MTB-spår i Altorp, Danderyd

precious

Ny medlem
Var ute och hojade för någon vecka sedan i Altorpskogen och hittade (efter lite tjuvkörning på motionsspåret) till min stora förvåning ett spår märkt med mtb-skyltar där :)

körde på det tills det plötsligt tog slut (bort mot lahäll var det)... och just den sträckan var tyvärr inte så jättelång.

Är det någon som känner till spåret, var det egentligen börjar och hur det går?

/katja

Precis samma sak slog mig när jag tog lite omvägar på väg hem genom skogarna i Lahäll. Jag körde runt och letade efter en fortsättning utan att lyckas. Kollade in på komunens hemsida och fann följande information:

Altorpsskogen
Elljusspåret är tänt vid mörker 05.00-23.00

* Gult spår 6,7 km välpreparerat
* Gult spår 4,6 km välpreparerat
* Blått spår 4,4 km svårt spår (cykling tillåtet)
* Elljusspår 2,4 km välpreparerat

Det borde finnas någon form av spårkarta vid Altorp. Ska åka förbi och spana någon dag.

http://www.danderyd.se/DanderydTemplates/Page____301.aspx

/Erik

Skriv gärna vad du hittade, skulle vara perfekt att ha en liten runda att köra där som variation!

Jag skriver om jag hinner dit före dig. :o)

/ekis

Äsch va typiskt!
Jag bodde i Danderyd i tre år men kunde aldrig drömma om att det fanns MTB-spår på Djursholmssidan...

Oskar: Det var det jag oxå tyckte! Tog ofta hundpromenader längs elljusspåret där för några år sedan, men då fanns det minsann inget MTB-spår... som sagt, blev väldigt förvånad när jag såg skyltarna på träden!

Ecke & ekis: Låter jättebra, skriv gärna här så fort ni hittat något mer :)

/katja

Det svåra på 4,4km har jag kört typ hundra varv. Det är riktigt roligt! På den tiden var det inte MTB-märkt utan märkt som terrängspår.

Tyvärr går ju Blåa spåret vissa delar på de andra spåren så då och då var det sura Djursholmare som svor åt en även fast man körde på ett "kombinerat" spår.

Sen om man kör med pannlampa så kan man förlänga Blåa och använda bortre delen av milspåret på mörka kvällar eftersom det inte är några andra i spåret då.

Det var några år sen jag var där nu men vi kanske får ta en comebackrunda där nån dag.

Stalle

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------

> Tyvärr går ju Blåa spåret vissa delar på de
> andra spåren så då och då var det sura
> Djursholmare som svor åt en även fast man körde
> på ett "kombinerat" spår.

Kan tänka mig det. Djursholmarna har en förmåga att ständigt vilja hävda sig mot saker som är okänt/nytt för dem. Undra hur många hundra meter man får cykla innan man får ett: "Ursäkta min unge man, detta är faktiskt ingen cykelväg. Så där beter man sig inte här i Djursholm", eller nåt i den stilen. I nästa sekund får man en Gucci-väska i bakhuvudet.
Eller riskera att få in en Bichon Frisé i drivlinan, skitjobbigt ludd att pilla bort sen.
Närå, jag har inga fördomar :-)

Skämt å sido, grymt att det dyker upp MTB spår lite här och där. Folk börjar lära sig att det antagligen är den roligaste träningsformen som finns.

Även för mig var det ett bra tag sen jag körde rundan i Altorp, hade dock inga större problem att hitta varvet runt. Aldrig råkat ut för några sura miner där.

Dock tyckte jag det fanns roligare stigar ut mot Enebyberg till.

PatrikB skrev:
-------------------------------------------------------
> Även för mig var det ett bra tag sen jag körde
> rundan i Altorp, hade dock inga större problem
> att hitta varvet runt. Aldrig råkat ut för
> några sura miner där.

Jo det har du (vi måste ju hålla på fördommarna om dom rika) ;-)

> Dock tyckte jag det fanns roligare stigar ut mot
> Enebyberg till.

Ja det gör det, Rinkebyskogen är min favoritskog efter Hellas. Rinkebyskogen är ju lite större och man kan lätt knyta ihop den med Mörtsjöområdet och annat. Men Altorp är inte dålig, det kan man inte påstå.

Stalle

Pendlade förbi Altorp på vägen hem idag, det finns en bra spårkarta vid Altorps stn. Den såg fin ut och studerar man den ett tag kommer man nog hitta runt fint.

/E

Tillbaka
Topp