MTB utomlands??

Bergman

Ny medlem
MTB utomlands??
Hallojsan!
Mörkret hänger sin slöja över Varberg även idag. Så kom jag på den roliga tanken att kanske åka till Spanien eller något varmare land och cykla lite MTB bara som en lite semester. MEN hur ska man göra med cyklen förutsatt att man inte åker bil utan flyger...kan man bara komma och säga "Hej jag ska checka in en cykel"?!! Hur har ni gjort som varit utomlands??

MTB utomlands??
Jag har faktiskt tänkte på samma sak. Undrar också lite hur det går till. De som var i Verbier borde ju veta.
När vi ändå snackar mtb-resor: Är det någon som cyklat på Italienska Rivieran?

MTB utomlands??
Oj oj oj nu fläskar du på med Rivieran också! Fasen man sugen man blir. Bara att kunna skippa alla kläder och köra med riktig sommar outfitt! Men Rivieran måste väl vara dyrt??

MTB utomlands??
Man packar ner cykeln i en kartong eller cykelväska, sen checkar man int den som vanligt. Antagligen får du betala lite extra. Sen när du kommit fram så packar du upp cykeln, knäcker en bira och lägger dig på stranden i en vecka..
Lycka till /Johan

MTB utomlands??
Jag rekomenderar att du packar ner cykeln i en hårdskalväska.Cykeln räknas i ditt huvudbagage.Gratis tillåtna vikt är 20kg sen kostar det 40:- per kilo över 20kg.(tror jag)
Lägg ner väska på rullbandet vid incheckiningen.skydda cykeln rikligt med skumgummi i väskan.tejpa för lås på väskan och spänn ett extra band runt för att förhindra att den öppnas vid packning.

MTB utomlands??
Det bästa är att boka plats för cykeln när du bokar biljett, det kostar ca 600:- ToR. Om du kommer till flygplatsen med en oanmäld cykeln riskerar du att få betala dyrt för övervikten...

MTB utomlands??
Bergman Skrev:
-------------------------------------------------------
> hahaha hur stor väska har du?!
>

Nåt i den här stilen fast blå.
SCI002.jpg

Se, cykelväska. Därav namnet...
/Johan

MTB utomlands??
Det går utmärkt att checka in cykel som specialbagage på samma sätt som golfutrustning och barnvagnar. Det är en fördel om du meddelar vid bokningen, och kom i god tid till incheckningen.
När det gäller förpackning finns det två skolor, den ena förespråkar hårdskalsväska och den andra förespråkar att man inte packar ner cykeln överhuvudtaget. Däremot vill dom flesta flygbolag att du monterar av pedalerna och vrider styret parallellt med ramen. Egentligen ska däcken tömmas på luft, men det kan du låtsas glömma.
Kolla den här siten, bra info.
http://www.bikeaccess.net/BikeAccess/default.cfm

MTB utomlands??
Det där med att komma i god tid är en bra idé. Vi som skulle ner till Verbier var på Arlanda en timma innan avgång, vilket vi trodde var tillräckligt. Jag och Pelle var sekunder ifrån att missa planet som till slut fick vänta in oss... :-P Kan ju avslöja att cyklar som ser ut som cyklar och inte cykelväskor tar mkt längre tid att checka in, då de åtminstone på Arlanda ska "sniffas" för att undersöka att cykeln inte är en förklädd bomb med sprängämnen...sniffmannen är en filur som tar god tid på sig att dyka upp och analyserar provet sedan i lugn och ro tills man som passagerare håller på att missa planet. :-/

/Leo

Tillbaka
Topp