MTB-trails i och kring Stockholm?

Hej på er.

Jag har nyligen fått hem min första hard tail och skulle vilja ta mig iväg och cykla lite stig med den. Jag är en riktig nybörjare. Har bara cyklat mountainbike tre gånger och då på firmakonferens, men jag har cyklat grusväg och stig hela min barndom ute i Stockholm skärgård
.
Nu söker jag efter något lämpligt ställe att börja pröva mig fram som inte ligger alltför långt bort. Jag bor vid Zinkendsamm och har läst mig till att det verkar finnas bra stigar i Hellas och Ekerö vilket inte är för långt bort. Eller finns det någon hemlig liten stig ännu närmre om man bara vill testa lite? Finns det någon bra webbsida där man kan se trails? Tidigare har jag cyklat någon trail ute på Djurunäset som var helt trevlig.

Ber om ursäkt för den röriga frågan. Jag antar att jag egentligen behöver hjälp att hitta en bra trail att börja cykla på helt enkelt.

Lejon

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Trailforks är bra. Många stig kring Stockholm är tuff.
Aha, tusen tack. Så det på Trailforks man ska leta trails alltså?
Alla större stig kring Stockholm finns på Trailforks. Men till nybörjare kan svårighetsskalan vara lite problematiskt. Blå ska vara lätt, men några blå stig (t.ex. blå leden i Hellasgården) är inte så lätt.

Perfekt. Lär ju bli att köpa den där. Tusen tack.

Trailforks är bra. Många stig kring Stockholm är tuff.

Alla större stig kring Stockholm finns på Trailforks. Men till nybörjare kan svårighetsskalan vara lite problematiskt. Blå ska vara lätt, men några blå stig (t.ex. blå leden i Hellasgården) är inte så lätt.
Aha. Nåja, då vet jag i varje fall var stigarna går. Då är det bara ge sig ut och testa vad jag klarar av och inte. Tusen tack.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Från zinken är det närmast till Årsta och till hellas/nackareservatet. Finns stigar i Årsta utmärkta i trafikforskningsinstitutets, fast vissa av dem kan vara lite väl besvärliga för en nybörjare misstänker jag.
I hellas är det som sagts ovan ganska ofta rätt hög instegströskel, men inte allt överallt.
Kämpa dig upp på sicklaskiftet och snurra runt tills du blir yr, samt leta reda på gröna spår i skogen eller bara zigzaga på bergstopparna, den stora platån där bla våta fötter i Peos punka går är en sådan.

Appen Strava används av många, där hittar du kartor med segment av olika längd. Dock både MTB och landsväg. Till sist, sluta använda begreppet trails, det låter bara fånigt. Stigar är ett lika bra svenskt ord.

Tack för alla fina svar. Idag tog jag med mig telefonen och cyklade förbi hammarbybacken och ut till alla stigarna strax öster från den. Cyklade filosofens väg ett par gånger, jag tänkte att blått kanske var lagom för mig som nybörjare, men den var inte jättespännande. Cyklade sedan Traktormakt som jag tyckte var precis lagom svår, även om jag blev tvungen att stanna för här och där för att navigera och ramlade av några gånger. Fort gick det inte. Sen tog jag Indianer och Vita-spåren tillbaka. Jag hade helt fantastiskt roligt.

Tack för inbjudan till tisdagsrajd. Jag ska absolutkolla upp det, det var snällt. Jag ska händan efter hålla mig till det svenska begreppet stig istället.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer