MTB: Välja rätt storlek på ram och hjul

niskabike

Aktiv medlem
Jag är 174 cm lång, har armlängd 57 cm och benlängd 80 cm. Vilken storlek på ram och hjul passar mig? Anledningen att jag frågar är att jag beställde en MTB från Bikester. Enligt deras verktyg rekommenderas ramstorlek 46cm och hjul 27.5" till mig (på denna modell jag valt kan man endast välja 27,5"). Men cykeln kom i tisdags och jag upplever den som liten jämfört med min tidigare cykel. Jag har dock inte haft MTB tidigare utan en citybike, den hade 28" hjul - osäker på ramstorleken.

Kanske är det bara en fråga om justeringar av sadel och styre (jag skall läsa på lite där), och kanske även en vanesak? Eller kan det vara så att Bikester har fel på sitt verktyg?

Jag har googlat runt lite och både sportson.se och cykelhuset.se rekommenderar "M / 17-18 tum" (43-46 cm), trekbikes.se rekommenderar "18,5 tum" (47 cm). Verkar som om alla är överens om att ramstorleken som jag fått är korrekt?

Brukar ni gå efter dessa guider när ni köper MTB, eller finns det något annat sätt att få reda på rätt storlek som är mer beprövad?

niskabike sa:
Jag är 174 cm lång, har armlängd 57 cm och benlängd 80 cm. Vilken storlek på ram och hjul passar mig? Anledningen att jag frågar är att jag beställde en MTB från Bikester. Enligt deras verktyg rekommenderas ramstorlek 46cm och hjul 27.5" till mig (på denna modell jag valt kan man endast välja 27,5"). Men cykeln kom i tisdags och jag upplever den som liten jämfört med min tidigare cykel. Jag har dock inte haft MTB tidigare utan en citybike, den hade 28" hjul - osäker på ramstorleken.

Kanske är det bara en fråga om justeringar av sadel och styre (jag skall läsa på lite där), och kanske även en vanesak? Eller kan det vara så att Bikester har fel på sitt verktyg?
Vad är det för cykel. Märke/modell. Länk till cykeln.

niskabike sa:
Jag har googlat runt lite och både sportson.se och cykelhuset.se rekommenderar "M / 17-18 tum" (43-46 cm), trekbikes.se rekommenderar "18,5 tum" (47 cm). Verkar som om alla är överens om att ramstorleken som jag fått är korrekt?
Brukar ni gå efter dessa guider när ni köper MTB, eller finns det något annat sätt att få reda på rätt storlek som är mer beprövad?
Längden på sadelröret har i princip inget med cykelns storlek att göra. En omodern cykel kan ha 15 cm längre sadelrör än en modern cykel som är lika lång (reach, hjulbas). På den omoderna cykeln har man en kort sadelstolpe, på den moderna en längre stolpe, oftast en dropper.

Geometri. Din omoderna cykel har 460 mm långt sadelrör och bara 420 mm reach. Du är 174 cm lång och behöver ca 498 mm avstånd till styret vilket innebär 75-80 mm lång styrstam till cykeln för att det skall blir rätt (420+80=500 mm).
Rockville.png

Jämför med en modern och bra cykel som Radon Cragger 7 i storlek Medium. Den har 426 mm sadelrör och 438 mm reach. Till dig passar nog 60 mm styrstam (438+60=498 mm). Notera att Cragger har 83 mm längre hjulbas (1186 jmf med 1103 mm)! Då Cragger har 34 mm kortare sadelrör har plats för 34 mm längre stolpe/dropper på Cragger vilket alltid är mycket bättre.
Cragger_M.png

Jämför med Cragger Large. Vid samma 460 mm sadelrör som din cykel har Cragger 464 mm reach, den passar dig med 35 mm styrstam (464+35=499 mm). Men jag hade valt Medium i Cragger för din längd, det räcker.
Cragger_L.png

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Geometri. Din omoderna cykel har 460 mm långt sadelrör och bara 420 mm reach. Du är 174 cm lång och behöver ca 498 mm avstånd till styret vilket innebär 75-80 mm lång styrstam till cykeln för att det skall blir rätt (420+80=500 mm).

