MTB turer Gran Canaria

Viktor2

Ny medlem
MTB turer Gran Canaria
Någon kanske kan ha nytta av gps filerna från mina turer på Gran Canaria. Jag har lagt dem här eftersom turtipsdelen på siten inte verkar hantera gpx filer med flera spår (26st) i samma fil.

Några av spåren har fler än 500 punkter så de kan behöva reduceras till 500, beroende på vilken gps du har, för att undvika trunkering när du för över filen till din gps.

En del cykelbärande på vandringsstigar och i terrängen förekommer för att knyta samman en ravin med en annan, och på så sätt få till en runda utan att behöva cykla ner till kusten.

Spår nr 14, 15 och 24 går på smal stig brant uppför bergskammen norr om Santa Lucia, och når på så vis Pico De Las Nieves. Det är ett alternativ till att cykla upp till peaken på asfalten via Ayacata. Det är ca 500hm bärande av cykeln, vilket är ok om man är beredd på det och tar det lungt. Nr 14 och 24 passerar några intressanta grottor på 1400hm ovanför Santa Lucia. Inte många som passerer dessa grottor eftersom stigen tar många timmar för vandrare.

Nr 24 har öns bästa singletrack ner från Pico De Las Nives 1920hm till Cruz Grande 1200hm.

Ha så kul !

Bilagor

MTB turer Gran Canaria
Tar mig friheten att sno Viktor2:s tråd för att pusha för MTB på Gran Canaria till våren (måste ju försöka utjämna lite lite grann mellan MTB- och LVG-trådar på happy när det gäller GC) via de GoPro-Hero3-Black-filmer som jag tog från "crotch cam"-positionen* på Kvänum IF:s MTB läger i mars i år.

Har editerad filmerna så att i princip bara nedförskörningarna är med eftersom ni då slipper se mina vevande ben hela tiden. Är för okunnig för att lägga på musik...

Runda 1 - Grusväg ned mot Chira-dammen

Runda 2 - Vandringsled ned mot Chira-dammen

Runda 3 - Grusväg och vandringsled ned mot San Bartolomé

Runda 4 - Grusväg i nationalparken ovanför Soria
(35 km och 1000 hm och jäkla massa jumbokottar att kryssa förbi i nedförskörningarna)

Här är kartor över rundorna (streckat blått och hela sträckorna syns inte i filmerna):

img127.jpg

img126.jpg

På filmerna syns happyiterna: Born to shop, csh, enduromannen, fredrikw och peoman.

Om det är nån som undrar så åkte vi inte bil upp i bergen a'la free-motion. Mer MTB-turtips finns också i denna gamla tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1218207

*"crotch cam" gör att man inte blir lika åksjuk när man kikar på filmerna iom att ramen upplevs som fixerad i bilden.

edit: inbäddning av filmer.

Senast ändrad:
MTB turer Gran Canaria
Sådär ja, det gick ju snabbt som tusan det där ;-)

Riktigt bra MTB-cykling på GC, alla som kör racer missar ju typ hälften av alla bra sätt att ta sig upp och ner från bergen.

De där kottmattorna var ingen lek dock...

MTB turer Gran Canaria
Fyra och en halv månad för att få ut filmerna var väl inte så farligt? :-)
Nästa år blir det att undersöka stigarna runt toppen mha gpx-filen i första inlägget men skippa "push bike"-varianterna.

edit: stavning.

Senast ändrad:
MTB turer Gran Canaria
Viktor2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Nr 24 har öns bästa singletrack ner från Pico De Las Nives 1920hm till Cruz Grande 1200hm.

Ser kul ut!

Senast ändrad:
MTB turer Gran Canaria
Kul med lite filmer! Förutom stora kottar bjuder nationalparksrundan även på fin utsikt.

2013-03-12-0224.jpg

2013-03-12-0234.jpg

Teide, på grannön Teneriffa i fjärran

MTB turer Gran Canaria
En fransman som rullat en mtb i tio km landsväg skulle ta den svåraste gruppen. En finne som vunnit VM skulle välja en mellangrupp.

Svennar är ngn stan mittemellan i självuppfattning.

MTB turer Gran Canaria
Denna tur ser ut att vara bra.
http://www.fagerlimtb.com/2012/12/guayadeque-stitur/
http://www.csn.ul.ie/~mtbclub/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=7274
video här

Skulle åkt den när jag var på GC i mars -13 men fegade ur för just dagarna innan hade det regnat kraftigt i bergen. Och nu när jag sitter och längtar till GC14 med Kvänum gänget så har Free
Motion tagit bort denna tur. Kanske vi ska prova den DrGT? För du ska väl dit!?

@MRobson, jag har nästan kört alla Free Motion turer och den ända som är tekniskt svår är Northen trails. Som du beskriver dig så tror jag inte du får några problem på de andra. Det som är lite lurigt i början är att vänja sig vid grus/sten karaktären på bergsvägarna. Och sen är det ju det med höjdmeterna...

/Peo, halmstadmtb.se

Senast ändrad:
MTB turer Gran Canaria
Intressant tur Peo! Jag kollade igenom filmen och stora delar av sträckan verkar bestå av rejält stenigt underlag och mycket lågvegetation - stigen var nästan igenvuxen på flera ställen. Skulle vara kul att testa, men så vet jag av tidigare GC-besök att MTB-tekniken inte riktigt sitter där som i slutet av säsongen pga för mycket Monark och CX, så det blir att jag fegar ur (som cyklisten som filmade gjorde på flera ställen). Det är också långt att ta sig till starten (som verkar vara väldigt nära toppen) och därefter längs kustvägen från Playa de Arinaga till Maspalmomas, det är mycket asfaltsnötande för den stigen... Ja, jag åker ned den 8 mars.

MTB turer Gran Canaria
När det gäller charter till Gran Canaria, var ska man bo för att kunna hyra en MTB och även ha lite MTB-rutter runt om hörnet? Och jag klarar nog bara lätt till medel när det gäller svårighetsgrad (är 60 år)
/Lennart

MTB turer Gran Canaria
Avundas er som snart skall dit. Blir inget GC för mig i år..

Punkor:
Jo, det är knepigt underlag med vassa lavastenar och hemska taggbuskar. Jag böjade köra med Fat Albert UST med snakeskin och mycke punkamjölk. Då har jag klarat mig en hel vecka utan punka vissa år.

Långt att ta sig till starten för bra mtb runda:
Så blir det om man bor vid kusten. Knepet är att istället bo i bergen. Santa Lucia eller San Bartholome är bra startpunkter och där finns även krogar och cafeer. Om någon vill ha tips på en finca i Santa Lucia så hör av er.

MTB turer Gran Canaria
Jag satsar på kraftigare däck i år (troligen http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/rock-razor.html ) som ev kommer att köras på UST-hjul med gegga.

Har lurat på att ta taxi eller lifta med Free Motion till Ayacata och sen köra till toppen och sen ner Guayadeque.

Har man familj med sig som vill sola och bada så blir det till att bo i Maspalomas eller Playa del Engles. Finns väl inte direkt några single tracks i närheten men trevliga bergsvägar (tex Dammrundan). Hyra hoj gör man hos Free Motion (http://free-motion.net).

jag kommer till GC 3/3. Någon mer som är där då??

/Peo

MTB turer Gran Canaria
peom skrev:
-------------------------------------------------------
> jag kommer till GC 3/3. Någon mer som är där
> då??

8-15/3 åker vi ner med Kvänum, och jag antar att ni ska vara nere i två veckor som vanligt, så vi ses nog på parkeringen utanför hotellet i år igen :)

MTB turer Gran Canaria
MRobson skrev:
> Kom hem igår efter två härliga veckor, första
> veckan blev det 4st MTB-turer med Free-Motion och
> det var inga större problem med
> svårighetsgraden. Toppturen XL-varianten bjöd
> på en del tekniska partier där flera hade
> bekymmer med att cykla hela vägen (alla tog sig
> ner oskadda). Jag hade dock safeat den dagen genom
> att hyra en cannondale trigger med sänkstolpe,
> skön hoj, så för mig flöt det på fint =)

Har endast tagit en shuttle upp med freemotion och inte åkt guidade turer med dem.
Är de bra?

De beskriver ju sina turer rätt omfattande på sin hemsida, likaså vad som ställs för krav på fysik och teknik. Har kört flera turer och andra på egen hand men är nyfiken på vad man får om man kör med dem. Hur tufft är det egentligen? Delar de in en i grupper utefter hur bra man är?
Vad har de andra du cyklat med haft för nivå och hur bra är guiderna själva? Fokus på klättring, utförskörning eller både och?

//Elisabeth

MTB turer Gran Canaria
Tjo hoj!
Väcker denna tråd...

Anländer Gran Canaria torsdagen den 22/2 för två veckors MTB.
Jag har varit där ett gäng gånger (10+...!). De jag brukar cykla med kommer inte fören på måndagen.

Kanske finns någon som vill ha sällskap ?? (bor i Playa del Ingles)

Är lite ur form. Så det bilr inga jättetuffa rundor i början.
/Peo, Halmstadmtb.se

Tillbaka
Topp