MTB till fru

skrift

Medlem
MTB till fru
Tjena!

Ni verkar veta ALLT här. Riktar mig kanske mer till tjejerna här, eftersom jag är på g att köpa en mtb till frugan.

Är det nån mening att söka efter tjej-mtb eller vad är grejen? Skye, Contessa och allt vad de heter.
Har forskat lite och kommit fram till att det är sadel, kortare hjulbas och smalare styre. I dagens jämställda samhälle känns det ju som att min hustru skulle kunna klara av en "vanlig" lika bra. Eller va?

Ge mig gärna tips och erfarenheter. Om du inte är en fru/tjej kanske du har en som cyklar. Så tänkte jag.

/m

MTB till fru
Mina cyklförsäljar råd är att köpa en damspecifik om hon vill ha en cykel med fjärilar på... Kollar man på Specialized cyklar så är dammodellerna rätt tråkiga. Köp istället en "herrcykel" och komplettera med en body geometry sadel och kapa styret om det är för brett. Har man luftgaffel så spelar det ändå ingen roll vad man väger.

MTB till fru
Min fru har bredare styre på sin Kona Precept än vad jag har på min Nerve, och hon tycker bredden är kanon. Smaken är som baken... Cyklar är unisex och bör väljas baserat på individen.

MTB till fru
Viktigaste grejer för min fru var lätta däck och hjul, tysta bromsar, justerade bakväxel, singel klinga fram, 42t bak, hög och bred styre, bekväm sadel och bekväma grips. Dropper post. Resten spelar ingen roll för henne, hon skiter i det om det är en commencal eller Liv eller Juliana.

MTB till fru
Kvinnor har ofta längre avstånd mellan sittbenen, så bredare sadel är oftare lämpligt. Har hon små händer så bör styre o handtag ta hänsyn till det, men utöver det så spelar det nog mindre roll, så länge geon passar. Många dammodeller har en annan färgsättning, vilket kan vara positivt om man inte tycker att svart + annan färg med hög färgmättnad är käckt.

MTB till fru
Kolla efter en cykel som uppfyller de flesta av de kraven, trunt om det är dam specifikt. Om det inte är en väldigt kort/lätt kvinna du har, då kanske det är tvunget med dämparkretsar som är konverterade för personer med låg vikt. Då får man väll kolla på Liv/Juliana.

MTB till fru
Åh fantastiska människor. Tack.

Då kommer nästa fråga i sammanhanget:

1. När man är ny på mtb, spelar det någon roll hur geon är? Jag vet ju vad jag gillar men har cyklat massa år, det har kommit efterhand.
2. Finns det något sätt att kolla ut det bra eller är det bara att testa sig fram?

MTB till fru
Hur lång är hon?

Jag tycker det är alldeles för vanligt att man ser framförallt lite kortare kvinnor på alldeles för långa cyklar, oavsett cykelkategori. Måste vara hopplöst svårt att lära sig cykla MTB på en hoj som man tagit över från sambon som är två storlekar för stor.

Dvs. min kopp te är att se till att hojen i storlek är byggd för henne. Min fru är 152 cm, och när vi skulle handla MTB så konstaterade vi snart att det finns inte många som bygger ramar anpassade för den längden i "vuxen sortimentet". Många juniorcyklar ser fåniga ut eller har värdelösa specar. För oss slutade det med en Ghost HT 26 tum.

/Putteman

MTB till fru
Alltid blir man besviken.
Trodde TS ville ha råd om hur man gifter sig med en cykel.

Hur som
Sadel skiljer.
Om ni inte tror mig så prova att cykla på en BG-damsadel en längre sträcka...

MTB till fru
Putteman sa:
Hur lång är hon?

Jag tycker det är alldeles för vanligt att man ser framförallt lite kortare kvinnor på alldeles för långa cyklar, oavsett cykelkategori. Måste vara hopplöst svårt att lära sig cykla MTB på en hoj som man tagit över från sambon som är två storlekar för stor.

Dvs. min kopp te är att se till att hojen i storlek är byggd för henne. Min fru är 152 cm, och när vi skulle handla MTB så konstaterade vi snart att det finns inte många som bygger ramar anpassade för den längden i "vuxen sortimentet". Många juniorcyklar ser fåniga ut eller har värdelösa specar. För oss slutade det med en Ghost HT 26 tum.

/Putteman

Japp, nu snackar vi handfasta råd. Jag håller med. Tycker många tjejer har alldeles för stora cyklar. Jag känner att det är bättre men en som drar åt lite för liten. Jag letar efter xs-s vanliga och kanske nån bättre dammodell. Men specarna slutar vara bra på damspecifika hojar. Jag förstår inte varför. Motsvarande cykel på herr har tex bättre växlar. Har inget exempel just nu men det är min upplevelse.

MTB till fru
Min sambo har bättre spec på sin "damspecifika" hoj än vad jag har på min, så det beror nog på vilket märke man väljer. Hon har en Scott Contessa Genius 700. Den är dessutom rätt snygg (svart md orange detaljer), men sen betalade hon mer än mig också......

MTB till fru
Vad menar du när du säger mtb?

Birds XS var till exempel lite onödigt liten för min sambo som är 163 så det blev en S. Så vissa cyklar finns i riktigt liten storlek utan att bli dåliga.

MTB till fru
Min fru är lite rädd för de vanliga unisexmodellerna där överröret är rakt så därför passar WSD-modeller bättre för att hon ska kunna fokusera på att cykla istället för att det kommer göra ont om hon hoppar av. Nu har vi dock inte köpt nån cykel än men det är ju ändå nåt man kan tänka på.

MTB till fru
Min sambo är ca 169.
Jag gav henne en Specialized Stumpjumper Ht i medium som födelsedagspresent. Hon trivs väldigt bra på den. Kollade som sagt på specifika dam/tjej modeller men nä den här blev kanon!

MTB till fru
GustafH sa:
Min fru är lite rädd för de vanliga unisexmodellerna där överröret är rakt så därför passar WSD-modeller bättre för att hon ska kunna fokusera på att cykla istället för att det kommer göra ont om hon hoppar av. Nu har vi dock inte köpt nån cykel än men det är ju ändå nåt man kan tänka på.
Höga överrör är sjukt omodernt oavsett cykelns kön ;)

Tillbaka
Topp