MTB-Vättern?????

Olisen

Medlem
MTB-Vättern?????
I sommar är det dax för mig att prova på MTB-vättern, men jag har dålig koll på hur banan är.
Är den mycket kuperad, vilken typ av terräng, grusväg??????
Går den att jämföra med terrängen och kuperingen på gamla hederlga Kinnekulle???
Har kollat på vatternrundan.se och läst all info som finns där.

Senast redigerad av en moderator:
MTB-Vättern?????
Olisen skrev:
-------------------------------------------------------
> I sommar är det dax för mig att prova på
> MTB-vättern, men jag har dålig koll på hur banan
> är.
> Är den mycket kuperad, vilken typ av terräng,
> grusväg??????
> Går den att jämföra med terrängen och kuperingen
> på gamla hederlga Kinnekulle???
> Har kollat på vatternrundan.se och läst all info
> som finns där.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-06-01
> 17:01 av Olisen.

gjorde den som debut tävling.
jag tyckte den inte var så himla kuperad och lagom varvning med stig och grusväg.
stämmningen var ganska skön åxå bland de som cyklade motions turen.
var helnöjd efteråt.........
good luck

MTB-Vättern?????
Fick ihop 850 höjdmeter på 66km när jag körde den sista, inga riktigt långa backar tidigare men många små.

Är det blött så blir det duktigt med lera pga av en heldel stigar på gräs/jord, många av stigarna var dock om jag minns rätt preparerade med grus och spångar vilket gjorde det hela lite mer framkommligt, körs till största del på ett militärt övningsområde och terrängen är ganska blandad och inte allt för långa grusvägspartier

Kan väl ana att banan är omlagd en del till SM i år, tycker själv att den är på tok för dyr att anmäla sig till så jag hoppar den.

Lycka till.

MTB-Vättern?????
Jag har cyklat den redan eftersom 90% är färdigt redan (med undantag för ett skogsparti).

Årets mtb-vättern är som många vet väldigt omgjord med flera nya skogspartier, framförallt på banans sista tredjedel.

I år är flera delar av banan mycket kuperade med långa uppförsbackar både i skog och på grusväg, men det lönar sig genom att man får mycket långa och snabba turer utför på stigarna sedan. Stigarna är bra iordningjorda så man kan hålla skapligt jämn fart, även om det finns svåra partier här och där som jag tidigare beskrivit som "trial-avsnitt".

Det längsta skogspartiet, och även det mest spännande, går mycket naturskönt ovanför hjässasjön på skjutfältet.

Flera av dom nya skogspartierana ligger på rad på sista hälften av banan och jag kan lova att det blir tungt där, eftersom hela landskapet här består utan en relativt hög ås.

I år blir det inte lätt, backarna efter huset paradis lär det snackas mycket om efter här på forumet :)

Sammanfattningsvis - mer skogskörning på stigar i år, lite mindre grusväg.

MTB-Vättern?????
Jag har kört den 2 ggr tidigare och får väl säga att det varit på tok för mycket grusväg för min smak. Backarna har inte varit några större besvär och jag blir lite förvånad att det är så mycket höjdmeter som Mankis skrev. Om man nu som Tympanon skriver har fått in mer backar av lite storlek och mer stigar så kan det vara en toppenbana. Arrangemanget runt är ju betydande och deltagarantalet stort så det är ju lite av en fest. Jag missar i år men skulle inte ha tvekat om jag kunnat vara med.

Det är i vilket fall som helst en DYR tävling.

Edit: Jag hittade min egen kurva från förra året och fick då ihop 600 höjdmeter. Någon annan som också har kurva sparad?

MTB-Vättern?????
Åhh va kul! Idag upptäckte jag ett nytt? (ej hundra) parti runt långsjöarna nära borensberg. FULLT med kantiga stora och små stenar, rötter och smala spångar idylliskt beläget väldigt nära sjökanterna. Trixit värre ibland. Extra svårt var det idag då det regnade mycket, jag halkade rätt friskt på stenblocken om man säger så fast redde ut det oftast.. Jaja bara att ta nya tag imorgon, måste nämnligen cykla om samma sträcka då jag tappade en grej utmed stigen.. :(

Tillbaka
Topp