MTB spår i Borlänge?

• Trådstartare Trådstartare Johan Kax
  • Start datum Start datum
J

Johan Kax

Guest
MTB spår i Borlänge?
Tjenare!
Undrar om det fins nå sjyssta mtb spår runt Borlänge?
Och i sådana fall vart?

Mvh/ Johan

MTB spår i Borlänge?
Det undrar jag också! Jag flyttar hem till Gagnef under sommaren, om en vecka. Vore kul om man kände till några fina ställen... Jag vet att det ska finnas leder där i trakterna, men just Borlänge vet jag inget om.

Släng in ett inlägg om du hittar något.

/ joakim

MTB spår i Borlänge?
Ett tips, köp Gröna Kartan över området, där ser man rätt mycket stigar och spår. Sen är det bara att cykla ut och leta. :-)

/Leo

MTB spår i Borlänge?
Närmaste bokhandel ska väl ha de hemma. Annars kan du beställa från Lantmäteriet direkt. Spana in, välj "Terrängkartan/Gröna Kartan" i rullisten till vänster: <http://butiken.lantmateriet.se/butiken/ramset.asp?rest=http://butiken.lantmateriet.se/butiken/frame_start.htm>

/Leo

MTB spår i Borlänge?
Tjo!

Tittar man på Gröna Kartan verkar följande områden intressanta:

Tjärnaberget; Går en massa spår väster om Tjärna Ängar, Paradiset och Jakobsgårdarna. Man kommer åtminstone en mil rakt västerut och det verkar finnas flera spår...

Mellan Sörbo och Solvarbo (en bit söder om Torsång) finns det också massor med stigar, men inte så långa.

Öster om Ornäs, massor med stigar.

Från Sifferbo verkar det som man kan trampa stig hela vägen till Insjön.

Gagnef så;

Från Västerfors går åtminstone en stig sydväst ned till Mockfjärd.

Från Dicksveden och österut går massor med stig, går att köra söderut mot Sifferbo eller norrut mot Insjön.

Där har ni lite att provtrampa!

Tänk på att det går att kika på Gröna Kartan OnLine hos http://www.lm.se/ klicka på "Kartsök och ortnamn".

Edit: Sörbo, inte Sörby

Senast redigerad av en moderator:
MTB spår i Borlänge?
Tack the_TnT
Du lyckades nästa räkna upp alla ställen. Men jag har ett till nämligen Sörbo. Vid Stora Tunas gamla klubbstuga finns en himla massa stigar och skogsvägar. Det är ett gamalt motionsområde som numer inte knapt används. Det ligger mellan Hovgåreden och Moraby.

MTB spår i Borlänge?
Jag skrev visst fel :)

Jag skrev "Mellan Sörby och Solvarbo" men det skulle vara "Mellan Sörbo och Solvarbo"

Så då prickade jag helt rätt genom att bara titta på Gröna Kartan alltså...

Någon dag ska jag nog bege mig på exkursion åt Borlängehållet till.

MTB spår i Borlänge?
Det finns flera bra områden som håller en schysst nivå. Havtrollet i Norr-Amsberg är riktigt bra (följ den vita markeringen - banan finns som turförslag på den här sidan). Moraby i Gustavs är också väldigt bra (som ett Rörbäcksnäs i miniatyr). Gula MTB-spåret kring grustaget i Tjärnaängar är också fint. Bergebos spår och stigar är också värda ett besök. Naturligtvis så finns det mycket mer - den som söker hen finner!

MTB spår i Borlänge?
Vad skall man sikta på om man vill ha lite lagom distans och fin stig? Har kanske inte möjlighet att prova flera, det är roadtrip till helgen, där jag har 3-4 timmar över för cykling. :)

Tillbaka
Topp