MTB-styren med mycket sweep?

AndreasVH

Aktiv medlem
Efter att inte ha mountainbajkat på ett tag (typ fem år) tyckte jag det var obekvämt som fan att köra med ett normalt, rakt styre. Är väl 6-8 grader sweep, gissar jag.

Det kan mycket väl bero på att jag pendlat mycket och tourat lite på en hoj bestyckad med en kopia på Jones Loop, men riktigt så långt vill jag kanske inte gå med en MTB.

Vad finns det för alternativ? Salsa Bend verkar inte gå att hitta längre. Jag har kollat SQ Lab, men de är rätt smala och sluttar dessutom lite neråt. Kanske är svinskönt, men har någon provat?

Fyll på med förslag om ni har.

Tack,
// Andreas

Kör med ett SQ lab 12 grader, smalt? mitt var väl 780mm innan jag kapade det till 760, tycker det är skönt men ingen enorm skillnad mot det 9 graders jag hade innan.

Kör också Syntace Vector 12, väldigt skönt men är nyfiken på 16 grader nu.
Fanns någon annan tillverkare med 16 styren utom SQ Labs men minns inte namnet nu.

Kör med ett SQ lab 12 grader, smalt? mitt var väl 780mm innan jag kapade det till 760, tycker det är skönt men ingen enorm skillnad mot det 9 graders jag hade innan.

Jag menade en annan variant som de har. Hade inte kollat tillräckligt noga på deras sortiment och bara sett de styren som hade (imo) för mycket rise, men 16 grader och din bredd är helt klart intressant!

säger inte att någon i denna tråden har detta problem, men ett litet bidrag till denna kollektiva kunskapsbank som kanske motverkar lite onödig konsumtion:

jag fick handledsproblem av mtb och började titta på styren med mer sweep. men sen hittade jag tipset att tänka mer på attackpositionen med böjda armbågar. då löste sig problemen direkt. för att attackpositionen ska bli bekväm kan en få göra lite andra justeringar av styrets höjd och sadelns position. det är inte nödvändigtvis ett varuinköp som löser allt.

Tack, men jag är feg och långsam (speciellt i skogen) och ordet ”attack” finns inte i min vokabulär. ☺ För mitt sätt att cykla tror jag nog lite mer sweep blir finfint.

säger inte att någon i denna tråden har detta problem, men ett litet bidrag till denna kollektiva kunskapsbank som kanske motverkar lite onödig konsumtion:

jag fick handledsproblem av mtb och började titta på styren med mer sweep. men sen hittade jag tipset att tänka mer på attackpositionen med böjda armbågar. då löste sig problemen direkt. för att attackpositionen ska bli bekväm kan en få göra lite andra justeringar av styrets höjd och sadelns position. det är inte nödvändigtvis ett varuinköp som löser allt.

Tillbaka
Topp