MTB till dam

Holmz

Medlem
MTB till dam
Frugan fick blodad tand cykla vasan nästa år men har ingen cykel.
Prislapp kring 10 000kr.

Någon med förslag på en bra cykel? Funderar om en Scott Contessa kan vara något?

En cykel som inte är krävande dvs enkel för både mig och frun att tacka om.

MTB till dam
Contessa är vad jag vet inget modell utan en scott med lite tjejiga färger. Visste inte ens att det fanns längre.
En scott scale contessa funkar nog bra tex men det gör en vanlig scale också om man kan leva med färgen

MTB till dam
Som Jonte antyder är ni på inget vis hänvisade till dammodeller. En cykel är en cykel och kan (bör?) anpassas efter cyklisten oavsett kön.

Däremot kan man ofta göra fynd bland dammodeller på rea. Så ja, kolla Contessa och övriga tillverkares dammodeller. Också.

MTB till dam
Som Jonte antyder är ni på inget vis hänvisade till dammodeller. En cykel är en cykel och kan (bör?) anpassas efter cyklisten oavsett kön.

Däremot kan man ofta göra fynd bland dammodeller på rea. Så ja, kolla Contessa och övriga tillverkares dammodeller. Också.
Sant även män kan cykla på rosa cyklar ;)
Tänker mer om det kanske finns modeller där ramen kanske lite kortare och passar till dam, något som passar någon som är 170 cm.

MTB till dam
Troligen finns det inte längre några specifika ramar. Möjligen marin wildcat som är annorlunda än bobcat. (Kanske sexistisk namnsättning eller så är det mig det är fel på)

Hur som helst så har tydligen kvinnor relativt kortare ben och därför längre överkropp. Med längre överkropp ska hon ha längre reach än den lika långa maken.

Edit. Contessa finns fortfarande. Fel av mig.
Troligen är det samma ram. Det var det 2018.

MTB till dam
Sant även män kan cykla på rosa cyklar ;)
Tänker mer om det kanske finns modeller där ramen kanske lite kortare och passar till dam, något som passar någon som är 170 cm.
Cyklarna säljs i olika storlekar, så det ska gå att hitta en som passar någon som är 170. ;-)

När vi köpte en Scale Contessa till min pre-teen (av manligt kön) eftersom den var XS och rätt pris, tror jag bara det var sadeln som skiljde. Ramen var exakt samma som vanliga Scale förutom lacken. Gaffeln var exakt samma.

MTB till dam
Hur som helst så har tydligen kvinnor relativt kortare ben och därför längre överkropp.
Men inte med särskilt mkt, skillnaden person <=> person kan vara mkt större än medelskillnaden mellan könen
Åtminstone enl den bild som brukar postas här
Inseam-v-Height-Graph.webp

Tillbaka
Topp