MTB strax norr om Hudiksvall

bearthefear

Aktiv medlem
Jag ska upp med familjen till Hudiksvall över midsommar och tänkte förlusta mig med att cykla lite när alla andra dricker rosé eller är bakis.

Jag kommer att utgå från Silja strax norr om Hudiksvall. Kommer ha tillgång till bil, men kör hellre några km transport än tar bilen.

Jag skulle vilja ha tips om schyssta XC-rundor. Lite stök och bök är väl OK, men söker främst lättare stigar och traktorvägar. Körde förra midsommar med liknande koncept, men då blev det lite väl mycket grustransport.

Så är det någon som har tips på lite längre rundor med mer (men hyfsat enkel) skogsåkning? Jag har promenerat i Hornslandet, där var det fint. Kommer dock inte ihåg hur stigarna var. Och har för mig att det är något reservat, får man cykla där?

Då var det dags igen, nästa helg blir det upp till Hudik igen. Försöker igen, någon som har tips på turer norr om hudik?

Kollat Strava heatmap och hittat lite. Cyklade ut mot Bergön och Kimsundet förra året och hittade en fin stig hem därifrån, men tar gärna emot fler tips. Verkade finnas hur mycket som helst att cykla däromkring.

Ett år till har gått... Dags för några dagar i glada hudik igen! Börjar tappa hoppet på turtips, men skam den som ger sig ;) Börjar hitta lite fina stigar själv, men får gärna några tips!

Lägger in en heatmap för 2020 ska se om det funkar med en kopierad länk. Du kan cykla via steg bakom Långsjön till stamnäs och ut till bergön och runt risänge. Mer eller mindre stig hela vägen, kan vara lite lurig att hitta men jag har en kompis som brukar köra den rundan han bor i Via. Ska se om jag får ner en gpx. Jag cyklade mellan Silja och Bergsjövägen senast imorse över berget där finns det lite stig.

Hittade en annan som kört typ den rundan

Bilagor

Senast ändrad:
Stort tack! Där verkar det finnas lite att välja bland! Trailforks verkar tyvärr bara vara mindre snuttar, men har kört några av dom!

Ja det är ingen som riktigt tagit tag och lägga in på trailforks, utan det är mest segment från strava som finns. Det finns massor med fin stig men det är inte skyltat så det gäller ju att hitta, det mesta finns kring öster inne i Hudiksvall och på väster med utgångspunkt från motionsspåren, där kan du kolla på strava.

Jag har cyklat ute vid Hölick! Jag har inte cyklat MTB på några stigar där men jag har vandrat där och de stigarna skulle lätt funka för MTB. Jag har dock cyklat med min gravel där och det var väldigt fina grusvägar helt utan trafik.

Tillbaka
Topp