska gå att "sköta det snyggt"... Tänk gå flera i bredd, låta hunden gå kopplad på höger sida av spåret medan du själv går på vänster osv osv. Tyvärr är det mer ofta än sällan man träffar på dessa spår-"führers" när man är ute och kör i Täby

Ser det fortfarande inte som något problem =0) Var ute senast igår som sagt, inget konstigt att folk går/springer i bredd och hundar är hundar = oftast inte ägaren som bestämmer vilken sida dom går på.

Man får samsas så gott det går, elljusspåret med alla roliga och potentiella hopp tycker jag det är sällan man stöter på någon alls.. oavsett tid på dygnet.

Var och cyklade crossbanan i Rinkebyskogen/Danderyd (den ligger ca 500 meter in på stigen som börjar vid cykelleden Danderyd Täby precis vid nätet vid Enebybergs drivingrange). Kul, men som sagt en kort bana och hoppen lite "slitna".Såg att någon refererade till Danderyds Crossklubb. Någon som vet om den finns kvar?

Tycker att vi borde fixa till banan i ett bättre skick. Någon som vill vara med och hjälpa till?
Såg att någon hade röjt skog precis innan man kommer till banan = möjlighet för utbyggnad.

Jag har frågat kommunen vem som ansvarar för banan och om man får förbättra/bygga ut den. Väntar på svar.

En intressant detalj är ju att Svenska Kraftnät håller på och schaktar mängder med jord för utbyggnaden av en kraftstation ca 500 meter från banan/precis bredvis drivingrangen. Här finns kanske en möjlighet att få hjälp med utbyggnaden/förbättringen i form av fyllnadsmassa för hopp och bana samt schaktning. Det borde ju ligga i kommunens intresse att se till att den inte förfaller och kanske kan Svenska Kraftnät få lite PR samtidigt också.

T.R.S. skrev:
> Ser det fortfarande inte som något problem =0)
> Var ute senast igår som sagt, inget konstigt att
> folk går/springer i bredd och hundar är hundar =
> oftast inte ägaren som bestämmer vilken sida dom
> går på.
>
> Man får samsas så gott det går, elljusspåret
> med alla roliga och potentiella hopp tycker jag
> det är sällan man stöter på någon alls..
> oavsett tid på dygnet.

Diskussion kring ämnet på Funbeat:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1129565

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
>
> Diskussion kring ämnet på Funbeat:
>
> http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadI
> D=1129565

Hehe ja o det var ju sakfel från första inlägget så även om det var en ganska humoristisk diskussion så var väl kvaliten lika dålig som första bästa insändarsida i någon dagstidning.

T.R.S. skrev:
> Uppenbarligen var man inte intresserad av det
> skrev:
> -----
> >
> > Diskussion kring ämnet på Funbeat:
> >
> >
> http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadI
>
> > D=1129565
>
>
> Hehe ja o det var ju sakfel från första
> inlägget så även om det var en ganska
> humoristisk diskussion så var väl kvaliten lika
> dålig som första bästa insändarsida i någon
> dagstidning.

Håller inte med. Olika åsikter kommer fram, och de som cyklar mest i skogarna där, MTB Täby, respekterar de regler som kommunen har angående cykling i motionsspår.

Men att ladda på för fullt i motionsspåren och hoppa, som du föreslår, det är verkligen inte ok med tanke på vad som skulle kunna hända om du möter gående eller motionärer. Jag vill själv inte möta cyklister i full fart i elljusspåret när jag löptränar (särskilt inte vid backintervaller), det är alldeles för trångt och med skymda krön och kurvor för att det skulle kunna funka.

Senast ändrad:
Självklart är det bra med sunt förnuft, ska det hoppas etc. så är det naturligtvis viktigt med uppsyn så att inga olyckor sker. Men likaväl som det är kul att titta på duktiga i urban miljö, du vet de som cyklar utför trappor, räcken, statyer, fontäner,
stora blomkrukor, broräcken, refuger, skiljeblock osv så kan jag nog tycka att ett välkuperat elljusspår kan lämpa sig för lite cykling =0)

tomashu skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> >
> > Ang. mtb-crossbanan, kan det vara denna du
> > menar:
> >
>
> Hm, har för mig att den där banan egentligen är
> en bana för radiostyrda bilar... :-)

Nja, det är en fristad för allehanda suspekta aktiviteter.

Stalle

Selast skrev:

> Sen kan man ju kanske fråga sig varför man
> bygger en sådan avancerad bana i en kommun som
> för övrigt har förbjudit all form av cykling i
> alla motionsspår och liknande stigar.

Nja, så är det inte riktigt. Täby Kommun förbjuder cykling på anlagda motionsspår/leder.

Så uppmärkta stigar är alltså ok att cykla på.

> 21 §
> Cykling är tillåten på Roslagsleden
> (vandringsled). Ridning och cykling, t
> ex med mountainbike, får inte ske i anlagda
> motionsspår (se bilaga).

Stalle

Var det gäller Danderyd så står det:
Elljusspåret är anpassat för funktionshindrade (t.ex rullstolsbundna), samt äldre människor och för barnvagnar m.m., men det är förbjudet för mopeder och cyklar m.m.

Men det sitter skyltar lite här och var även på milspåret. Lite otydligt...
Hittar ingen info om det på Danderyd Kommuns hemsida.

Stalle

Lite paradoxalt men jag har aldrig träffat på någon varken i Täby lr Danderyd som har haft synpunkter på mig som cyklist. I Sollentuna där det faktiskt är tillåtet enl kommunen har jag vid några tillfällen träffat på självutnamda skogsvaktare. Tror att man kan klara sig ganska bra om man saktar ner lite och säger något trevligt när man möter någon. Hänsyn är nog hemligheten..

Cyklade grön/vit slinga i Rinkebyskogen idag. Grymt tufft för mig som är rookie, men ett fantastiskt bra tränsingspass. En hel del bärning av cykeln i alltöf tuffa uppför/och nedfösrsbackar. Känns som om det inte kan bli värre nu i alla fall. Extra tillbehör var att det regnade och allt var rätt halt. Beteckningen tekniskt avancerad/tortyr känns rätt relevant.

Ville du skrev att vit/gröna banan i Enebyberg var bra. Är detta den du mentar eller finns det en annan i Enebyberg? Den jag körde startade vid enebybergs idrottsplats.

Lite sen kanske, men den nya säsongen sätter ju igång nu!

I dagsläget, maj 2013, så rekomenderar jag inte det grönvita spåret i Rinkebyskogen. Det byggs en ny kabelgata i Danderyd, vilket innebär att många träd med märkning har skövlats, samt att det är avspärrningar etc överallt.

Runt Mörtsjön och Fjäturen finns två leder som är tydligt uppmärkta och ganska tekniska (svårkört med en helstel SS). Övriga motionärer lyser ofta med sin frånvaro här.

Läs mer om dem här: http://www.taby.se/sv/Idrott-o-frit...n/Motionsspar/Hagby-Mortsjons-vandringsleder/

Missa inte heller kartan över området!

Tyvärr kommer eländet från Rinkebyskogem fortsätta förbi rösjön och vidare till fjäturen. Tar man stigen som går öster om fjäturen från grillplatsen så har dom röjt ganska ordentligt efter typ en km.

Tillbaka
Topp