MTB-tips i Cannes/Nice-området mottages tacksamt!

PeZeta

Aktiv medlem
En veckas semester med MTBn väster om Cannes väntar. Någon som har tips om stigar och/eller sajter där det finns sån info?

Kolla om inte Spårvägens killar har något resereportage därifrån , har för mig att dom var där för några år sen och hade reportage men bilder då... T

Hur mycket väster? Massif de Maures ligger närmare Hyeres, men är fint.
Det kan vara svårt att hitta stigarna utan guide. MTB kartor finns att köpa
på Decathlon eller i vissa cykelaffärer. Att bara ge sig ut på känn brukar resultera i
att "drömstigen" slutar tvärt i ett vinplantage eller en tjurig gubbes getfarm.

Massif de Esterel ligger närmare Cannes och har också fin cykling, Leder finns beskrivna ( på franska) i den första länken

Annars är Downhill banan i Peille öppet året om, där går även några MTB leder, Men ingen lift finns tyvärr.

http://1001sentiers.free.fr/parcours.html

http://www.provenceweb.fr/f/var/adrets/adrets.htm

Skicka PM om du vill ha hjälp med översättning.

gonfaron2.jpg

Gonfaron 40 minuter från Cannes med bil

gonfaron.jpg

minrv2.jpg

Massif de Maures 25 min fr. Cannes

OK! Kommer att vara rätt nära Esterelmasivet - så där blir det en del. Ska kolla länken. ...men dina bilder ser ju inte fel ut, vilken riktning är det från Cannes (så jag kan hitta på kartan)?

Hunnit kolla länkarna - helt perfekt! Kastar dem på Babelfish för översättning, det brukar göra franskan i alla fall hanterbar...

Senast redigerad av en moderator:
Gonfaron ligger väst om Cannes. Kanske tar 45 - 50 min med bil
Bilderna från Gonfaron är inte från Berget med samma namn, men stället ligger precis framför
och är en stor playspot som är otroligt fin. Kör A7 , kör av mellan Sortie 35 & 36 och kör
mot Toulon, Ta av direkt på Sortie 13 Le Luc en Provence - riktning Le luc Centre
Åk igenom staden. I sista rondelen ta mot Toulon på route national - efter 4 km kommer
en skarp vänstersväng som går in under en järnväg. Precis innan man kör under järnvägen kör du upp till höger och parkerar, sen är det bara att hoja så mycket man orkar.

Massif de Maures borde du kunna ansluta på i Lavandou eller La londe (Motorvägen 10 - 15 minuter väst om cannes)

Säkerligen finns det bra cykling uppe i Grasse och bergen ovanför Cannes oxå..

Senast redigerad av en moderator:
L'Esterel är grymt vackert men det kommer vara MYCKET folk där under sommaren. Det är en och annan dár redan nu på helgerna...

Lite bilder från förrfórra helgen.
esterel1.jpg

esterel3.jpg

esterel4.jpg

esterel5.jpg

Mats

Mattias, du har tipsat mig förut. Tack igen. Ner över påsk, det ska bli riktigt bra!
Du nämnde också en stig i Biot på din hemsida. Har du mera info om hur man hittar?

PeZeta skrev:
-------------------------------------------------------
> Mattias, du har tipsat mig förut. Tack igen. Ner
> över påsk, det ska bli riktigt bra!
> Du nämnde också en stig i Biot på din hemsida. Har
> du mera info om hur man hittar?

Kring Biot och upp mot Sophia Antipolis har du många stigar inom parkerna la Brague och la Valmasque
http://www.cg06.fr/environnement/parcs-adecouvrir.html

Det är alltså påsken du skall hit? Påskhelgen ár jag upptagen men om du ár hár under någon vardag också och du har lust att ha sällskap kan jag slå fólje under en lunch i dessa skogar. Har tagit årets fórsta tur i kortbyxor och kortármat i dessa skogar idag.

Mats

max skrev:
-------------------------------------------------------
> Massif de Maures borde du kunna ansluta på i Lavandou

Kommer vara en vecka i Le Lavandou i sommar och funderar på om jag skall ta med landsvägscykeln för att kunna smita iväg några förmiddagar. På kartan ser det ut att kunna vara fint inåt Massif de Maures.
Är det bara MTB som gäller, eller bra för landsvägscykling också?
Någon rutt som rekommenderas och som inte tar hela dagen?

Tillbaka
Topp