MTB: Varför väljer man Strava över Trailforks?

En annan aspekt är att Strava har noll lokalförankning. Jag bodde tidigare på cykel-turistort och där finns/fanns ett downhillsegment som går/gick genom ett naturreservat där cykling är förbjuden. Segmentet gick inte att få bort, det var helt omöjligt att få någon respons från Strava, och det enda alternativet som stod till hands var att anmäla segmentet för offensivt språk, dvs provocerande namn. Trailforks å andra sidan har admins på riks-, region- och lokalnivå som kan godkänna/neka stigar och segment, och där de lokala dessutom har kännedom om nuvarande förhållanden i skogen.ail

Det gör att jag väljer Trailforks alla dagar i veckan, även om "alla" andra kör Strava.
Fast Strava-segmenten är ju i grunden bara tidtagning på en sträcka med ett mer eller mindre slumpmässigt namn. De är inte tänkta som någon kvalitetssäkrad rekommendation om var man bör cykla.

Som jag skrev ovan hämtar Strava sin kartdata från OpenStreetMap. Det rimliga hade därför varit att lägga in cykelförbudet på de aktuella stigarna i OSM. Då kan Stravas ruttbyggare (och alla andra tjänster som använder samma data) ta hänsyn till den faktiska tillgängligheten. Det känns betydligt mer användbart än att försöka få bort ett enskilt segment medan stigarna fortfarande ser cyklingsbara ut i kartunderlaget.

Det går dessutom att flagga olämpliga eller farliga segment i Strava. Jag brukar göra det med idiotiska cykelsegment på exempelvis gång- och cykelvägar. Då måste användaren aktivt klicka sig förbi en varning för att se resultatlistan (och de döljs för mig så att jag slipper se dem).

Jag använder Strava av 2 anledningar:

1. Jag behöver något som motiverar mig att träna o cykla, då är leaderboards och KOM och pokaler väldigt bra för min motivation.
Sen som du säger så har TF egna sånna där, men där är inte de snabbaste som du märkte…, varför vara starkast på sin egen bakgård när alla andra mäter sig utanför…?
2. Det var några år sen som nån ”områdesadmin” från TF skrev i vår lokala facebookgrupp för oss som cyklar MTB här hemma att han lägger upp stigar i TF. Ja men det är väl okej kändes det som. Men sen när fanskapet lade upp stigarna på TF med egna namn och sån som han kände var bra så blev det bara skit. Här ute i området så sitter det massvis med handgjorda skyltar med våra namn på stigarna/segmenten. Att han bara kommer och kör över detta utan att ens varit här o tittat på verkligheten gjorde att TF försvann ur vårat intresse här. Ingen använder TF. Möjligtvis bara för att garva åt folks ”snabba tider” för att sen jämföra mot det som finns på Strava.

Möjligtvis bara för att garva åt folks ”snabba tider” för att sen jämföra mot det som finns på Strava.
Är det inte lite tragiskt att skratta åt folk som är långsamma? Som om alla cyklar för att jämföra sig med andra. 😳 Finns tämligen gott om cyklister som bara tycker det är roligt att cykla för cyklandets skull, hör och häpna.

Stravas heatmap är ju extremt användbart för att hitta i okända områden.
Hur gör man det? Ärlig fråga alltså, jag var i Frankrike och cyklade och undrade om jag kunde använda heatmap under tiden jag cyklade. Ni menar att man gör en egen rutt baserat på populära vägar och sedan laddar ned den som gpx eller? Nu lät jag faktiskt Stravas AI göra ett par rutter till mig, de kanske är baserade på heatmap-data?

Är det inte lite tragiskt att skratta åt folk som är långsamma? Som om alla cyklar för att jämföra sig med andra. 😳 Finns tämligen gott om cyklister som bara tycker det är roligt att cykla för cyklandets skull, hör och häpna.
Vi har redan förstått att du tycker att det är fiiinare att inte mäta, och att du hatar alla som vill prestera på cykeln (precis som du hatar bilförare, vänstern, människor med god klädsmak, människor som inte tycker exakt som du etc. etc.). Ingen idé att veva samma sak igen, vad?

Hur gör man det? Ärlig fråga alltså, jag var i Frankrike och cyklade och undrade om jag kunde använda heatmap under tiden jag cyklade. Ni menar att man gör en egen rutt baserat på populära vägar och sedan laddar ned den som gpx eller? Nu lät jag faktiskt Stravas AI göra ett par rutter till mig, de kanske är baserade på heatmap-data?
Jag använder heatmaps vid ruttplanering för att minska risken att jag lagt en rutt på förbjudna vägar. Om ingen/knappt någon cyklat där är det en signal för mig att kolla sträckan noggrannare för att se om jag missat något eller rutta om till mer frekventerad alternativ sträcka för att vara på den säkra sidan.

Edit: Vid ett par tillfällen har sådan kontroll sparat mig huvudbry under själva cyklingen.

Jag kör inte med rutter eller så, utan bara med karta och GPS-position. Hybrid-kartan med flygfoto och lite vägar/stigar är rätt bra.

Senast på semestern på västkusten. Den här smitvägen från Hamburgsund strandpromenad upp på bergrt hade jag tex inte hittat utan heatmapen. Det såg ut som att man sprang in på någons uppfart.

Screenshot_20260804_104658_Strava.webp

Tillbaka
Topp