Mtb till junior

Mtb till junior
Hej,
Hoppas på jag kan få lite råd på vägen här. Min grabb är 10 år och vi ska nu köpa honom hans första "riktiga" cykel. Eftersom småbarn med cyklar tenderar att försvinna vill vi inte lägga ut för mycket pengar. Vår budget ligger nånstans runt 4000 - 6000 kr. Han är cirka 145 cm. Tänker att 26" hjul bör vara bra att växa med. Har ni kunniga cyklister några råd? Är det någon som har en bra hoj att sälja? Med vänlig hälsning Fredrik Selrot

Mtb till junior
26 är svårt att få tag i, sikta på 27,5 i small eller xs. Då finns mer att växa i. Finns fortfarande kvar en hel del på rea i dessa storlekar.

Mtb till junior
Köpte häromdagen en GT Avalance i XS till min dotter, hon är 12 men ganska kort. 27,5" däck och självlysande gul så hon ser den. 4000:- och helt ok specad för pengen.
IMG_0281.JPG

Mtb till junior
Wiciman sa:
var köpte du denna till det priset?

hur lång är din dotter?

Vet du vad den modellen väger in på i storlek xs?

Frågar du mig?

Köptes på cykelcenter. Tror dom skickar då dom brukar annonsera på blocket.

Inte helt hundra på hur lång dottern är men runt 140 skulle jag tippa på. Kan mäta henne och väga cykeln ikväll ?

Mtb till junior
Hon var tydligen 148. Hon har växt det lilla livet. Cykeln vägde 15,4 (enligt min personvåg) men då har skärmar samt flaskhållare monterats sedan bilden togs.
Skärmarna är sks beavertail XL.

Mtb till junior
j-co, har du möjlighet att checka vad du betalade för denna? var det en förhandling eller någon lokal kampanj? när i tid?

är intresserad av denna hoj.

Mtb till junior
Stackars barn!
Ja, inte de som har snälla föräldrar som vill köpa vettiga cyklar åt dem utan cyklande barn i största allmänhet.
Oviljan att köpa dyra cyklar åt de små liven är fullt begriplig. Barn växer trots allt fortfarande och de har cykeln till/från skolan och får den stulen och sparkad på osv osv
Detta gör att väldigt få tillverkare satsar på små och LÄTTA cyklar. Marknaden måste verkligen vara minimal.
Som det är nu väger en barncykel många gånger ett par 3-4 kg MER än en vettigt utrustad vuxencykel för t.ex. långlopp på motionärsnivå. En sån väger in på kanske 10 kg. Kolfiberram, luftdämpare, XT eller motsvarande SRAM grupp.
Den vuxna som cyklar på den väger in på kanske 75-85 kg.
Motsvarande barncykel är en veritabel pansarvagn i jämförelse. 13, 14, 15 kg är inte ovanligt för en liten ram med 27,5" hjul. Och då är den tilltänkta cyklisten, t.ex. den där 148 cm-tjejen, säkert inte tyngre än max 40 kg. Vi snackar om viktförhållande 1:3 i jämförelse med förhållandet 1:8 för den vuxne cyklisten. Det ska man ha i åtanke när man lockar ut barnen i skogen. Det krävs inte mycket till terräng eller uppförslut innan cyklingen blir jättejobbig för barnet.

Jag hoppas att TS hittar en kul och vettig cykel till grabben. Jag försökte med en fulldämpad barn-Scott till min (då) 9-åring men den var både för klumpig och tung och dyr för att vara rolig så han bytte snabbt till en 1500-kr BMX och hade mycket roligare med den än med MTB'n.

Mtb till junior
Stackars barn?

Min dotter ska inte köra några långlopp och kanske någon enstaka gång följa med i skogen, hon klagade inte på sin förra navväxlade cykel när vi cyklade i skogen så tror knappast detta blir sämre.

Mtb till junior
Wiciman sa:
j-co, har du möjlighet att checka vad du betalade för denna? var det en förhandling eller någon lokal kampanj? när i tid?

är intresserad av denna hoj.

Kollat nu!
Jag beställde den 28/12 och använde en 20% rabattkod som låg ute då.

Så det vart 4800kr med kod.

En månad senare då jag beställde dotterns Merida så låg Crescenten på 4990kr.

Nu har båda de cyklarna märkligt nog gått upp i pris en tusing.

Känns som att om du håller koll så borde den gå ner igen då det är 2016 modell.

