Mtb val!

Tussen75

Medlem
Mtb val!
Hej på er. Nybörjare på mtb. Letar heldämpad cykel. Dåligt insatt i alla dessa val som finns då man tittar på en cykel som känns ok, sen råkar titta lite till på en som är lite bättre osv, osv. Man blir ju knäpp i huvet..
Vill mest köra tuffare terräng med klättring och stigar nedför. Kollar således på AM/ enduro cyklar. Är 1,92 lång och vet inte vad som passar bäst i stl. Bor i mindre stad med endast en mindre cykel butik så har inte chans att prova så mkt olika märken. Har titta på Kona process 153, R:M Thunderbolt 730 bl.a. Tankar kring dessa? Andra rekommendationer i detta cykel träsk mottages varmt.

Mtb val!
Vad har din butik för märken då?
Börja där. Har dom ingen cykel du är nöjd med så leta vidare :) som nybörjare kan det ha sina fördelar med en lokal cykelnasare som hjälper till.

Mtb val!
Köpte min Specialized enduro comp 29" på rean för 25, kan varmt rekommendera denna cykel gick från en Canyon nerve 7.9 29" och är glatt överaskad av dess ändå tämliga rapphet på platten jämfört med föregående cykel.

Mtb val!
Har kollat in den cykeln du reko bofinken. Tycker spontant att 29 känns stort eller mer klumpigt men jag vet inte då jag aldrig cyklat på dem. Hur mkt skillnad är det egentligen på 27,5 och 29? Förstår ju att det går snabbare med större däck men hur är det uppför. Beter sig cykeln enbart snabbare allmänt eller kan den kännas tyngre och trampa med uppför just för de större däcken? Och hur mkt spelar vikten roll på cykeln när det spelar på 2kg typ? Om man önskar sig enduro hur mkt slaglängd bör man ha då?

Mtb val!
hade nerve 27,5 innan min 29:a, upplever dem inte nån större skillnad i "klumpighet" dock är 29 snabbare :D
bryr mig inte så mycket om vikten eller ska man ha enduro som är lätt så kostar det alldeles för mycket för en konditionshobby i mitt tycke annars är ju cf alternativen något att snegla på ?
Har 160/155 i slag på min och det räcker gott och väl för att hoppa och leka med :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp