MTB till barn / junior

PapaDoc

Medlem
MTB till barn / junior
Hej!

Jag vänder mig till expertisen här för råd då jag inte riktigt blir klok på alternativen jag fått och hur jag ska tänka.
Min son fyller 8 år och ska få en ny cykel. Han är 133 cm lång. God cykelvana, lärde sig cykla tidigt och har bra balans. Han har nyligen växt ur sin Scott Roxter 20".

Cykeln ska användas till att ta sig från punkt A till B men också lite terräng.

Jag har fått alternativ på följande:
- Scott Roxter och Scott Scale 400, båda i 24". Jag tycker dessa känns lite mindre och risken är att han växer ur dessa redan under året. Scott anger dessutom på sin hemsida att är du längre än 135 trkommenderas Scorr Scale 400 i 26".
- XC 260 från XXL. Blir den för stor? XXL själva anger den är lämplig från 150 cm i längd.
- Trek Marlin 4, 27,5" med XS ram. Blir den för tung och för stor?

Tacksam för input från en novis farsa!

MTB till barn / junior
Jag skulle säga xc260 från 140, inte 150. En del barn klarar det från 133 inte alla. Marlin xs är nog motsvarande men kanse högre

Min grab är nog 137-138 och cyklade 24 förra sommaren och förhoppningsvis 26 i vår

MTB till barn / junior
Hej!

Jag vänder mig till expertisen här för råd då jag inte riktigt blir klok på alternativen jag fått och hur jag ska tänka.
Min son fyller 8 år och ska få en ny cykel. Han är 133 cm lång. God cykelvana, lärde sig cykla tidigt och har bra balans. Han har nyligen växt ur sin Scott Roxter 20".

Cykeln ska användas till att ta sig från punkt A till B men också lite terräng.

Jag har fått alternativ på följande:
- Scott Roxter och Scott Scale 400, båda i 24". Jag tycker dessa känns lite mindre och risken är att han växer ur dessa redan under året. Scott anger dessutom på sin hemsida att är du längre än 135 trkommenderas Scorr Scale 400 i 26".
- XC 260 från XXL. Blir den för stor? XXL själva anger den är lämplig från 150 cm i längd.
- Trek Marlin 4, 27,5" med XS ram. Blir den för tung och för stor?

Tacksam för input från en novis farsa!
Hej,

XC240 lite från XXL kommer vara bra. Håll koll på ev. reor nu under våren.

Blir det sen mycket terrängcykling för er och det börjar gå undan, så rekommenderar jag köppa biffigare däck, sen kanske en framgaffel och ny bakväxelgrupp.

Min son lärde sig cykla på en sån.

Mvh
/Emil

MTB till barn / junior
Här byttes det från 24" till xc260 lite vid 8år och under 135. Det var inte för att hetsa, men "nya" xc260 är låg i fronten. Har satt en gammal 26" dämpgaffel på den nu, betydligt högre så. Xc260 kommer upplevas som mindre än andra 26" utan stel gaffel skulle jag säga.

MTB till barn / junior
Här byttes det från 24" till xc260 lite vid 8år och under 135. Det var inte för att hetsa, men "nya" xc260 är låg i fronten. Har satt en gammal 26" dämpgaffel på den nu, betydligt högre så. Xc260 kommer upplevas som mindre än andra 26" utan stel gaffel skulle jag säga.
vid vilket årtal menas ”nya xc260” om man har koll på andrahandsmarknaden?

MTB till barn / junior
Kom över en xc 240 lite i nyskick, grabben svinnöjd. Verkar vara en fin cykel. Han får köra den tills han växer ur den, så går den i arv till lillbrorsan. Men jag funderar på att byta däck till lite bredare. Vilka rekommenderas?

En annan fråga gällande däck, på hans tidigare cykel, Scott roxter 20” ska jag byta bakdäck för andra gången. Men det är även helpunka på den. Har lappat ihop den slangen lite för länge. Vilken slang funkar? Däcket är 20x2,6

MTB till barn / junior
Finns små syskon är det no brainer att inte köpa för stor cykel.

Vi kör rocket ron i skogen. Inte 100 på att det bredaste passar bak. Bak har vi rr performance som kanske är 2.1 el 2.2

MTB till barn / junior
Kom över en xc 240 lite i nyskick, grabben svinnöjd. Verkar vara en fin cykel. Han får köra den tills han växer ur den, så går den i arv till lillbrorsan. Men jag funderar på att byta däck till lite bredare. Vilka rekommenderas?

En annan fråga gällande däck, på hans tidigare cykel, Scott roxter 20” ska jag byta bakdäck för andra gången. Men det är även helpunka på den. Har lappat ihop den slangen lite för länge. Vilken slang funkar? Däcket är 20x2,6
Grattis till en bra cykel !
De här däcken rekommenderas. Lätta och rullar bra.

