MTB-Teknik

Team Merida

Ny medlem
MTB-Teknik
Jag är nybörjare på MTB och har i år kört MSJ och FMT.
Jag har också följt vissa trådar på en del diskussionsforum.
det har framkommit för mig att det finns ett dolt förakt mot oss som inte är så briljanta när det blir lite tekniska partier på långloppen.
Jag kan tycka att det är OK att man har en åsikt i ett forum, men att skrika :"Kan du inte cykla eller" samtidigt som man tränger sig förbi vid någon av de tekniska partierna är att gå över gränsen.
Händer detta vid fler ärn ett tillfälle så är det tveksamt om man kommer till start någon mer gång.
Vad tycker ni?

PS Vill påpeka att jag inte är en bromskloss i den bemärkelsen att jag till varje pris inte släpper förbi någon i skogspartierna, utan väjer vänligt om någon bakifrån anmäler sin omkörning med "Kommer vänster/höger."

MTB-Teknik
Den personen som skriker så skall ha en stor fet smäll!
Alla är vi barn i början...

Lycka till med ditt fortsatta hojande!

kram
/anki

MTB-Teknik
Skit i gaphalsarna !
Hade dom spenderat sin energi på att cykla istället för att skrika så hade dom ju redan varit före i spåret.
Tappa inte sugen utan låt dom som tydligen är så jäkla snabba i skogen ta sig förbi bäst dom kan. Det finns alltid alterantiva vägar och dessutom är det liksom i alla andra sporter den som kör om som ska hitta dom !

Mvh / Lars

MTB-Teknik
Hejsvejs!

Jag tillhör också skaran som kör sämre i skogen än på vägen. Det tar ju lite tid att lära sig hur sjutton man beter sig på en cykel i skogen.

För min del undrar jag alltid hur dessa ”supercyklister” hamnat BAKOM mig (här snackar vi långt in på loppet), om jag nu är så vansinnigt kass? Inte sjutton stryker jag förbi så fort vi kommit ur skogen och gapar ”det här är ett grusvägslopp!” – vilket i de flesta fallen skulle vara mer överensstämmande än att hävda att det bara är teknisk terräng.

De allra flesta åkarna är faktiskt mycket snälla! De både förvarnar och tackar.
Klart du ska fortsätta!

MTB-Teknik
Fisken!

Kan du inte göra så, skulle vara hur kul som helst!

Självklart är alla inte övertekniska.

Den här trängseln som verkar vara på långloppen är en av de sakerna som gör att jag hellre kör långturer på egen hand med ett mindre sällskap. Kostar dessutom ingen startavgift! :-)

MTB-Teknik
Som sagt, mycket märkligt hur dessa utomordentligt duktiga cyklister kan hamna långt bak i fältet. Dom kanske envisas med att få punka? Eller oxå ligger dom och fis-kör och vilar upp sig på grusvägarna för att sen ladda för fullt i skogen?

Krama varandra på stigarna!

MTB-Teknik
Inget att bry sig om T Merida. Om dom ska vara så mycket bättre så borde dom även kunna hitta ställen att köra om på.... Är väl just det som kännetecknar en bra MTB:are. Att kunna smita förbi när tillfälle ges. Är väl åxå en brist av simultanförmåga dessa personer besitter.

MTB-Teknik
Det att vi alla är olika bra på olika saker tycker jag lite är tjusningen med MTB. Under Finnmarksturen åkte jag med massor av olika folk under loppet.
På landsvägsloppen så utkristalliseras det ganska snabbt vilka som är jämnbra och så håller man ihop med dem hela loppet (I och för sig inget negativ, man lär ju känna dem lite bättre). Men omväxling förnöjer. Men det där med att hjälpas åt med dragjobbet på lättare partier fungerar inte så bra på MTB-lopp.

MTB-Teknik
Team Merida wrote:

> Jag är nybörjare på MTB och har i år kört MSJ och FMT.

Välkommen till en beroendeframkallande hobby!

> det har framkommit för mig att det finns ett dolt förakt mot
> oss som inte är så briljanta när det blir lite tekniska partier
> på långloppen.

Visst kan det spillas en del galla över de som ställer upp i ett MTB-lopp som uppenbarligen inte cyklat bredvid en grusväg tidigare. Hade t.ex. en framför mig på min första FMT '00 vid Stensbobergen som flera gånger körde stop på riktigt enkla ställen så illa att han blockerade hela stigen. Dessutom låg han hela tiden och bytte mellan vänster och höger sida. Då var jag rädd att köra om trots att jag hojtade "kommer till höger".

Däremot ska man visa respekt mot sina medcyklister och inte betse sig som du har råkat ut för. Alla har vi haft problem med terrängen och det är inget att ondgöra sig över.

Själv är jag en av dem som cyklar om folk i de tekniska partierna och blir omkörd igen på grusvägarna.

Det handlar mycket om vad man tycker är roligt och vad man tränar blir man bra på.

Trots detta brukar jag ta det lite lugnt i skogen och inte köra om när det uppenbart blir tokstopp längre fram. Samtidigt håller jag gärna en lucka till framförvarande så att man får lite bromsmarginal och kan anpassa sig vid backar etc. utan att behöva stanna hela tiden.

Detta är tydligen väldigt provocerande för vissa då de bara *ska* förbi oavsett hur det ser ut framför och bredvid. Brukar flina lite lagom elakt när de kör ned i diken och annat.

Det jag stör mig mest på är folk som kör så tätt i skogen att alla måste stannna när den första får problem. Bättre då att hålla en lucka och låta det flyta smidigare. Ligga på rulle gör man på grusvägarna. Speciellt under Kjells Tur råkade jag ut för ett gäng som kompiskörde i skogen så tätt att de ideligen fick stanna hela bunten. Var lika tacksam var gång jag kom förbi dem för att bli omkörd igen på grusvägarna.

Samtidigt skäms jag lite då jag gjorde en mindre lämplig omkörning utför Stensboberget i årets FMT. Två cyklister framför med fin lucka i mitten. Inget läge att ropa vare sig höger eller vänster så jag körde bara. Cyklisten till höger fick stop och satte ned foten och lutade in mot mitten innan jag hann fram till dem, parerade något vänster. Då svänger cyklisten till vänster ut mot mitten. Körde min axel mot hans höft så det blev lite närkontakt. Ropade dock tillbaka och frågade om det gick bra, vilket det gjorde som tur var. Borde ha ropat "kommer i mitten".

Körde faktiskt om riktigt många i stöket på årets FMT, startade långt bak i ledet mot min vilja p.g.a. den underliga motionsfållan men kom in som cyklist 861 av 1400. Skulle tippa att minst 50% av de omkörda blev omkörda på stig.

/Tobbe

MTB-Teknik
Tobbe

Jag känner igen syndromet att åka ifatt och om folk i skogen varefter man blir ifrånåkt på grusvägen. Himla irriterande faktiskt! Kanske dags att göra nått åt och lägga upp ett träningsprogram för hösten/vintern/våren för att få upp cadens och ork?:-)
Långloppen består5 ju trots allt av 70% grusväg.

Kvisten

MTB-Teknik
Kombinera skogskörandet med lite racer!

Det har gett mig otroligt mycket på slutet av säsongen i år. JAG körde förbi gôrmånga i backarna på grusvägarna - och det vill inte säga lite det...

Det har bara varit till att tänka "Vad är väl det här mot 30 mil racer runt Vättern", bita ihop och ta i ;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp