MTB-VÄTTERN läggs ner

• Trådstartare Trådstartare Zacke
  • Start datum Start datum
Z

Zacke

Guest
MTB-VÄTTERN läggs ner
Hittade det här på Vätternrundans hemmsida

MTB-Vättern är ett av Sveriges största MTB-lopp och ingår i Långloppscupen. Loppet arrangeras sedan snart tio år tillbaks av MAIF/Vätternrundan, men kommer nu att upphöra.

Anledningen är att försvarsmaktens skjutfält (Prästtomta i Borensberg) inte längre kommer att upplåtas för denna typ av verksamhet och något alternativ bedömer arrangören inte finns.

MTB-Vättern har sedan 1997 haft mellan 1 200 och 2 100 anmälda. Loppet har varit öppet både för motionärer och tävlande och stora delar av den svenska eliten har deltagit årligen.
Som enda tävlingslopp arrangerat av Vätternrundan har det genom åren erbjudits både många trevliga stunder och spännande spurtstrider.
Arrangören vill tacka alla involverade, samarbetspartners och inte minst cyklister för de år som varit och hoppas att vi ses framöver i Vätternrundan, Tjejvättern eller nya Halvättern!

För ytterligare information kontakta Vätternrundans VD Eva-Lena Frick, 0708-20 97 27 organisationens ordförande Michael Thorén, 070-559 72 21

MTB-VÄTTERN läggs ner
neeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

dom har jobbat massor med stigarna och fått till en underbar bana på sista åren, och så blir det såhär.

Senast redigerad av en moderator:
MTB-VÄTTERN läggs ner
Jag som hade tänkt att köra det nästa år . Tråkigt att det blir såhär hörde att det var något liknande som hände med xc-08 .

MTB-VÄTTERN läggs ner
ok. Jag tillhör skaran som inte kommer att sakna loppet. Kanske ett av de tråkigaste loppen enligt min mening. Populärt hos motionärerna och de utgör ju den stora skaran så...summa sumarum: tråkigt för sporten.

MTB-VÄTTERN läggs ner
Sture Stelben skrev:
-------------------------------------------------------
> Va f-n!? Lägg ner försvaret å cykla för fred!!

Instämmer helt!

MTB-VÄTTERN läggs ner
Jättetråkigt. MTB-Vättern var kanske inte det häftigaste man kunde göra på en MTB i sverige, men det var ett lopp som med sitt fina arrangemang och motiverade funktionärer var en utmärkt introduktion till cykling vid sidan av asfalten. Verkligen synd.

Jag hoppas verkligen att arrangörerna så snabbt som möjligt försöker hitta något annat sätt att kanalisera sin energi, för när det gäller motionslopp på cykel finns det ingen i hela Sverige som har så mycket erfarenhet som Motala AIF och alla de frivilliga som har hjälpt till under åren.
Jag ber att få tacka arrangörerna för åren 2000, 2001, 2002 och 2003 som var mycket trevliga upplevelser.

MTB-VÄTTERN läggs ner
Nu kanske Ränneslättsturen kommer med i cupen.

Trist att de lägger ner, jag som tänkte köra MTB-vättern nästa år. Kan man inte lägga ner armén istället? Varför inte outsourca hela försvaret?

/Pär

MTB-VÄTTERN läggs ner
Roger A skrev:
> Jag som hade tänkt att köra det nästa år .
> Tråkigt att det blir såhär hörde att det var
> något liknande som hände med xc-08 .

08XC har väll inte lagts ner helt, utan bara bytt arangör, o nya arangören fick inte till det 2006, men satsar på 2007 om jag fattat det rätt. att de bytte arangör beror på att det inte var ekonomiskt försvarbart att arangera loppet i den form som det var.

sen till de som säger att det inte gör nått att MTB vätetrn lägs ner bara för att de tycker det är tråkigt, ni har inte reflekterat över att det bara blir färre o färre lopp, oavsett hur mycket stig det är eller inte. för mtb sporten är det inte bra att mtb vättern läggs ner, hur tråkig banan än är för vissa, så drog loppet ändå massa cyklister.

MTB-VÄTTERN läggs ner
Jag som skulle prova långa banan nästa år :(
MTBV kanske inte är den mest utmanande banan för erfarna skogscyklister, men jag tror det var en bra PR för sporten att ha ett skogslopp bland Vätternloppen.

MTB-VÄTTERN läggs ner
OK, jag har aldrig åkt ett långlopp men jag har definitivt tänkt att göra det. Boende i Karlstad var MTBvättern ett av de lopp som låg närmast på kartan och därför var mest tänkbart för mig att köra. Nu sket det sig. Kanske man vågar hoppas på ett nytt lopp än närmare.. Säfsentrakten kanske?

För övrigt instämmer jag med tidigare inlägg. Lägg ner militärfasonerna och satsa på bred motionssport istället, det kommer ha större nytta på sammhället innanför landets gränser. Detta minskar inte mitt förakt för grönfolket direkt.

MTB-VÄTTERN läggs ner
Kajan> Körde sist 2004 banan då var väl skaplig men inte speciellt kul och svår, har mest varit gubbsur på dom för deras höga anmälningsavgifter.

Fanns planer för ett antal år sedan på ett långlopp runt Järvafältet med omnejd, gick under arbetsnamnet Knektloppet. Kanske någon av Sthlm klubbarna ska väcka den planen igen. Brukar köra en del på dom tänka bandelarna och där är det riktigt kul.

08XC är nog en ganska värdig ersättare om loppet kommer igång igen, distansen gör det riktigt utmanande och vissa delar av banan är helt lysande. Har förträngt dom tråkiga partierna :-) hatade banan sist jag körde, regn, lera och drygt var det då.

Är sugen på att köra Ränneslätt, många talar ju gott om loppet, synd bara att det är lite långt att åka dit.

Körde även Åre-långlopp på tiden det begav sig, sjukt mycket klättring blev det, Åre behöver ju lite mer lycra och svetton tycker jag.

MTB-VÄTTERN läggs ner
mankis skrev:

> 08XC är nog en ganska värdig ersättare om
> loppet kommer igång igen, distansen gör det
> riktigt utmanande och vissa delar av banan är
> helt lysande. Har förträngt dom tråkiga
> partierna :-) hatade banan sist jag körde, regn,
> lera och drygt var det då.
>

tror banan 2007 kommer bestå av massa nya sträckor. för är inte säker på om loppet kommer ha mål o start på olika ställen 2007

MTB-VÄTTERN läggs ner
Chrille77 skrev:
> Vilket lopp an tänkas ta deras plats i
> Långloppscupen?

Tour de Retard.

MTB-VÄTTERN läggs ner
Pär L skrev:
> Nu kanske Ränneslättsturen kommer med i cupen.
>
> Trist att de lägger ner, jag som tänkte köra
> MTB-vättern nästa år. Kan man inte lägga ner
> armén istället? Varför inte outsourca hela
> försvaret?
>
> /Pär

Är det inte så att Ränneslätt har SM-status nästa år och då är den väl med i långloppscupen eller har jag fel.

MTB-VÄTTERN läggs ner
Oj vilken grävande journalistik.

Förmodligen är det nån major som sett nån cyklist köra mot rött och blitt sur. Bara att hoppas att de lägger ner det där regementet snart.

Eller så får arrangörerna söka sig uppåt i hirarkin. Han som tog beslutet har en chef som har en chef osv...

MTB-VÄTTERN läggs ner
Märkligt... försvarsmakten vinnlägger sig om att bränna pengar på annonser som ska verka för att allmänheten upplever militären som en fin och humanistisk verksamhet. Och så kommer det en sån här grej.

GurraG får väl komma med insiderinfo, eller?

Edit: Fast skulle man inte kunna göra ett riktigt survival-lopp på övningsområdet? Överskjutning, minfält, LYS, rök etc?

MTB-VÄTTERN läggs ner
Övningsfältet i Borensberg (Kvarn) skall ju bli försvarets nya centrum för strid i bebyggelse och en helt ny miljö där hundratalet man skall kunna öva för försvarets nya uppgifter. Nu har ju nästan hela försvaret plockats ned och massor med ytor blivit fria för friluftsliv (stora delar av Stockholms skärgård, Femöre i Oxelesund, vissa öar i Gbg:s skärgård etc) så det är väl lite väl magstarkt att mena att militären sabbar för friluftslivet. I detta fall är det ju en olycklig händelse att Mtb-vättern gick över just detta övningsfält...