(Men jag har aldrig handlat från den här butiken men det har säkert folk i Karlstad gjort.:) )

MTB till barn / junior
Grattis till en bra cykel !
De här däcken rekommenderas. Lätta och rullar bra.

(Men jag har aldrig handlat från den här butiken men det har säkert folk i Karlstad gjort.:) )
Inga problem med bredden på däcken till denna cykel? 😊

MTB till barn / junior
För tävling om barnet vill vinna och klarar en väldigt stor cykel och säljaren inte skäms att påstå att 170mm vev är lämpligt för 130cm.

Och stämmer ovan så har man bytt till 29'' långt innan 155xm.

MTB till barn / junior
Ja
Inga problem med bredden på däcken till denna cykel? 😊
inga problem. Vi hade dessa däck till vår xc240 lite och det var problemfritt utan att de tog i ramen/gaffeln.. Gick t o m att köra slanglöst med orginalfälgarna.

Nu vet jag inte om ramarna mellan årsmodellerna på xc240 skiljer sig åt. Så du får mäta din ram och gaffel för att vara 100% säker.
Vi hade årsmodell 2021 på ramen.

Mvh
Emil

MTB till barn / junior
Det är vid rocket ron 2.35 det börjar närma sig. Tror det går in men har inte testat.
Ja, det finns olika ramar. 240 lite var samma i kanske 5 år men annan nu och sen finns flera varianter med andra ramar

MTB till barn / junior
Detta är den klassisk. Otroligt prisvärd när den kom
1773382125391.webp

MTB till barn / junior
Ja

inga problem. Vi hade dessa däck till vår xc240 lite och det var problemfritt utan att de tog i ramen/gaffeln.. Gick t o m att köra slanglöst med orginalfälgarna.

Nu vet jag inte om ramarna mellan årsmodellerna på xc240 skiljer sig åt. Så du får mäta din ram och gaffel för att vara 100% säker.
Vi hade årsmodell 2021 på ramen.

Mvh
Emil
Dum fråga kanske men för en novis.. behöver man även byta slangen om man inte vill köra slanglöst?

//Andreas

MTB till barn / junior
Den ser exakt ut som den cykeln vi hade (årsmodell 2021)
Japp, från typ 2020 minst. Om flickan var 8 så borde vår vara en 2020.
Nån gång 24/25 kom en ny men verkar ha sålts parallellt.

Sen finns med SRAM twist eller shimano trigger och med CL eller IS 6 bolt skivor.

Nya 26 helstel ser väldigt fin ut också men priserna är inte riktigt lika unika som 2020. Då fick man nog betala 3 dubbelt för att få en bättre cykel. Inte för att den är så jävla bra men 3999 list pris för 24'' med skivor och 10kg

MTB till barn / junior
Dum fråga kanske men för en novis.. behöver man även byta slangen om man inte vill köra slanglöst?

//Andreas
Det kommer funka fint med samma slang.

(Men när väl punkorna kommer blir det säkert dags för slanglöst 🙂)

Men nu har du gett dig in på en farlig stig. Det kommer börja med en beggad xc240 lite kanske. Men om ett par år sitter du och surfar på DH-ramar för 30-tusen till grabben utan att fatta hur du hamnade där 🙃 (inte alls självupplevt)

Du skrev att du var novis på cykel. Ett (opåkallat) råd från mig, som också var novis i början.

Köp bra och rätt grejjer!
Grejjerna går att sälja till hyfsat bra pris när barnen växt ur dem och du kan med stolthet sälja grejjerna vidare i vetskap att det är bra grejjer. Det lönar sig i längden.

MTB till barn / junior
Japp, från typ 2020 minst. Om flickan var 8 så borde vår vara en 2020.
Nån gång 24/25 kom en ny men verkar ha sålts parallellt.

Sen finns med SRAM twist eller shimano trigger och med CL eller IS 6 bolt skivor.

Nya 26 helstel ser väldigt fin ut också men priserna är inte riktigt lika unika som 2020. Då fick man nog betala 3 dubbelt för att få en bättre cykel. Inte för att den är så jävla bra men 3999 list pris för 24'' med skivor och 10kg
Bästa cykelköpet ever!
Betalade 2500kr för den som ny och så mycket som den använts och fortfarande används av nästa ägare (i samma cykelklubb)

MTB till barn / junior
Det kommer funka fint med samma slang.

(Men när väl punkorna kommer blir det säkert dags för slanglöst 🙂)

Men nu har du gett dig in på en farlig stig. Det kommer börja med en beggad xc240 lite kanske. Men om ett par år sitter du och surfar på DH-ramar för 30-tusen till grabben utan att fatta hur du hamnade där 🙃 (inte alls självupplevt)

Du skrev att du var novis på cykel. Ett (opåkallat) råd från mig, som också var novis i början.

Köp bra och rätt grejjer!
Grejjerna går att sälja till hyfsat bra pris när barnen växt ur dem och du kan med stolthet sälja grejjerna vidare i vetskap att det är bra grejjer. Det lönar sig i längden.

