MTB-trails i och kring Stockholm?

Hej på er.

Jag har nyligen fått hem min första hard tail och skulle vilja ta mig iväg och cykla lite stig med den. Jag är en riktig nybörjare. Har bara cyklat mountainbike tre gånger och då på firmakonferens, men jag har cyklat grusväg och stig hela min barndom ute i Stockholm skärgård
.
Nu söker jag efter något lämpligt ställe att börja pröva mig fram som inte ligger alltför långt bort. Jag bor vid Zinkendsamm och har läst mig till att det verkar finnas bra stigar i Hellas och Ekerö vilket inte är för långt bort. Eller finns det någon hemlig liten stig ännu närmre om man bara vill testa lite? Finns det någon bra webbsida där man kan se trails? Tidigare har jag cyklat någon trail ute på Djurunäset som var helt trevlig.

Ber om ursäkt för den röriga frågan. Jag antar att jag egentligen behöver hjälp att hitta en bra trail att börja cykla på helt enkelt.

Lejon

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Trailforks är bra. Många stig kring Stockholm är tuff.
Aha, tusen tack. Så det på Trailforks man ska leta trails alltså?
Alla större stig kring Stockholm finns på Trailforks. Men till nybörjare kan svårighetsskalan vara lite problematiskt. Blå ska vara lätt, men några blå stig (t.ex. blå leden i Hellasgården) är inte så lätt.

Perfekt. Lär ju bli att köpa den där. Tusen tack.

Trailforks är bra. Många stig kring Stockholm är tuff.

Alla större stig kring Stockholm finns på Trailforks. Men till nybörjare kan svårighetsskalan vara lite problematiskt. Blå ska vara lätt, men några blå stig (t.ex. blå leden i Hellasgården) är inte så lätt.
Aha. Nåja, då vet jag i varje fall var stigarna går. Då är det bara ge sig ut och testa vad jag klarar av och inte. Tusen tack.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Från zinken är det närmast till Årsta och till hellas/nackareservatet. Finns stigar i Årsta utmärkta i trafikforskningsinstitutets, fast vissa av dem kan vara lite väl besvärliga för en nybörjare misstänker jag.