Tack! Så med rätt styrstam kan jag få det att bli rätt med min nuvarande cykel? Framgår styrsramens längd någonstans? Mäter jag själv (osäker om jag mäter rätt - jag mäter centrum till centrum) får jag den till 7 cm - vilket då alltså innebär att avstånd till styret är lite för kort?

Bilagor

• IMG_8128.JPG
    IMG_8128.JPG
    116.9 KB · Besök: 136
niska, vad tänker du använda cykeln till?

sixtens mått är viktiga för skogsåka på stig, då vill du ha en kvickstyrd framända vilket underlättas av kort stystam, och hjulet förhållandevis långt fram, vilket ger trygghet nedför. det kräver längre framända på ramen än du har nu. du kan uppnå en liknande känsla genom att flytta sadeln bakåt, men det ger sämre kraft i pedaltrycket, och kan medföra nackdelar när du ska cykla brant uppför.

men om du köpt denna fantastiskt billiga cykel för pendling, kanske någon grusväg, kan du lugnt få till en bra sittposition genom att justera sadeln något bakåt och sedan köpa längre styrstam. på vinterföre kan det till och med ge vissa fördelar i form av stabilare styrning. vissa moderna mtb-cyklar med låg gaffelvinkel har problem på halvpackad bristande snö, när framhjulet pga ökad självstyrning tyvärr kan få cykeln att kasta av och an.

Den verkar vara 70 mm. Vilket kan funka. Men 75-80 mm kanske funkar ännu bättre? Det känner du bäst själv när du cyklat ett tag. Med längre stam klättrar cykeln bättre, men den blir också otryggare utför eftersom den har för brant gaffelvinkel och för kort hjulbas. Därför är kanske 70 mm en vettig kompromiss ändå.

Då din cykel har 83 mm kortare hjulbas än Cragger kommer din cykel att vara sämre och otryggare när du cyklar utför/nedför, väldigt mycket större risk att slå en frivolt över styret. Om du bara cyklar grusväg och snälla/platta stigar är den korta hjulbasen inte ett (lika stort) problem.

Jag har främst tänkt att åka på skogsstigar, grusvägar och lite asfalt. Jag cykelpendlar inte, utan brukar ta mig en liten cykeltur på en 30-60 min varje dag i närområdet, bor ganska nära järvafältet (norra Stockholm) - så det är lite varierad terräng om jag inkluderar vägen dit. Men det är alltså inte så mycket utför eller endast asfalt.

Jag skall testa att justera sadeln lite mer bakåt. Tack igen!

Det står på hemsidan att upp till 46cm ram levereras 70mm stam, de större ramarna har 90mm stam.
Säger som kais01, ska du fortsätta cykla, som på din gamla cityhoj, så är det lugnt.
Jag har ännu omodernare ram än du, 46cm ramstorlek, men bara typ 39cm reach och är 186cm lång och med 90mm stam och sadeln så långt bak som möjligt sitter jag helt okej ändå för city/trekking-cykling.
Min hade 90mm stam från början, så jag behövde bara byta till längre sadelstolpe, vilket också flyttar sadeln lite bakåt...

Senast ändrad:
det är också så att om du väljer att ha styret förhållandevis lägre, kommer du trots den korta ramen kunna få till både en bra sittposition för grus och asfalt, och en ändå inte lika otrygg tyngdpunkt vid brant nedförsåka som om styret satt högre upp och (för) långt fram.

särskilt om du väljer den vägen är det bra om sadeln lätt kan sänkas när du ska in i stökigare partier.

Med dom måtten hade jag siktat på en MTB med ETT (effektiv horisontell toprörslängd)
På ca 590-600mm med en styrstam på runt 70-80mm.

I dom flesta fall en mediumram.

Tillbaka
Topp