Ah, så det är skillnaden mellan novis och expert. Jag visste att jag ville köpa ram för 20-tusen (dock inte 30-tusen) till sonen. Jag visste i början bara inte om sonen skulle vara tillräckligt intresserad. Det var dock redan klart vid köp att 24" cykel vid 6 år.

MTB till barn / junior
Ja, xc 240 2020 och nu står det en mega 290 i källaren färdig att provcyklad. Inte 30 000 men istället en kursad leverantör så vi får hoppas den håller ett tag.

EDIT. Ram + dämpare strax under 20 sen bara resten. Resten fanns i källaren men det fanns i källaren pga anledning

MTB till barn / junior
Ah, så det är skillnaden mellan novis och expert. Jag visste att jag ville köpa ram för 20-tusen (dock inte 30-tusen) till sonen. Jag visste i början bara inte om sonen skulle vara tillräckligt intresserad. Det var dock redan klart vid köp att 24" cykel vid 6 år.
Aha, du klev in direkt på "expert-level". Bra jobbat !

Nästa nivå sen är väl "proffessional". Då vet man inte ens vad saker kostar. De bara finns helt magiskt på cykeln...

Senast ändrad:
MTB till barn / junior
Finns inte med de krav pojken har? Commencal kostar från 21. Marin kanske från 23 eller nåt?

Begagnat? Jag kollade MYCKET begagnat men prisbilden är svårt. Meta v5 för 1300 utan dämpare var närmst.

EDIT. Om man inte köper en konkursad Mega 275. för 1700. Edit, ja NP är UK men ram låg/ligger i DE

MTB till barn / junior
Finns inte med de krav pojken har? Commencal kostar från 21. Marin kanske från 23 eller nåt?

Begagnat? Jag kollade MYCKET begagnat men prisbilden är svårt. Meta v5 för 1300 utan dämpare var närmst.

EDIT. Om man inte köper en konkursad Mega 275. för 1700. Edit, ja NP är UK men ram låg/ligger i DE

Ok, ok, priset är 1999 euro med tysk moms, alltså lite mer än 22-tusen. Men i tråkig färg kostar den 1699 euro (tysk moms).

MTB till barn / junior
ok nu ser jag meta v5 för €1,583.33 i small. Inte dåligt jämfört med vad jag betalade utan garanti.
Å andra sidan var jag nära att köpa en beggad för 1300.

MTB till barn / junior
Är det en commencal då eller finns det fler? Enda jag kan komma på är alpine. Ripmo AF v2 hade passat er men kostar säkert 42000 eller nåt.

Just det propain kostar 1649. Undrar om den är ny. 400mm hade vi kanske kunnat leva med. Trodde det var 420 men minns inte vilken modell jag kollade på.

Sen är det lätt i efterhand att säga att 1700 plus dämpare är billigt. Budget från början var 10 000 begagnat inkl dämpare.

Köpt e köpt och mega v4 är ett riktigt vapen... blir fint på grön flow

MTB till barn / junior
ska byta slang på Lill-grabbens 20” Scott roxter med 20 x 2,6 däck. Var inne hos cykelhandlaren som tog fram ”rätt slang”. På slangen står det 20 x 1,5 - 2,3. Kommer den töja sig och funka?

MTB till barn / junior
Fick lite problem direkt med grabbens cykel. Finns inte ens ett märke på den, ser oanvänd ut och i extremt fint skick, men idag kärvade styret, väldigt trögt att svänga åt höger. Jag släppte på styret och monterade tillbaka det. Då var det som vanligt men misstänker att det finns en annan orsak till problemet 😊 vad kan det bero på?

MTB till barn / junior
Fick lite problem direkt med grabbens cykel. Finns inte ens ett märke på den, ser oanvänd ut och i extremt fint skick, men idag kärvade styret, väldigt trögt att svänga åt höger. Jag släppte på styret och monterade tillbaka det. Då var det som vanligt men misstänker att det finns en annan orsak till problemet 😊 vad kan det bero på?

Jag antar att du menar styrstammen och inte bara styret. Så var stammen för hård neddragen och var trycket på styrlagret för högt. Om trycket är rätt ny (styren roterar fritt men der ingen glapp när man drar åt frambromsen och drar cykeln lite fram och bakåt) så kan det vara löst. Om det har körts länge med för hård andraget styrlager kan lagerbanonarna vara skadade.

MTB till barn / junior
Jag antar att du menar styrstammen och inte bara styret. Så var stammen för hård neddragen och var trycket på styrlagret för högt. Om trycket är rätt ny (styren roterar fritt men der ingen glapp när man drar åt frambromsen och drar cykeln lite fram och bakåt) så kan det vara löst. Om det har körts länge med för hård andraget styrlager kan lagerbanonarna vara skadade.
Jo men exakt. Ser ut som den varit för hårt dragen

Tillbaka
Topp