MTB stigar/slingor på Gotland??

kaleng

Ny medlem
Ska till Gotland över långhelgen och tänker ta med mig hojjen.
Hittar rätt bra på ön eftersom jag både har gjort lumpen där och har sommarhus i Ljugarn.

Men jag har aldrig cyklat i skogarna.
Anar att Tofta skjutfält är kanon men finns det nå markerade slingor??
Gillar ju framf. teknisk cykling.

Någon som har nåt tips??
Skulle va grumme!

/Kalle

kaleng skrev:
-------------------------------------------------------
> Anar att Tofta skjutfält är kanon

Humor på Hegerfors-nivå... ;-)

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> kaleng skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Anar att Tofta skjutfält är kanon
>
> Humor på Hegerfors-nivå... ;-)

Ha ha toppenskoj asså!
/Johan gjorde lumpen på gotland för tusen år sen.

Hej

Jag mailade till dig för en stund sedan. Tofta skjutfält är som sagt kanon (he-he) men du kan väl maila eller slå en signal (tel nr har du i mailet) i veckan innan du åker över så tar vi en sväng!

/Georg

Jag är ju till hälften gotlänning (på mödernet) och har spenderat mycket tid på ön. Gjorde värnplikten i Fårösund för sisådär en tio år sedan. Cyklade mycket landsväg på sudret. Trevliga omgivningar men trist med allt oljegrus... Blev väl en del tripper ned till storsudret också. Tyvärr så MTB:ade man ju inte när man var nere senast så man utforskade ju inte stigarna så mycket.

Som jag förstår kommer du att hålla till i trakterna runt Ljugarn. Min "hemmplan" var Ronehamn (Halor) ligger ca 2 mil söder om Ljugarn (du har säkert koll).

Jag har inte koll exakt men skulle kunna tänka mig att följande områden kan vara intressanta:

* När, Närshamn och området runt omring, udden är fågelskyddsområde kan vara bra att kolla vilka regler som gäller...

* Jag kan tänka mig att "turistfälleområdet" från Vamlingbo och söderut mot Hoburg kan vara ok. Om inte annat så en mycket vacker cykelled som löper där.

*Området runt Torsburgen är ju vackert och vilt undrar dock om det inte är skyddat?

*längre norrut så skulle jag vilja titta på Bungenäs (gammalt militärområde borde vara fritt nu sedan KA3 lagts ned)

*Strå och Hau är ju rätt vackra områden med gamla vattenfyllda kalkbrott, kankse lite coola drops och sedan bada i det medelhavsblå (iskalla) vattnet.

*Kustvägen längs östra halvan av Kappelshamnsviken borde ju också vara schysst om inte annat så är det oerhört vackert med de höga klintarna.

* Det bara måste finnas en del schysst åkning på Fårö.

Tyvärr kan jag nog inte vara exaktare än sådär men jag är själv sugen på att kolla dessa ställen.

Det måste ju finnas en riktig gute som kan reda ut detta åt oss istället för att fastlänningar som en annan skall spekulera sönder ön ;)

Jag kommer vara på gotland några veckor i sommar och kommer säkerligen ha med mig allra minst crossen men kanske MTBn också. Kommer bo i Alva precis söder om Hemse.

Holmen där Närs fyr ligger var ett av mina favoritställen i somras, tillsammans med Grötlingbo. Inte för cykling iofs, mera för att ligga i solen och mysa. Gjorde aldrig några seriösa försök att hitta stig faktiskt.

Ooops, mitt förra inlägg var avsett för kaleng som mailade till mig förut...SKulle kanske ha skrivit ett personligt msg...men,men..

Men precis som Cerberos och mfl har skrivit så finns det otroligt fina stigar med varierande teknisk kvalitet att välja på den gotländska landsbygden.. Kanonsvårt att beskriva så här i ett foruminlägg.
Tyvärr så finns det inte några trails som är utmarkerade på något sätt - antingen måste man köra "cold-canvassing" eller köpa gröna kartan och utgå därifrån så att säga.
Ett alternativ till är ju att ta kontakt med cykelklubben som borde kunna hjälpa till. http://www.rck.now.nu (Ringmurens Cykelklubb)

Fårös västra udde är grymt fin! lagom gles tallskog, några får och när man kommer ut till havet så ligger stenarna/stranden i vågliknande former. eftersom vattnet dragit sig tillbaka...

Jag bor på Östergarn om somrarna. Det finns hur mycket vägar och stigar som helst längs med havet...;o)

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Har varit och hojat flertalet ggr. med en kompis som har sommarhus på Gotland, då har vi ofta kört längs med kusten från Visby, börjat på strandpromenaden vid lasarettet och följt strandkanten norrut. Otroligt trevliga stigar som man kan följa ett antal mil, se bara upp för törnbuskarna som kan vara rätt frekventa
på sina ställen, har fortfarande kvar en del ärr på armar och ben ;) Sedan blir det ju lite backträning när man skall upp på klintarna så det är ju inte fel.....

Man kan ta sig från Visby till Tofta skjutfält via "Hällarna" och Kneippbyn. Väl på Tofta skjutfält kan man "leka av sig" en stund på relativt teknisk terräng. Väl "färdiglekt" så att säga, kan man ta sig söderut på genom fältet mot Tofta strand relativt strandnära för en välförtjänt glass och/eller café latte

Alternativt istället för att ta sig söderut genom skjutfältet - kan man vika av mot nordöstra infarten till skjutfältet, alltså infarten mitt emot Suderbys Herrgård, intill V140, "Tofta vägen". Kör in mot Herrgården -förbi golfbanan på en grusväg som övergår till traktorväg. Följ bara denna väg som övergår till rid/ko stig så hamnar du så småningom i Stenkumla socken (hemma hos mig, kom in för en fika då :-)) Sedan kan man ta sig på skogs- och grusvägar samt stigar till Follingbo som ligger strax Öster om Visby.

Efter Follingbo är jag inte så säker vart man kan köra, men andra som varit här ute och kört, har redan visat ungefär var man kan åka MTB om man bara är sugen på att åka i lite annorlunda terräng. Oh-ja! Se upp för det som gotlänningarna kallar för "TYNNE". Tynne är en elak jämras taggbuske med ca 1,5 - 3 cm långa sylvassa taggar. En sådan i däcket och du är boksavligen "körd"... Se till ha med reservslang och mobiltfn!

/Georg

Tillbaka
Topp