Iofs så är den redan prissänkt från början från runt 7K.

Lycka till med letandet!

Mtb till junior
Thanx

Tog en kontakt med TeamSportia men de menade att den redan var rabatterad, så No Go på ytterligare rabatt :-(.

Ingen som sitter inne med en rabattkod :-)?

Mtb till junior
Synd, ja det stämmer ju att den redan är rabatterad!

Men de sålde den under cykelrean för en månad sen för 4990k, utan rabattkod.

Samma sak med dotterns 24", kostar 5500 från början. 3995 på teamsportia och 2995 när jag slog till under cykelrean..

Hoppas du hittar något, ska hålla ögonen öppna!

Mtb till junior
Är det bara jag som tycker att Islabike Beinn 26 inte är så där jättelockande?

Kan inte särskilt mycket om cyklar men.

Bra pris och vikt men är det så mycket mer?
V-bromsar,supersmala däck, 8vxl..

Den andra islan känns "roligare" men pris därefter...

Hoy Bonally kikade jag länge på innan jag bestämde mig.

Bra pris, ok vikt (eller sådär med tanke på stel gaffel),hydrauliska skivbromsar.
Hade varit roligare med 1x10 känner jag men som sagt har egentligen ingen koll.

Kan bara känna att Crescenten som är i samma prisklass som den billiga islan men Spec närmare den dyra islan är rätt bra!

1kg tyngre än islan men lättare än något annat jag hittat som är jämförbart.

När jag kollat cyklar upp till ca 7500kr med skivor och dämpgaffel så har alla som jag hittat varit tyngre samt haft billigare komponenter och även gaffel.

Mtb till junior
Hej på er

Dottern som fyller 11 i år ca 150 cm och ben längd på 72 cm börjar tycka att 24" är lite liten i skogen.

Har kollat runt och funderar på om en Cube Access WLS SL I 13,5" skulle passa henne se denna länken https://www.cube.eu/en/products/wom...wls/cube-access-wls-sl-bermudabluenkiwi-2016/

Har också kollat på denna Dawes Academy MTB 26" 2017 Kids Bike https://www.evanscycles.com/en-se/dawes-academy-mtb-26-2017-kids-bike-EV254883

Cube är ca 2000kr dyrare men samt ca 1,2kg tyngre vad säger ni här på Happy att man borde satsa på eller har ni andra förslag kom med dem gärna. Större hjul så det rullar lättare i skogen i år är planen så hon fortsätter hänga med ut. ?

Mtb till junior
Jag gillade komponenterna på cuben mer, gaffeln på den andra har jag aldrig hört talas om bl.a. Har ni råd och dottern tycker den är snygg så skulle jag valt den.

Mtb till junior
Jimel sa:
Jag gillade komponenterna på cuben mer, gaffeln på den andra har jag aldrig hört talas om bl.a. Har ni råd och dottern tycker den är snygg så skulle jag valt den.

Spinner och RST F1rst brukar vara eftertraktade på 24"-marknaden. Där är de ofta de enda anständiga gafflar som går att hitta om man vill byta ut de blysänkena från Suntour som ofta sitter på de cyklarna. Men hur en Spinner står sig mot en Manitou M30 har jag ingen aning om.

Cuben var ju klart snyggare tycker jag. Men risken är ju att 27,5 kommer kännas lite stort.

Edit: rättstavning

Senast ändrad:
Mtb till junior
Vet att 27,5 kan bli stort så hittade att Merida Matts säljs med 26" som senare kan bytas till 27,5" i 13,5" ram. Står olika vikter på Merida från strax över 11,4kg till 14kg.

Hittad nu också Cude Access Race som kostade runt 6500kr länk nedan till båda cyklarna.

Merida

https://www.merida.se/cyklar/barn-junior-1/mtb26-matts-j-team-15988

Cube

https://www.cube.eu/en/products/woman-like-series/access-wls/cube-access-wls-race-moccanmint-2016/

Får ut och testa med dottern och se om 27,5 blir okej med en 13,5" ram för att se vad hon gillar.

Mtb till junior
Ja sent i tisdags togs beslut vid 20,30 och i dag vid 13,30 kom UPS med leverans. Dottern blev nöjd med färgen.

Bilagor

• IMG_20170317_193727.jpg
    IMG_20170317_193727.jpg
    187.1 KB · Besök: 292
Tillbaka
Topp