MTB-VÄTTERN läggs ner
Tråkigt, först lägger de ner Kjells tur och sedan Vättern, två lopp som jag tyckte riktigt bra om.
Fattas väl bara att de lägger ner Mörksuggan också så är alla mina tre favoritlopp borta!

MTB-VÄTTERN läggs ner
Tråkigt, körde MTB-Vättern för första gången i år och tyckte det var en bra bana.

Det har hänt mycket i Långloppscupen på 1 år nu!
/E

MTB-VÄTTERN läggs ner
JLarsson skrev:
>
> GurraG får väl komma med insiderinfo, eller?
>
> Edit: Fast skulle man inte kunna göra ett riktigt
> survival-lopp på övningsområdet?
> Överskjutning, minfält, LYS, rök etc?

Stampe redovisade saklig information som jag helt håller med om:
Övningsfältet i Borensberg (Kvarn) skall ju bli försvarets nya centrum för strid i bebyggelse och en helt ny miljö där hundratalet man skall kunna öva för försvarets nya uppgifter. Nu har ju nästan hela försvaret plockats ned och massor med ytor blivit fria för friluftsliv (stora delar av Stockholms skärgård, Femöre i Oxelesund, vissa öar i Gbg:s skärgård etc) så det är väl lite väl magstarkt att mena att militären sabbar för friluftslivet. I detta fall är det ju en olycklig händelse att Mtb-vättern gick över just detta övningsfält...

Avseende survival-lopp så kommer SSSM 2007 i Uppsala att innehålla sådana inslag om jag förstår det rätt :o)

/G

MTB-VÄTTERN läggs ner
tråkigt att det läggs ner..
sist det fanns något att läsa om 08xc så har jag för mig att det stod att start och mål skulle vara vid väsjöbacken och banan skulle vara 100 km lång men på deras hemsida står det inte så mycket just nu bara att dom satsar på 2007 istället

MTB-VÄTTERN läggs ner
Tråkigt. Frågar är hur det blir med LL cupen nu. Fast det är ju 5 tävlingar kvar så det kanske inte spelar så stor roll.

Undras om det är ett principiellt beslut för hela landet eller om det bara gäller vissa områden?
Nåja, för eller senare lägger de ner regementet och då blir det förhoppningsvis fritt fram igen.

MTB-VÄTTERN läggs ner
Beslutet, som jag uppfatatt det, är inte unikt för Prästtomta/Kvarn, utan omfattar samtliga Försvarets skjutfält som i fortsättningen inte skall lånas ut till verksamheter utanför försvarets regi.

Det är alltså inte det nya centrumet för strid i bebyggelse som är orsaken.

Tillsammans med rally- och enduroförare, orienterarna med flera som frekvent nyttjar försvarets mark för tävling tycker man ju att det borde gå att organisera något slags allmänt upprop för att försöka få till stånd en ändring.

/Stefan

MTB-VÄTTERN läggs ner
steel skrev:
> Beslutet, som jag uppfatatt det, är inte unikt
> för Prästtomta/Kvarn, utan omfattar samtliga
> Försvarets skjutfält som i fortsättningen inte
> skall lånas ut till verksamheter utanför
> försvarets regi.
>
> Det är alltså inte det nya centrumet för strid
> i bebyggelse som är orsaken.
>

Hmm, nu är det ju så att investeringen på Kvarn uppgår till 140 miljoner. Likadant skall investeringar i mindre SIB-anläggningar (Strid I Bebyggelse) göras i Kungsängen, Revingehed, Skövde och Boden på runt 25 mkr styck. Kan tänka att inriktningen hos försvaret är att göra effektivare och teknikintensivare övningsfält av de få man har kvar, massor av andra skjutfält från avvecklade regementen skall väl fortfarande vara öppna? (nope, ingen militär bakom tangenterna här)

Edit: La dit den uppskattade siffran för investeringen i Kvarn

MTB-VÄTTERN läggs ner
Mr Handley (fd Mattias L) skrev:
> Det blir väl snart tomt i berga. Vi får köra
> någon liten happyride där istället då...

Weehoo, då kan vi tävla om vem som gör högst Wallride! : )

Tillbaka
Topp